המס המשודרג שיעניק יתרון למכוניות המזהמות
המס המשודרג שיעניק יתרון למכוניות המזהמות
כיום מוטל על המכוניות הלא חשמליות מס בגובה 83%, וניתן לקבל זיכוי על מכוניות נקיות יותר; בקרוב, רשות המסים תקצץ את גובה הזיכוי, והמכוניות יתייקרו בינואר; מי שירוויחו הן המכוניות המזהמות, שמלכתחילה לא קיבלו אותו
ההתייקרויות של מכוניות חדשות שחלו במהלך החודשים האחרונים יהיו בבחינת "מתאבן" בלבד, לקראת מהלך רגולטורי שייקר את מחירי המכוניות הלא חשמליות מינואר הקרוב. מהלך זה ייכנס לתוקף במקביל לעלייה המתוכננת של מסי הקנייה המוטלים על המכוניות החשמליות מ-35% ל-45%, זאת בהנחה שוועדת הכספים תאשר את עליית מס הקנייה על רכב חשמלי.
כיום מס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות בישראל מחושב לפי מספר "מתווים", שנקבעים בהתאם לסוג ההנעה של הרכב - על רכב חשמלי מוטל כאמור מס בגובה 35%. אם ועדת הכספים אכן תאשר זאת בחודשים הקרובים, גובה מס הקנייה על הרכב החשמלי יעלה בינואר ל-45%. על יתר הרכבים, כלומר רכבי פלאג אין הייבריד, רכבים היברידיים ורכבים שאין להם שום מנגנון סיוע חשמלי בהנעה מוטל מס בגובה 83%. מתווה זה אינו דורש אישורים של ועדת הכספים והוא כבר מעוגן בחקיקה. אבל גם במתווה זה יש מידה מסוימת של גמישות, הודות לנוסחת חישוב המזהמים: כיום על מכוניות חדשות לא חשמליות אשר נמכרות בישראל לא מוטל רק מס קנייה ברוטו בגובה 83%. ממס הקנייה הזה גם יש ניכויים, כלומר סכומים בגובה של עד כ-16 אלף שקל שמדינת ישראל מנכה ממס הקנייה.
סכומים אלה נקבעים בהתאם למידת הזיהום שהרכב פולט ומבוססים על נוסחה אשר לוקחת בחשבון חמישה סוגים של מזהמים: תחמוצות חנקן, פחמן חד חמצני, פחמימנים, חלקיקים ופחמן דו חמצני. הנוסחה מעניקה לכל אחד מהמזהמים האלה "משקל" בחישוב, כלומר קובעת עד כמה שיעור פליטת המזהם הספציפי יהיה בעל חשיבות בנוסחה הכללית של חישוב זיכוי המס. לדוגמה: אם ניקח מכונית מזהמת מאוד ששיעור פליטת המזהמים שלה ממקם אותה בקבוצת המזהמים ה-15 (כלומר הגבוהה ביותר), היא תקבל זיכוי מס קנייה בגובה אפס. כלומר, מס הקנייה שיוטל עליה יהיה בגובה 83%.
לעומת זאת, אם ניקח מכונית ששיעור פליטת המזהמים שלה נמוך, אזי מס הקנייה שיוטל עליה יהיה אומנם 83%, אבל ממס הקנייה הזה ינוכה סכום נאה של עד כ-16 אלף שקל. אבל כאמור, כאן טמונה גמישות: ברשות המסים משנים באופן תקופתי את המשקל של כל אחד מהמזהמים האלה, כלומר מחמירים את המשקל שלו בנוסחה. וכאשר למזהם מסוים יש יותר "משקל" בנוסחת החישוב של זיכוי המס על מכונית, כך זיכוי המס עליה פוחת, כלומר בעקיפין מס הקנייה עליה עולה. מרשות המסים נמסר ל"כלכליסט" כי אכן בחודשים הקרובים תוצג נוסחה חדשה לחישוב של המזהמים שעליהם מבוסס חישוב זיכוי מס הקנייה - והמשמעות היא שבכל תרחיש, מינואר הקרוב מחירי המכוניות החדשות הלא חשמליות יעלו, אלא אם יתרחש תרחיש לא סביר בו יבואני הרכב יבחרו לסבסד את צמצום הזיכוי.
יתרון לסינים ולמזהמים
כך, באופן מעניין, המרוויחים העיקריים משינוי הנוסחה יהיו דווקא הרכבים היותר מזהמים. ההנחה הטבעית היא שמדובר בעיקר ברכבי יוקרה שמצוידים במנועים גדולים ומזהמים, אבל בפועל גם רכבים עממיים, בעיקר רכבי כביש שטח ורכבים של יצרני רכב סינים, ירוויחו.
לפי עיקרי המתווה, על הרכבים המזהמים ביותר (אלה שמשתייכים לדוגמה לקבוצה 14- 15) מוטל מס קנייה מלא (קבוצה 15) או כמעט מלא (קבוצה 14), אבל לא מוטל עליהם שום "קנס" בדמות מיסוי נוסף בגלל היותם מזהמים. לעומת זאת, על הרכבים הנקיים יוטל יותר מס קנייה, מכיוון שזיכוי המס שלהם יופחת באופן יותר משמעותי. אם ניקח לדוגמה את האאוטלנדר של מיצובישי, מדובר ברכב שכבר כעת נמצא בקבוצת הזיהום ה-15, כלומר גם לאחר שינוי הנוסחה המס שמוטל עליו ישאר זהה.
ה-5 CX של מאזדה נמצא בקבוצת הזיהום ה-15 או ה-14, כלומר גם במקרה שלו, מס הקנייה כמעט ולא ישתנה בכל מקרה. אבל אם ניקח את רכבי הכביש שטח הקטנים יותר, באופן אירוני ליצרנים הסינים יש כאן יתרון בגלל שדגמי הבנזין שלהם מלכתחילה יותר מזהמים. לדוגמה: מאזדה 3 CX ממוקם בקבוצת זיהום 9, כלומר הוא עשוי לזנק כמה קבוצות זיהום והטבת המס עליו תצומצם באלפי שקלים. צ'רי טיגו פרו 7 ממוקם בקבוצת הזיהום ה-14, כלומר הוא יכול לכל היותר "לזנק" בקבוצת זיהום אחת בלבד, משמע זיכוי המס של המאזדה יצטמצם באופן יותר משמעותי.
השינוי של נוסחת חישוב המזהמים, כך עולה מתגובת רשות המסים, הוא כבר בגדר עובדה מוגמרת. נוסחה חדשה תוצג עד סוף אוגוסט הקרוב ויבואני הרכב יצטרכו להיערך בהתאם. אבל לצד העדכון הזה יש באופק עוד עדכון חשוב שעשוי להתרחש: שינוי של היקף הזיכוי על אביזרי בטיחות: במסגרת השיטה שלא רק מטילה על מכוניות מס קנייה אלא גם מעניקה להן זיכויי מס קנייה, לפי המתווה המקובל בישראל על מערכות בטיחות לרכב מוענקים זיכויי מס המחושבים לפי "שיטת ניקוד". לפי עיקרי השיטה על כל מערכת בטיחות (למשל מערכת בקרת יציבות אקטיבית) מוענק ניקוד שמכומת לפי נקודות. כל נקודה שווה כ-240 שקל והניקוד המרבי שרכב יכול לקבל הוא 10.5 נקודות, כלומר זיכוי מס של מעל אלפיים שקל. טבלת הזיכויים הזאת מתעדכנת מעת לעת כשברשות המסים מוסיפים לטבלה מעת לעת מערכות חדשות ובמקביל גורעים מן הניקוד של מערכות מסוימות מכיוון שהן כבר הפכו נפוצות ברמה שלא צריך עוד לתמרץ אותן. לפי הערכות, בחודשים הקרובים במקביל לנוסחה החדשה של חישוב המזהמים וזיכויי המס תתפרסם גם טבלה חדשה של ניקוד אביזרי בטיחות, ש"תחתוך" יותר את היקף זיכויי המס.
יצוין כי השנה להצגת הנוסחה החדשה של חישוב המזהמים יש חשיבות נוספת: רשות המסים חייבת לפרסם אותה גם בגלל שהיא עשויה לשמש כקו פרשת המים החדש בכל הקשור דווקא במיסוי של רכב חשמלי. תאורטית, כיום למדינת ישראל אין מתווה מוסכם למיסוי של רכב חשמלי אחרי שנת 2024. המתווה של העלאת מס קנייה הדרגתית על רכב חשמלי הקובע כי מס הקנייה על רכב חשמלי צריך לעלות ל-45% בינואר הקרוב ול-52% בינואר 2026 טעון אישור ועדת כספים. ובהיעדר אישור כזה יעלה מס הקניה על הרכב החשמלי בינואר ל-83%. במצב כזה לנוסחה החדשה יש חשיבות גבוהה, כי אם מתווה מס אחר לא יכנס לתוקף, במסגרת נוסחה זו שתהיה הקובעת, רכב חשמלי כלל אינו מזהם ולכן זכאי לזיכוי מלא ממס הקנייה, כלומר אומנם יוטל עליו מס קנייה בגובה 83% אבל ממס זה ינוכה סכום של כ-16 אלף שקל. רשות המסים גם ציינה את הנושא בסקירה שפרסמה לפני כחודש על ענף הרכב הישראלי. כך, לפי רשות המסים: "תיאורטית, בתחום של מחירי יבוא נמוכים במיוחד, ייתכן ששיטת המיסוי המשתלמת ביותר תהיה השיטה הרגילה, עם מס קנייה בשיעור מלא והפחתות עבור דרגת זיהום נמוכה ואבזור בטיחותי".
נושא נוסף שעשוי להימצא "על הכוונת" של רשות המסים הוא מס היוקרה על רכב. 2025 היא השנה האחרונה בה יוטל תאורטית מס נוסף על רכבים שמחירם הוא מעל 300 אלף שקל. מס היוקרה מתווסף למס הקנייה המוטל על רכבים ושיעורו משתנה בהתאם למחיר ומגיע עד 20%. לפי גורמים המקורבים לנושא, גובה מס היוקרה ואופן חישובו נבחנו לאחרונה כאמצעי להגדלת הכנסות והתהליך עודנו בבדיקה. מרשות המסים נמסר בנושא: "הרשות בוחנת מעת לעת את מדיניות המס".