איפה הכי יקר לטעון מכונית חשמלית בישראל, וכמה זה יעלה לכם
איפה הכי יקר לטעון מכונית חשמלית בישראל, וכמה זה יעלה לכם
משרד התחבורה פרסם מאגר נתונים הכולל את כל עמדות הטעינה הציבוריות לרכב חשמלי בישראל והמחירים בהן; אמנם הטבלה מסובכת ולא ידידותית למשתמשים, ואולם מדובר בכלי צרכני חשוב; איפה נמצאת עמדת טעינה הזולה ביותר?
היכן הכי יקר לטעון מכונית חשמלית בישראל? התשובה, מתברר, היא בעמדת טעינה מהירה ציבורית ברחוב המרכבה בחולון והמחיר הוא מעל 4 שקלים לקילו-ואט - כך עולה מנתונים שמופיעים במאגר מידע ראשון מסוגו של עמדות טעינה שפרסם משרד התחבורה לפני יום כיפור. יצוין כי היום בצהריים המאגר נפל - ועדיין לא ברורה הסיבה לכך.
המאגר מפרט לראשונה את כל עמדות הטעינה הציבוריות בישראל, מיקומן ומחירי הטעינה בהן. במפתיע, על אף שמדובר בכלי צרכני חשוב, פרסום המאגר, הכולל אלפי עמדות טעינה ציבוריות, לא זכה להדים או אזכורים כלשהם מצד משרד התחבורה או משרד האנרגיה. ובאופן מוזר, המאגר שכולל טבלת אקסל מסובכת למדי ולא ידידותית, מציין את שם הרחוב בו נמצאת עמדת הטעינה, אבל בחלק מהמקרים - ללא שם היישוב.
כיום יש בישראל כמה סוגים של עמדות טעינה לרכב חשמלי: עמדות פרטיות שנמצאות במקומות החניה של בתי הצרכנים ובבעלותם; עמדות טעינה ציבוריות רגילות; ועמדות טעינה ציבוריות מהירות.
מחיר החשמל בעמדות הפרטיות נקבע בהתאם לתעריפי רשות החשמל לחשמל ביתי, כלומר הוא זול מאוד, בדיוק כמו החשמל להפעלת תנור או מקרר. טכנית, עלות טעינת סוללה של רכב חשמלי תעמוד על פחות מ-50 שקל.
העמדות הציבוריות מופעלות על ידי ספקיות טעינה, מאפקון ועד EV EDGE וג'ינרג'י. המחירים בעמדות האלה אינם מפוקחים ומשתנים בהתאם למיקום העמדה, סוג הטעינה (מהיר או איטי), הספק הטעינה, שעות השימוש ועוד גורמים רבים הנקבעים על ידי הספקית.
מחירי טעינת הרכב בעמדות הציבוריות משתנים מדי כמה חודשים, בדרך כלל למעלה, אך על עובדה אחת אין עוררין: הטעינה בעמדות הציבוריות יקרה בדרך כלל מהטעינה הביתית בעמדות הפרטיות.
מכוניות חשמליות מודרניות יכולות להיטען בשתי דרכים: טעינת AC, כלומר טעינה רגילה (איטית); וטעינת DC (מהירה). בעמדות AC טעינה של מכונית ממצב ריק למצב מלא תימשך כ-5-10 שעות, בהתאם לרכב ולקיבולת הסוללה. טעינת DC אורכת בין חצי שעה לשלוש שעות בהתאם לסוג הרכב, למהירות הטעינה שהוא יכול לקבל, לקיבולת הסוללה שלו - ולסוג עמדת הטעינה המהירה, כלומר להספק שלה.
כפי שפורסם ב"כלכליסט", כיום חלק מהעמדות שהמדינה מגדירה כ"מהירות" הן בהספק של עד 60 קילו-ואט, כלומר בפועל הן מתקשות למלא סוללה של מכוניות חשמליות מודרניות תוך פחות משעתיים. עמדות אחרות הן "אולטרה-מהירות", בהספק של מעל 200 קילו-ואט, שמסוגלות למלא סוללה תוך פחות משעה.
בכל מקרה, בעמדות המהירות והאולטרה-מהירות בעלי הרכב לא חייבים למלא את הסוללה עד מלוא הקיבולת - הם יכולים למשל לשהות בעמדה רק 20 דקות ולמלא את הסוללה רק במידה שתאפשר להם להגיע למחוז חפצם. במכוניות חשמליות עממיות מודרניות קיבולת הסוללה היא כ-70 קילו-ואט/שעה, כלומר אם למשל מחיר החשמל בעמדה הוא שלושה שקלים, מילוי סוללה ממצב ריק לחלוטין למצב מלא לחלוטין יעלה כ-210 שקל.
בחולון יותר יקר מברמת השרון
כאמור, מאגר הנתונים החדש של משרד התחבורה, שחשיפתו לא לוותה בשום הודעה לציבור, כולל את כל עמדות הטעינה הציבוריות ברחבי ישראל, מיקומן ומחיר נחשמל. המאגר מפרט גם את השעות שבהן טעינת הסוללות יקרה יותר והשעות שבהן היא זולה יותר (בדרך כלל בלילה). כצפוי, בעמדות המהירות (DC) המחירים גבוהים יותר, וקיימת שונות גבוהה ביניהן.
עמדת הטעינה הציבורית הזולה בישראל היא עמדה רגילה (AC) של חברת נופר השוכנת ברחוב השחם 3, ככל הנראה בהרצליה. המחיר בעמדה הוא 0.12 שקל (לפי המאגר מדובר בחניון סגור, ולא ברור אם הנהגים נדרשים לשלם עבור חניה). עם זאת בדומה לרוב העמדות המופיעות ברשימה, זהו התעריף ההתחלתי - כלומר לאחר שהלקוח עובר רף מסוים של צריכת חשמל, התעריף עשוי לעלות.
במאגר מופיעות גם עמדות טעינה רגילה (AC) שהמחיר בהן גבוה משמעותית. לדוגמה, בעמדה הציבורית של נופר אנרגיה ברחוב גשמי ברכה במושב חנתון המחיר הוא 1.94 שקלים לקילו-ואט. בעמדת הטעינה הציבורית הרגילה של EV EDGE בשדרות וייצמן ברמלה המחיר הוא 80 אגורות לקילו-ואט, ובעמדת הטעינה הרגילה של EV EDGE באיקאה נתניה המחיר הוא 1.15 שקלים. בעמדה הרגילה של EV EDGE בנתב"ג המחיר עולה ל-1.48 שקלים. המחיר של EV EDGE בעמדה רגילה ברחוב ברל כצנלסון בכפר סבא הוא 1.79 שקלים. בעמדות הטעינה הרגילות של אפקון ברחוב גד ברמת השרון המחיר הוא 1.04 שקלים. מי שיעצור למלא סוללה בעמדת ה-AC של אפקון בפארק פרס בחולון ישלם 1.17 שקלים לקילו-ואט, וכך גם בפארק ימית 2000 ובחניון מדיטק בחולון. בטכניון בחיפה תשלמו 1.4 שקלים לקילו-ואט.
בעמדות של אפקון ובסינמה סיטי - מי שהגיע לצפות בסרט ישלם שקל ושמונים ושש אגורות בעמדת טעינה רגילה של אפקון. בעמדות הטעינה הרגילות של סונול EVI באוניברסיטת אריאל טעינה עולה 1.3 שקלים, וכך גם בקאנטרי בעיר. התעריף של סונול EVI לתושבי רעננה גבוה מהתעריף באריאל: הם משלמים 1.33 שקלים לטעינה רגילה ברחבי העיר – מחניון האגם ועד העמדות ברחוב וייצמן.
יותר מהיר - יותר יקר
באשר לעמדות המהירות - כאן המחירים גבוהים יותר. לדוגמה, בעמדת הטעינה המהירה של אפקון בכביש 6 צפון המחיר לקילו-ואט נע בין 2.16 שקלים ל-3.22 שקלים, בהתאם לשעה. כך גם בעמדת אפקון בדור אלון במצפה רמון ובמרכז הקניות ביג ביהוד, ביג בקריית גת והעמדות המהירות של אפקון בצומת דבירה. בעמדה המהירה של ZEN EV בפונדק 101 ("פונדק כושי רימון") שעל כביש הערבה המחיר נע בין 1.4 שקלים ל-2.81 שקלים, בהתאם לשעה. בעמדה המהירה של סונול EVI בעיר אובות שבערבה התעריף הוא 2.45 שקלים לקילו-ואט.