ניתוחשיתוף הפעולה בין וולוו לאמזון פריים: להרוויח כסף מהצרכן גם בזמן הטעינה
ניתוח
שיתוף הפעולה בין וולוו לאמזון פריים: להרוויח כסף מהצרכן גם בזמן הטעינה
בסוף השבוע הודיעה וולוו כי לקוחותיה יוכלו לצרוך שירותי אמזון פריים בזמן טעינת החשמלית, ובקרוב גם את יוטיוב. עד כה היצרנים התמקדו בחוויית הנסיעה ובטכנולוגיה במהלכה, אך כעת גם זמן ההמתנה של הצרכן נלקח בחשבון. למה אכפת להן פתאום מזמן הטעינה?
בסוף השבוע התרחש אירוע שעשוי לשנות את כל חוויית הרכב החשמלי - והדגש הוא על ה"חוויה": וולוו ואמזון הודיעו על שיתוף פעולה חדש, במסגרתו לקוחות וולוו יוכלו לצרוך את שירותי אמזון פריים. לפי אנשי וולוו בזמן הקרוב גם יוטיוב יהיה זמין במכוניות שלהם.
לפי ההודעה המשותפת, "בעת טעינה, המתנה לאיסוף בני משפחה או סתם רגעי איכות שקטים הרחק מהחמים (כן, זו הודעתה הרשמית והחצי הומוריסטית של וולוו), הוולוו שלך מצוידת יותר טוב כעת כדי להמשיך ולבדר אותך". עד כה היצרנים שמו דגש בעיקר על היכולת הטכנית של המכונית לקבל טעינה מהירה. כלומר, כמה מהר נוכל לטעון את הסוללה וכתוצאה מכך לבלות פחות זמן בעמדת הטעינה. ההודעה אינה נוגעת כלל לטווח נסיעה, מהירות הטעינה, בטיחות, למצברים ולקיבולת הסוללות: היא נוגעת לתחום שעד כה יצרני הרכב כמעט ולא התייחסו אליו באופן רשמי - הדרך בה אנו מעבירים את הזמן בחשמלית כאשר צריך לטעון אותה.
עד כה יצרני הרכב השקיעו באופן ניכר בשירותים בתשלום - כאלה שניתן "להוסיף" לשירותי המכונית בזמן שהיא נוסעת. למשל, תשלום עבור הפעלה מרחוק של חימום המושבים - מה שב.מ.וו כבר עושה כיום בשווקים מושלגים מסוימים תמורת כמעט 60 שקל למושב, צפייה בשידורי טלוויזיה ברכבים מסוימים - חשמליים או לא - שלעתים הצפייה בהם מבוצעת לאחר "פריצה" פיראטית של מערכות הרכב, ועוד.
וולוו אינה יצרנית הרכב הראשונה שהחליטה להתקין מסך גדול במכוניותיה. כיום, "מסך גדול" הוא מאפיין שיצרני הרכב התרגלו להתקין ברכב חדש בגלל הדרישה ש"הגיעה מלמטה", בין אם מדובר ברכב בעל מנוע חשמלי או לא. מעבר לגימיק המסכים לא באמת שימושיים - באותו אופן ניתן לשלוט במזגן או בתאורת תא נוסעים גם לא דרך מסך שאינו מבייש אייפד גדול.
הודעת וולוו ואמזון אומנם חצי הומוריסטית ומתייחסת לשלל מצבים יום יומיים, אבל בתכלס יש סיבה לרשימת המצבים - כלומר המצבים נפתחים דווקא בשהייה בעמדות הטעינה: יצרני הרכב לא אוהבים לדבר על מה שאינו בשליטתם כמו הזמן שהרכב לא נוסע, אבל ההמתנה בעמדת הטעינה היא פרק זמן מעיק למדי שנע בין עשר דקות במקרה הטוב של מי שרק רוצה עוד 100 קילומטר של טווח בעמדה חזקה לשעה וחצי במקרה הרע, פרק זמן שצריך להעביר או במכונית או בסמוך לה, בגשם, שמש, בבית קפה.
הגישה של וולוו מעניינת בגלל שיצרנים אחרים החלו להשקיע בזמן שהלקוחות מבלים מחוץ למכונית והחלו להקים "תחנות שירות" ענקיות שבהן עיקר ה"בילוי" בהמתנה לטעינה מבוצע מחוץ לרכב, אבל וולוו שמה דגש כאמור דווקא על השהיה בתוכו.
הודעתה של וולוו אינה מקרית והיא עונה על צרכיה בכמה מישורים: מי שנוהג כיום בוולוו חשמלית או כל וולוו מודרנית אחרת יודע שהממשק לא שגרתי בגלל שהוא מופעל ישירות על ידי גוגל והפעלתו לפעמים אינה פשוטה וגורמת לתהייה מדוע וולוו בחרה דווקא בגוגל כשותפה הטכנולוגית שלה? התשובה כעת ברורה למדי: יכולת השדרוג. אם וולוו תתמקד כעת בשדרוג קירור הסוללה, שקע הטעינה או כל מאפיין מכאני אחר ברכב התהליך יהיה יקר להפליא. יצרני הרכב עושים כיום שימוש בפלטפורמות שפיתוחן עולה מאות מיליוני דולרים וכל שדרוג סוללה או יכולת הטעינה "יפיל" עליהם עלויות מחקר ופיתוח שנאמדות במאות מיליוני דולרים. לעומת זאת, "פתיחה" של אמזון ויוטיוב בעתיד הלא רחוק אומנם תעלה לוולוו כנראה לא מעט כסף בתשלומים לגוגל, אבל לא הרבה כמו פיתוח טכנולוגי והנדסי.
בבואנו לבחון לעומק את הודעת וולוו ואמזון אנו נתקלים גם ב"אותיות הקטנות" שמופיעות אחרי הודעתה הנלהבת של וולוו: השירות זמין רק כאשר המכונית אינה נוסעת והשירות לא יהיה זמין ללקוחות בסין, קוריאה הדרומית ובווייטנאם. בקוריאה הדרומית יתכן שמדובר בדין ודברים מול ענקיות הטכנולוגיה הקוריאניות ולגבי וייטנאם מדובר בשוק זניח מאוד, אבל סין היא עניין אחר. וולוו היא יצרנית שמעל מחצית ממנה נמצאת בבעלות קונצרן ג'ילי הסיני, ועדיין: לוולוו אין חברים בסין כי לגוגל אין חברים בסין.
יצרני הרכב האירופים נמצאים בתחילת מלחמת חורמה ביצרנים הסינים, מלחמה שהדיה יורגשו בקרוב בשוק העולמי, בעיקר לאחר שבשבוע שעבר הודיע האיחוד האירופי על פתיחת חקירה מיוחדת של סובסידיות לרכב חשמלי סיני. מבחינת יצרני הרכב האירופים כל אויב של הסינים - כלומר גוגל - הוא חבר של האירופים.
בהנחה שהמהלך של גוגל ווולוו יצליח, הוא עשוי לייצר כמה הזדמנויות: גוגל יכולה למצוא דרכה ליצרניות נוספות באופן אקטיבי - באמצעות מערכת הפעלה מבוססת גוגל כמו זו של וולוו או כפיצ'ר בלבד במערכת הפעלה קיימת.
מעבר לכך, נטפליקס, אמזון פריים או HULU יוכלו לחבור ליצרני הרכב באמצעות מערכות ההפעלה ולמנף את שירותן. כלומר, אמזון פריים וצפייה ביוטיוב ללא פרסומות אינן חינמיות. מבחינת ענקיות הסטרימינג, השהייה בעמדת הטעינה היא בחזקת הזדמנות פז ליצירת אפיק הכנסה נוסף, ואם כבר יושבים ברכב וצופים בסרט מי יודע מה עוד ניתן למכור לנהגים שצריכים לשרוף זמן רב, ממוצרים באמזון וכלה בקניות שימתינו בבית הלקוח כאשר הטעינה תסתיים.