ג'ילי או BYD: איזו מכונית חשמלית סינית היא האיכותית ביותר?
ג'ילי או BYD: איזו מכונית חשמלית סינית היא האיכותית ביותר?
מסקר של ארגון הצרכנות העולמי J.D. Power המתייחס לרכבים חשמליים ופלאג אין הייבריד בסין עולה כי מספר התקלות שמתגלות במכוניות במהלך חודשי הבעלות הראשונים נמצא במגמת עלייה מטרידה. בין הדגמים המשווקים בישראל שזכו לציון טוב: ליפמוטור T03, הדולפין של BYD ו-NIO ET5. ואלו מכוניות קיבלו ציון נמוך?
איזו מכונית סינית הכי איכותית ואיזו הכי בעייתית? ארגון הצרכנות העולמי J.D. Power מפרסם את תוצאותיו של סקר איכות לרכבים חדשים שערכה שלוחתו הסינית של הארגון.
J.D. Power, שהחל את דרכו בארה"ב, הוא ארגון צרכנים בלתי תלוי ומבסס את תוצאותיו על סקרים שעליהם עונים בעלי מכוניות. הסקר שנערך הוא מה שמכנה הארגון "סקר איכות ראשונית", כלומר סקר שבוחן את מספר הבעיות שהתגלו במכונית במהלך חודשי הבעלות הראשונים. מדובר בבעיות מטרידות לא פחות מהבעיות שמתגלות לאחר עשרות אלפי קילומטרים מכיוון שהן מלמדות לא מעט על איכות ההרכבה של הרכב.
הסקר שערך J.D. Power מתייחס למה שבסין מגדירים כ"רכבי אנרגיה חדשה", כלומר רכבים חשמליים או רכבי פלאג אין הייבריד. בחלק מהמקרים, הדגמים מוכרים היטב גם לישראלים, אם כי הגרסאות הסיניות שונות בהיבטים מסוימים.
המסקנה העיקרית העולה מן הסקר היא שהיקף הבעיות שהתגלו במכוניות הסיניות נמצא במגמת עלייה מטרידה. על פי הסוקרים, במחצית הראשונה של 2024 דווחו 210 בעיות לכל 100 מכוניות, עלייה משמעותית ביחס ל-173 בעיות לכל 100 מכוניות אשר דווחו במחצית המקבילה ב-2023. לפי הצהרת הארגון, הסיבה העיקרית לירידה באיכות היא קשיים בניהול בקרת איכות, שנובעים מקיצור משמעותי של זמני הפיתוח של דגמים חדשים – כדי שיצרני הרכב הסינים יוכלו להישאר תחרותיים בשוק.
לפי ממצאי המחקר, הבעיות שהתגלו במכוניות נוגעות בעיקר לתקלות בממשקי מסכי המולטימדיה, בעיות במערכות הבטיחות האקטיביות שנוגעות למערכות רדאר שמתערבות בצורה אגרסיבית בנהיגה ומצלמות שאינן משקפות את המציאות סביב הרכב, ריחות לא נעימים ברכב ורעשי כביש שחודרים לרכב.
הרשימה מחלקת את הדגמים לטובים ביותר, שעליהם התקבלו מעט תלונות, ולגרועים ביותר, שזכו לתלונות רבות. בכל פלח שוק קיים "ממוצע תלונות" לרכב. מבין הרכבים הקטנים, הדגם שזכה להיקף התלונות הגבוה ביותר אינו משווק בישראל: מדובר במכונית ששמה הוא LUMIN, של יצרנית הרכב הסינית צ'אנגאן. אחריה נמצאת צ'רי QQ "אייס קרים". הדגם שזכה לציון הטוב ביותר הוא ג'ילי פנדה מיני, עם 202 תלונות לכל 100 רכבים. בפלח שוק זה יש גם דגם אחד שמשווק בישראל: T03 של ליפמוטור, שנמצאת באמצע הטבלה עם 214 תלונות ל-100 רכבים – ציון טוב מהממוצע בקבוצה העומד על 218 תלונות לרכב.
בפלח השוק של רכבי הכביש שטח העממיים, פלח פופולארי גם בישראל, הדגם שקיבל את הציון הנמוך ביותר הוא AION Y שאינו משווק בישראל – עם 212 תקלות שדווחו ל-100 רכבים. בטקגוריה זו נמצא גם רכב שצפוי להגיע לישראל - ה-U של יצרנית הרכב NETA, עם 203 תלונות ל-100 מכוניות, ציון ש"מיישר קו" עם ממוצע התלונות בקטגוריה. היואן פלוס של BYD, שמשווקת בישראל כאטו 3 ומחזיקה בתואר "המכונית החשמלית הנמכרת בישראל", קיבלה ציון טוב מהממוצע: 196 תלונות לכל 100 מכוניות.
בפלח השוק של הרכבים הקומפקטיים יש גם מכוניות סיניות שמשווקות בישראל וגם מכוניות של יצרנים מערביים שמשווקים בסין. מהסקר עולה שאיכות המכוניות הסיניות טובה יותר משל אלו המערביות. את הציון הגרוע ביותר קיבל רכב מערבי: ID3 החשמלית של פולקסווגן, עם 236 תקלות מדווחות ל-100 מכוניות במחצית הראשונה של 2024. במקום השני מהסוף נמצאת ביואיק ווליט 6, עם 232 תקלות מדווחות. במקום השלישי מהסוף נמצא דגם שמוכר לישראלים: אורה האומאו, שמשווקת בארץ כאורה פאנקי קאט, שקיבלה דירוג של 218 בעיות ל-100 מכוניות, כשהממוצע בקטגוריה זו הוא 207 תקלות ל-100 מכוניות. הדולפין של BYD שגם היא משווקת בישראל קיבלה 205 תלונות ל-100 מכוניות, פחות מהממוצע.
לצד המכוניות הקטנות, נבדקו על ידי J.D. Power גם מספר מכוניות משפחתיות שחלקן הגדול משווקות בישראל. מספר התלונות הגדול ביותר התקבל על ה-SEAL המשפחתית של BYD, עם 223 תלונות ל-100 מכוניות. אחריה במקום השני מהסוף נמצאת משפחתית נוספת שעשויה להגיע לארץ: 01C של ליפמוטור, עם 217 תלונות. אחריהן במקום השלישי מהסוף נמצא עוד דגם שמשווק בישראל: P7 של אקספנג, עם 214 תלונות. ובמקום הרביעי מהסוף: טסלה 3, עם 212 תלונות ל-100 מכוניות, כשממוצע התלונות לרכב בפלח שוק זה הוא 205 תלונות ל-100 מכוניות. רשימת המכוניות שקיבלו ציונים טובים מהממוצע כוללת גם היא דגמים שמשווקים בארץ: ההאן של BYD קיבלה ציון של 194 תלונות ל-100 מכוניות ואת המקום הראשון, כלומר הדגם שקיבל הכי מעט תלונות, תפסה ET5 של NIO שמשווקת בישראל.
גם בפלח השוק של רכבי הכביש שטח הבינוניים מופיעים לא מעט דגמים המשווקים בארץ, חלקם קיבלו תוצאות לא מחמיאות. את הציון הנמוך ביותר קיבל דגם של BYD שאינו משווק בארץ: סונג פלוס, עם 248 תלונות לכל 100 מכוניות. במקום השני מהסוף נמצא דגם שמיוצר בסין ומשווק בישראל: סמארט 1, עם 236 תלונות ל-100 מכוניות. טסלה מודל Y קיבלה 225 תלונות לכל 100 מכוניות, כשהממוצע בקבוצה זו הוא 222 תלונות ל100 מכוניות. זיקר X המשווק בישראל הצליח לקבל ציון טוב מהממוצע - 221 תלונות לכל 100 מכוניות. הדגם שקיבל את הציון הטוב ביותר הוא ה-4Q איטרון של אאודי, עם 188 תלונות ל-100 מכוניות.
בנוסף לאלה נבדקו גם מכוניות חשמליות גדולות, פלח שוק שדגמים רבים בו משווקים גם בארץ. את הציון הטוב ביותר קיבלה 001 של זיקר, עם 171 תקלות מדווחות לכל 100 מכוניות. הממוצע בפלח שוק זה הוא 184 תקלות ל-100 מכוניות. ה-G9 של אקספנג המשווקת גם בישראל קיבלה ציון של 206 תלונות, כלומר פחות טוב מהממוצע. את הציון הנמוך ביותר קיבלה IM6, מכונית מנהלים שאינה משווקת לעת עתה בישראל.