סגור
מכוניות חדשות ב נמל אילת
מכוניות חדשות בנמל אילת (צילום: יוסי דוס-סנטוס)

מהשבוע הבא: היבואנים לא יוכלו יותר לרשום מכוניות שגילן מעל שנה כ"יד ראשונה"

עם פרוץ המלחמה, התיר משרד התחבורה תוספת זמן ליבואני הרכב, כך שיוכלו לרשום את המכונית החדשה עד שנה ושלושה חודשים לאחר מועד הייצור. בשבוע הבא יחול המועד האחרון שבו יוכלו היבואנים לקבל ארכה זו, והם יצטרכו לחזור ולשחרר רק מכוניות שחלפה עד שנה ממועד הייצור שלהן

עומדים לקבל מכונית חדשה? בידקו היטב אם יש לה אבק על הגומיות: החל מהשבוע הבא, יבואני הרכב לא יוכלו יותר למכור מכוניות שגילן הוא מעל שנה כחדשות. כך נודע ל"כלכליסט".
על פי החוק היום, יבואן רכב אינו יכול למכור מכונית חדשה בישראל ללקוח שהוא יד ראשונה אם חלפה מעל שנה ממועד ייצור המכונית. כלומר, אם חלפה שנה ויום אחד מהיום שבו המכונית יצאה את שערי המפעל, חייב היבואן לרשום את הרוכש כיד שנייה על המכונית. בדרך כלל מעדיפים יבואני הרכב לרשום את המכוניות על שם גופי סחר וחברות ליסינג זמן קצר לפני שחולפת שנה ממועד ייצור הרכב - אם כי יש לעתים מקרים חריגים שבהם יבואני הרכב רושמים את המכוניות על שם עובדיהם. הסיבה לכך היא חשש של משרד התחבורה מפני מצב שבו מכוניות יעברו מסע בים ויעברו גם תקופות אחסון ממושכות שבהן חלקים מתכלים של הרכב כמו הצמיגים, הגומיות והשמנים יתיישנו.
ואולם, לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" הוחלט במשרד התחבורה להתגמש למען יבואני הרכב, ולהוסיף שלושה חודשים למועד הרישום, כלומר במקום לרשום "יד" ברישיון הרכב אחרי שנה, היבואנים יוכלו לרשום זאת ברישיון הרכב אחרי שנה ושלושה חודשים ממועד ייצור הרכב. אחת הסיבות לכך היתה גם המשבר החות'י שהאריך את ההובלה של רכבים מהמזרח לנמלי הים התיכון בכחודש. הארכות הרישום האמורות בוצעו בכמה "פעימות" שבהן קיבלו יבואני הרכב בכל פעם הארכה - אך הפעימה האחרונה (כלומר ההודעה האחרונה על הארכה) הייתה באפריל השנה, ולאחר מכן משרד התחבורה לא העניק יותר הארכות. כלומר, בשבוע הבא יחול המועד האחרון שבו יבואני הרכב יוכלו לשחרר את אחרונות המכוניות שחלפה שנה ושלושה חודשים מייצורן, ויצטרכו לחזור ולשחרר רק מכוניות שחלפה עד שנה ממועד הייצור שלהן. משרד התחבורה מסר בתגובה כי הוא אינו בוחן הארכה נוספת של תקופת רישום הרכבים.
לפי הערכות בענף הרכב, לא נותרו כיום בשוק מכוניות רבות שחלפה מעל שנה ממועד ייצורן, אך מבדיקת "כלכליסט" שנערכה בשבוע שעבר בנמל אילת עולה לדוגמה, כי בשטח הנמל מאוחסנות מאות מכוניות חדשות לחלוטין שהגיעו לנמל בנובמבר אשתקד או אפילו מוקדם יותר ועדיין לא עברו רישוי. מסיבה זו, בשבוע הבא צפויים כל הנראה הרישומים האחרונים של מכוניות ש"חוגגות" מעל שנה בים ובשמש הישראלית.