פרסום ראשוןעוד התייקרויות: חישוב הניקוד על אביזרי בטיחות ברכב ישתנה
פרסום ראשון
עוד התייקרויות: חישוב הניקוד על אביזרי בטיחות ברכב ישתנה
המדינה נערכת לשנות את גובה תמריצי המס שניתנים על מערכות בטיחות לרכב, והוא יפגע מינואר הקרוב בלא מעט מכוניות חדשות מדגמים עממיים שמגיעות לישראל. הצפי הוא להתייקרות של עוד מאות שקלים
אם עליית מס הקנייה על הרכב החשמלי ושינוי נוסחת חישוב המזהמים על רכבים בעלי מנועי הבעירה הפנימית אינם מספיקים, כעת מדינת ישראל נערכת גם לשנות את גובה תמריצי המס שניתנים על מערכות בטיחות לרכב. שינוי זה יפגע מינואר הקרוב בלא מעט מכוניות חדשות מדגמים עממיים שמגיעות לישראל יגרום להתייקרות של מאות שקלים בלא מעט דגמים.
כיום בישראל מוטל מס קנייה בגובה מסוים על כל מכונית חדשה, ללא קשר לסוג ההנעה שלה. אך עם זאת, יש למדינה גם מנגנון שמטרתו להעניק תמריץ למכוניות בטוחות יותר. המנגנון הזה הוא למעשה חלק ממתווה המס הירוק ובדומה לו, גם הוא קיים מ-2009. המנגנון פועל באופן פשוט: רשות המסים ומשרד התחבורה קובעים מדי שנה רשימת מערכות בטיחות לרכב - שקיומן מזכה את יבואן הרכב ב"נקודות" זיכוי מס. כלומר, כל מערכת בטיחות מקבלת מספר נקודות מסוים שמתורגם להנחה במס הקנייה (בסך הכול מכונית יכולה לקבל 10.5 נקודות). מכונית שמצוידת בכל מערכות הבטיחות החדישות יכולה לקבל זיכוי מס נאה של כ-2,500 שקל.
אולם, מדי כמה שנים ברשות המסים מבצעים רביזיה של מספר הנקודות שניתנות למערכות הבטיחות השונות ומורידים ניקוד למערכות שכבר הוטמעו דיין בציבור. כך, מטבלה חדשה שהופצה היום (ב') בקרב יבואני הרכב עולה כי ברשות המסים ובמשרד התחבורה הפחיתו ניקוד למספר מערכות בטיחות שקיימות ברכבים עממיים והוסיפו זיכוי למערכות בטיחות אחרות שאינן קיימות בהם - כדי לעודד את יבואני הרכב להזמין מכוניות עם המערכות הללו.
בפועל, המשמעות היא שזיכוי מס של מאות שקלים שמקבלים כיום דגמים מסוימים יעלם החל ב-1 בינואר. ויותר מכך: לא זו בלבד שעל מערכות בטיחות מסוימות ינתן פחות זיכוי במס הקנייה - נכון לשנת 2025 מדינת ישראל גם הפחיתה את מספר מערכות הבטיחות שעליהן ינתן זיכוי המס. כך, מנוסח העדכון עולה כי בשנת 2024 משרד התחבורה העניק זיכויי מס ל-13 מערכות בטיחות, כאשר בשנה הבאה מספר מערכות הבטיחות שבגין קיומן ינתן זיכוי מס ירד לעשר מערכות בטיחות בלבד (שעדיין יקבלו ביחד עד 10.5 נקודות).
התמהיל של מערכות הבטיחות גם הוא שונה כך שדגמי מכוניות רבים יפגעו. כך, מנוסח טבלת זיכויי המס לשנת 2025 עולה כי מערכות רבות שקיימות בלא מעט דגמי מכוניות כבר לא יקבלו הטבת מס בכלל. לדוגמה: רכב שיש בו מערכת הכנה להתקנת מנעולי אלכוהול קיבל עד כה נקודת זיכוי אחת, שווה ערך לכ-480 שקלים הטבת מס. מערכת כזו כעת לא מופיעה יותר. מערכת ISA, כלומר בקרת מהירות חכמה, מקבלת כיום נקודת זיכוי אחת. מינואר הקרוב היא לא תקבל בכלל זיכוי מס.
יצוין כי חלק ממערכות אלה הן מערכות שהתקנתן חובה ולכן עקרונית יש היגיון באי מתן זיכוי הבטיחות, אבל הן חובה רק אם הן מגיעות לישראל בתקינה אירופית. כלומר, אם אלה מכוניות ב"סדרות קטנות" מסין או מכוניות בתקינה קנדית (למשל יונדאי אלנטרה הייבריד), אין חובה להתקין בהן את המערכת מבחינה חוקית.
מבחינת טבלת הזיכויים עולה כי חלק מהמערכות יקבלו זיכוי יותר נמוך. למשל המערכת שמזהה הולכי רגל ורוכבי אופניים ובולמת את הרכב קיבלה עד כה נקודה אחת. מינואר היא תקבל רק חצי נקודה. המערכת המזהה רכב ב"שטח מת" בצידי הרכב תמשיך לקבל נקודת זיכוי אחת כמו גם מערכת הבולמת את הרכב בנסיעה לאחור אם יש מאחוריו מכשול.
לצד אלה יש גם מערכות שיקבלו ציון יותר גבוה, אבל אלה מערכות שניתן למצוא ברכבים יותר מאובזרים ולכן גם יותר יקרים. לדוגמה: המערכת אשר מונעת התנגשות צידית ב"שטח מת" בצידי הרכב תקבל מינואר נקודת זיכוי וחצי- במקום נקודה אחת בלבד.