סגור
מבחן רכב טויוטה קורולה החדשה וידאו
טויוטה קורולה (צילום: ירון שרון)

אחרי שלושה חודשי חרם טורקי: גם טויוטה קורולה סדאן כבר אינה זמינה בארץ

מי שביקש להזמין טויוטה קורולה סדאן, המכונית המשפחתית הנמכרת ביותר של החברה בישראל, קיבל את התשובה: "בשלב זה אין לנו ודאות לגבי מועד אספקתה". גם באתר של יבואנית יונדאי לא ניתן לרכוש שלושה דגמים המיוצרים בטורקיה

אחרי שלושה חודשי חרם טורקי, גם טויוטה קורולה סדאן, המכונית המשפחתית הנמכרת ביותר של טויוטה בישראל והדגם הנמכר ביותר של טויוטה בישראל מבחינה היסטורית, כבר אינה זמינה לרכישה בארץ. כך עולה מהודעה שמתפרסמת באתר טויוטה בישראל. לפי לשון ההודעה, "בשלב זה אין לנו ודאות לגבי מועד אספקת קורולה סדאן. יש לנו מגוון דגמים אחרים להציע לך".

1 צפייה בגלריה
רכב אספקת קורולה סדאן
רכב אספקת קורולה סדאן
ההודעה באתר טויוטה
(צילום: מסך)

ההודעה של יבואנית טויוטה אינה מפתיעה: כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"כלכליסט", כבר לפני מספר ימים הורגש מחסור בצבעים מסוימים בשני דגמי טויוטה המיוצרים בטורקיה, וכעת הדגם היחיד של טויוטה שנותר לרכישה בישראל הוא ה C-HR. הקורולה סדאן היא רבת המכר של טויוטה בישראל. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, במחצית הראשונה של 2024 נמסרו בישראל 3,001 טויוטה קורולה סדאן מייצור טורקי. טויוטה C-HR נמסרו מתחילת השנה 2,388 יחידות.
גם באתר של כלמוביל יבואנית יונדאי לא ניתן לרכוש זה זמן מה מכוניות מתוצרת טורקיה: שלושת דגמי היצרנית המיוצרים בטורקיה מופיעים בסטטוס "אין צפי אספקה". כיום, מעל רבע ממסירות יונדאי בישראל מבוסס על דגמים עממיים וקטנים- בשוק שהיצע הדגמים העממיים והקטנים בו הולך ומצטמצם, מה שככל הנראה עלול לגרום ליונדאי לרדת למקום השלישי (אחרי טויוטה וקיה) בטבלת מסירות הרכב החדש של איגוד יבואני הרכב שאמורה להתפרסם בשבוע הבא.
עם זאת, דווקא מצב זה בו שתי יבואניות רכב גדולות סובלות ממחסור בדגמים מטורקיה עשוי לייצר רווח לשתיהן: במקרה של טויוטה קורולה הטורקית, המתחרה הקרובה ביותר היא סדאן היברידית אחרת שאינה מיוצרת בטורקיה: יונדאי אלנטרה (ייצור בקוריאה הדרומית). ואילו במקרה של היעדרה של יונדאי i20 הטורקית- אחת המתחרות הבולטות היא טויוטה יאריס (ייצור בצרפת).
החרם הטורקי מהווה, באופן אירוני, הזדמנות פז ליבואנים עקיפים. יבואנים אלה רוכשים את המכוניות מ"דילרים" של יצרן הרכב באירופה ולא ישירות ממפעלי היצרן. מסיבה זו, המכוניות הטורקיות אינן מיוצאות מטורקיה אל ישראל ואינן מיוצאות באמצעות חברות ספנות שמצהירות כי מטרתו הסופית של הרכב (אחרי עצירה ביוון) היא ישראל, אלא מיוצאות לסוכנויות שמבחינת טויוטה (ושלטונות טורקיה) הן התחנה הסופית של הרכב- בסרביה, מונטנגרו ומדינות נוספות, בדרך כלל בבלקן. העובדה שהסוכנות בוחרת לאחר מכן באופן עצמאי למכור את הרכב לדילרים ישראלים נמצאת כבר מחוץ ל"טווח הראיה והשמיעה" של יצרנית הרכב ושל השלטונות בטורקיה.