סגור
ארדואן בהשקת TOGG
ארדואן בהשקת TOGG (צילום: MURAT CETINMUHURDAR/PPO)

מוקדם מהצפוי: ארדואן משיק את מכונית TOGG הטורקית

המכונית הלאומית הטורקית הושקה בטקס רשמי בו נכח נשיא טורקיה, וזו הפעם השנייה בה המדינה מנסה להשיק רכב משלה. מתנגדי ארדואן טוענים כי הפרויקט הושק לפני הזמן מסיבות פוליטיות, ושמחיר המכונית עומד על כ–50 אלף דולר- מחיר שנמצא מחוץ להישג ידם של רוב הטורקים

TOGG, המכונית הלאומית של טורקיה הושקה בסוף השבוע בטקס רשמי בו נכח נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן. פירוש השם TOGG הוא "איגוד שיתופי הפעולה של יצרני הרכב הטורקים" – שם בעל משמעות לאומית שמצביע על אחדות של תעשיית הרכב הטורקית.
עבור טורקיה וארדואן, ל-TOGG יש חשיבות אדירה: טורקיה היא מעצמה של יצור מכוניות: פורד, מרצדס בנץ, טויוטה ויצרניות נוספות מחזיקות בטורקיה במפעלי ענק (היקף הייצור הטורקי בשנת 2020 היה 855 אלף מכוניות), אבל היצרניות הללו אינן טורקיות – הן רק מייצרות במדינה. למעשה, יצרניות רכב מערביות מייצרות בטורקיה מאז 1929 (שנת פתיחת מפעל "פורד איסטנבול") , אבל לטורקיה אין "מכונית לאומית".
מבחינה טכנית, המכונית הלאומית הראשונה של טורקיה הייתה אסון. בשנת 1961, זמן לא רב אחרי שבטורקיה התרחשה הפיכה צבאית הגה הגנרל כמאל גורסל את יצירת המכונית הטורקית הלאומית הראשונה: ה"דוורים" – כלומר, "מהפכה". ארדואן רואה עצמו כממשיך דרכו של המהפכן, אבל למכונית של גורסל הייתה הצלחה חלקית מאוד. מכוניות הדוורים הראשונות שירדו מפס היצור היו מיועדות להשתתף במצעד צבאי מפואר בו יוצגו הישגי המהפכה, אבל הן שבקו חיים והפכו למיתולוגיה (מכונית דוורים אחת מוצגת במשרדי TOGG).
לפי התכניות שמפרסמת TOGG, מטרת היצרנית לייצר 18 אלף מכוניות חשמליות בשנה במפעלי החברה באיסטנבול, כאשר המפעל מיועד להגיע בסופו של דבר לקיבולת יצור של כ–175 אלף מכוניות בשנה. באופן מפתיע, פרויקט TOGG מושך לא מעט אש מבית, בעיקר מצד מתנגדי ארדואן הטוענים שהפרויקט הושק לפני הזמן מסיבות פוליטיות- לפני הבחירות שייתקיימו בטורקיה בקיץ הקרוב. בין היתר נטען גם שמחירה של ה–TOGG עומד על 900 אלף לירה טורקית, כלומר כ–50 אלף דולר, מחיר שנמצא מחוץ להישג ידם של רוב הטורקים.