סגור
משאית חשמלית FARIZON
משאית חשמלית FARIZON (צילום: יצרן)

חשש לפגיעה בתחרות: הממונה ממליצה לא לאשר יבוא רכבים מסחריים קלים של FARIZON

המלצת הרשות מגיעה כאשר רוב המותגים הסיניים כבר נכנסו לשוק הישראלי. הסיבה העיקרית היא החשש מפגיעה בתחרות, לאור היותה של יוניון מוטורס שחקנית דומיננטית בקטגוריית הרכבים המסחריים הקלים. משרד התחבורה יידרש להחליט אם לפעול בהתאם להמלצת הרשות או לאפשר את הייבוא על אף ההתנגדות.

רשות ההתחרות ממליצה למשרד התחבורה שלא לאפשר ליבואנית רכב ותיקה להוסיף זיכיונות לרכבים מסוגים חדשים. כך עולה מההודעה של הממונה למשרד התחבורה, לפיה אין להעניק לגיאו מוביליטי רישיון לייבא רכבים מסחריים של FARIZON הסינית בקטגוריה 1 N, כלומר רכבים מסחריים קלים במשקל עד 3.5 טון.
ההודעה מתייחסת רק לרכבים המסחריים הקלים של FARIZON ואינה תקפה לגבי רכבים שמשקלם מעל 3.5 טונות. "מבדיקת רשות התחרות עולה כי הענקת הרישיון המבוקש לגיאו מוביליטי אינה מקדמת את התחרות, בשל חלקה המשמעותי של יוניון בקטגוריית הרכב N1. לכן, במכתב שנשלח למשרד התחבורה, הממונה על התחרות ייעצה שלא לאשר את מתן הרישיון", נמסר בהודעה.
כיום, כאשר יבואן רכב מגיש בקשה למשרד התחבורה לייבא רכב מסוג חדש, משרד התחבורה נדרש להתייעץ עם רשות התחרות כדי להחליט האם יש היבטים של פגיעה בתחרות ביבוא המותג החדש. כפי שנחשף ב"כלכליסט", במשרד התחבורה לא תמיד מתייעצים עם הממונה על התחרות כנדרש. עם זאת, המלצת הממונה על התחרות אינה מחייבת. כלומר ייתכן שבמשרד התחבורה יבחרו לאפשר לגיאו מוביליטי לייבא את המסחריות הקלות של FARIZON.
משמעות חוות הדעת היא שקיימת סכנה ל"מניעת קידום תחרות", זאת מאחר שגיאו מוביליטי נמצאת בבעלות יוניון מוטורס (85%) ורן דנאי (15%). יוניון מוטורס היא יבואנית טויוטה, שמחזיקה בנתח שוק של 32% בשוק המסחריות הקלות בישראל (במשקל של עד 3.5 טונות) וב 57% משוק הטנדרים בישראל. עוד מצוין בחוות הדעת, כי "קטגוריה 1N היא ריכוזית, כך ש-70% מהפעילות בה מוחזקים בידי שני שחקנים. סגמנט הטנדרים ריכוזי אף יותר, כך שמעל 50% מהפעילות בו מוחזקים בידי שחקן יחיד וכ-90% בידי שני שחקנים. יוניון היא אחת משתי השחקניות המובילות בקטגוריה 1N ובסגמנט הטנדרים היא השחקנית הגדולה ביותר המחזיקה לבדה בהיקף פעילות של מעל 50% כך שהיא מובילה בפער גדול על היבואניות המתחרות".
המלצת הממונה על התחרות מגיעה בעת בעייתית: רוב מותגי הרכב הסינים החדשים כבר נכנסו לישראל ובמקביל, נציגי משרד התחבורה ונציגי רשות התחרות בוחנים צעדים "לקידום התחרות בענף הרכב הישראלי" כפי שעלו בדיון לפני כשלושה חודשים בוועדת הכלכלה. דיון זה טרם הניב תוצאות בשטח.
מגיאו מוביליטי נמסר: "טרם קיבלנו את מסמך העמדה הנוגע לקטגוריה N1. לכשיתקבל, נלמד את הנושא. מכל מקום, גיאו מוביליטי ממשיכה בשיווק של רכבים מסחריים ומשאיות חשמליות מבית פאריזון לקטגוריה N2 (מעל 3.5 טון)".