גם זה יתייקר: מחירי המבחן לרישוי רכב יעלו בעשרות אחוזים
גם זה יתייקר: מחירי המבחן לרישוי רכב יעלו בעשרות אחוזים
לפי תיקון שפורסם לעיון הציבור זמן קצר בלבד לפני כניסת השבת, מחיר הטסט יעלה ב-22.5% ל-118 שקל, ומחיר מבחן חוזר לנכשלים בבדיקת מכון הרישוי - ב-46.3% ל-28 שקלים; ומה התעריף לרכב חשמלי?
מחירי מבחני הרישוי לרכב (הטסט) יתייקרו בעוד שלושה חודשים בשיעור ניכר, כך עולה מתוכן תיקון לצו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים שפרסם משרד המשפטים. התיקון, יש לציין, פורסם לעיון הציבור באופן חריג אתמול (ו') בשעות הצהריים המאוחרות, זמן קצר בלבד לפני כניסת השבת, ופתוח להערות עד יום שלישי הקרוב בחצות.
ההתייקרות תחול על עלות ביצוע מבחן הרישוי עצמו, כלומר המחיר שגובה מכון הרישוי עבור המעבר במסלול הטסט בו נבדקות מערכות הרכב השונות. בגלל פרק הזמן הממושך שחלף מאז עדכון המחירים האחרון, העלייה במחיר תהיה ניכרת. כך, מחירו של מבחן רישוי לרכב פרטי עומד כיום על 96 שקל, ובעוד שלושה חודשים הוא יעלה ל-117.6 שקל - עלייה של 22.5%. מחירו של מבחן חוזר למי שנכשל הוא כיום 19 שקל, ויעלה ל-27.8 שקלים - עלייה של 46.3%.
כיום הישראלים נדרשים לשלם שני סכומים עבור מבחן הרישוי השנתי: אגרת רישוי לרכב - הסכום שיש לשלם למדינה - ומחיר מבחן הרישוי, כלומר הסכום שיש לשלם למכון הרישוי עבור העברת מסלול הטסט. ישראלים שמחזיקים במכונית חדשה בבעלות פרטית שגילה הוא עד שלוש שנים אינם נדרשים לעבור את מסלול הטסט השנתי (מתוך הנחה שברכב חדש רמת התחזוקה גבוהה והבלאי עדיין נמוך) ומשלמים רק את הסכום שגובה המדינה עבור חידוש אגרת הרישוי. אבל מכוניות שגילן הוא מעל שלוש שנים נדרשות לבקר במכון רישוי כדי לבצע את הטסט: פעם בשנה ברכב שגילו הוא 20-3 שנה, ופעמיים בשנה ברכב שגילו מעל 20 שנה.
נושא מחירי מבחני הרישוי לרכב נמצא בדיונים בין משרד התחבורה ואיגוד מכוני הרישוי הישראלי מעל שנתיים, זאת לאחר שהאיגוד התלונן בשנת 2022 כי מחירי הטסטים בישראל לא עודכנו במשך עשור. לטענת האיגוד, במהלך העשור בו המחירים לא עודכנו חלו שינויים בעלויות התפעול של מכוני הרישוי, לדוגמה השכירויות התייקרו כמו גם החשמל והמים, אך מחירי מבחן הרישוי לא עודכנו בהתאם.
לאחר דיונים בנושא קבעה ועדת מחירים משרדית משותפת למשרד האוצר ומשרד התחבורה עוד ביולי 2022 כי מחירי מבחן הרישוי אכן צריכים להתעדכן, אך שרי האוצר והתחבורה דאז אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי לא חתמו על ההמלצות. שנה אחת לאחר מכן התכנסה הוועדה בהרכב חדש והמלצתה דאז היתה דומה: להעלות את מחירי הרישוי. אך שרת התחבורה מירי רגב סירבה לחתום על ההמלצות, מה שגרם לאיגוד מכוני הרישוי לפנות לבג"ץ. ביולי האחרון בג"ץ פרסם פסק דין אשר הורה לשרי התחבורה והאוצר לאמץ את המלצת ועדת המחירים ולחתום על צו מתאים לפי הוראות חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים.
מעבר לעלייה במחירי ביצוע מבחן הרישוי, לפי טיוטת הצו, מדצמבר ייקבעו בישראל גם מחירים נפרדים למבחן רישוי לרכב חשמלי. רכבים חשמליים נכנסו לשוק הרכב הישראלי לפני כשלוש שנים, כך שכעת הרכבים הראשונים שהגיעו ארצה צריכים לעבור טסט. לפי הטיוטה, מחירו של מבחן רישוי לרכב חשמלי יהיה שונה ממחירו של מבחן רישוי לכל רכב פרטי, ויעמוד על 99.10 שקל. מחירו של מבחן רישוי חוזר לרכב חשמלי יהיה מדצמבר הקרוב 25 שקל. בהקשר זה יוזכר כי מחירי אגרת הרישוי לרכב חשמלי (כלומר הסכום שמשולם למדינת ישראל) יתייקרו בינואר הקרוב, ולא יהיו שונים ממחירי אגרת הרישוי שמשלמים בעלי רכב מזהם.