גלגל חמישימה קרה למותגי המכוניות החשמליות שהובטחו לצרכן הישראלי
גלגל חמישי
מה קרה למותגי המכוניות החשמליות שהובטחו לצרכן הישראלי
בישראל קיימת תופעת זיכיונות רכב רדומים, כשהמכוניות אינן מיובאות בפועל. למה? היבואן לא השיג סחורה, לא מעוניין לתחזק שיווק או שאין לו מוצר מצליח, בכל מקרה - במצב כזה יבואן אחר לא יכול לייבא את המותג, וכך ניתן למצוא ברישומי ישראל יצרנים שבפועל אין אפילו עשר מכוניות שלהם על הכביש
שוק הרכב הישראלי ידוע כחובב חדשנות. כלומר, לא משנה איזה מותג חדש יבואני הרכב יביאו, לא משנה מחירו ולעתים גם לא משנה האיכות: אם היבואנים ומשרדי הפרסום קבעו שהרכב איכותי, מבוקש ונפוץ - הצרכנים הישראלים כבר יעשו את יתר העבודה.
אבל לכל כלל יש יוצא מן הכלל.
במפתיע, ליבואנים בישראל יש לא מעט זיכיונות יבוא שהם בבחינת זיכיונות רדומים. כלומר, היבואן מחזיק בזיכיון של יצרן רכב, אבל המכוניות אינן מיובאות לישראל. מדוע קורה דבר כזה וכיצד יבואן מחזיק בזיכיון שאינו פעיל?
בחלק מהמקרים היבואן לא הצליח להשיג סחורה, במקרים אחרים הוא לא מעוניין לתחזק את מערך שיווק גדול - שנדרש כדי להחזיק זיכיון קטן, לעתים ליצרן אין את המוצר שנדרש כדי להצליח בישראל ולפעמים הוא פשוט מחכה שיבואן רכב אחר ירכוש ממנו את הזיכיון. על עובדה אחת אין עוררין: מכונית ששהזיכיון שלה מוחזק על ידי יבואן - זו מכונית שיבואן אחר לא יכול לייבא ארצה, לפחות לא בייבוא ישיר.
ועדת זליכה, שהוקמה לפני מעל לעשור במטרה להסדיר את ענף הרכב הישראלי קבעה בשעתו שיבואני רכב שמחזיקים בזיכיון רדום פוגעים בתחרות, מכיוון שיבואן רכב אחר יכול להצליח עם המותג ה"רדום", אבל ללא הועיל: גם כיום ניתן למצוא בשוק הרכב הישראלי מותגי רכב שלפי רישומי מדינת ישראל מוחזקים על ידי יבואנים, למרות שאלה לא העלו אפילו עשר מכוניות שלהם על הכביש. כמובן שלכל יבואן יש הסבר מדוע הוא ממשיך להחזיק בזיכיון - חלק אולי צודקים וחלק אולי יזכו לשווק מכוניות, אבל השורה התחתונה היא שכיום יש מותגי רכב שמשווקים במדינת ישראל – רק על הנייר.
לטייל החשמלי אין קארמה
לפני כמעט שנתיים פורסמה הודעה מטעם אחת מיצרניות הרכב המרתקות בעולם: קארמה. לפי לשון ההודעה, "קארמה נכנסת לשוק הרכב הישראלי באמצעות מטרו". מדובר במכונית ספורטיבית בעלת ארבע דלתות שמצוידת במערכת הנעה שמבוססת על מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר ומנוע חשמלי שמפיק מעל 700 כוחות סוס. על פניו מדובר במתחרה מעניינת מאוד לטסלה מודל S, רק שבפועל לפי רישומי המדינה, פחות מחמש מכוניות קארמה נרשמו לתנועה בארץ. רישומי משרד התחבורה משנה שעברה מפרטים כמה מכוניות של קארמה עלו לכבישי ישראל במחירים של 750 אלף עד כ-900 אלף שקל, אך מאז לא שווקו בישראל מכוניות מסוג זה. ליצרנית אין סוכנות וגם לא אתר רשמי. חדי עין יבחינו בקארמה לבנה שנוסעת בכבישי גוש דן, וניתן רק לקוות שזו לא תהיה אחת הבודדות שיעלו על כבישי הארץ.
אפס במכירות: טאזארי זירו לא התרוממה
אחת המכוניות החשמליות הראשונות שהגיעו לישראל לא הייתה טסלה או סינית: מדובר בטאזארי, מכונית חשמלית ספורטיבית ראשונה שזיכיון היבוא שלה מוחזק מעל חמש שנים, לפי רישומי משרד התחבורה, על ידי חברת אורורה וי. טאזארי היא חברה מעניינת: היצרנית האיטלקית החלה דרכה בייצור מכוניות חשמליות קטנות עם טוויסט ספורטיבי שפותחו, לפי הפרסומים, על מסלולי מרוצים באיטליה. כיום טאזארי מייצרת רכבים חשמליים קטנים בלא מעט תצורות: באגי (רכב חופים), מסחרית קטנה, ספורטיבית חשמלית ואפילו משאית חשמלית קטנה עם תא נוסעים שקוף. למרבה הצער, מכוניות טאזארי אינן משווקות נכון לרגע זה בישראל באופן סדיר.
וינפאסט: מתי תגיע?
באפריל אשתקד יצאה הודעה רשמית מטעם אחת מיצרניות הרכב היותר מעניינות בזירה הגלובלית ולו בגלל מוצאה: וינפאסט הויאטנמית הודיעה שתשווק מכוניות בישראל. ההודעה נחשבת מעניינת מכיוון שמעולם לא הגיע יצרן רכב ויאטנמי לישראל. מאז ההודעה - שהבטיחה חשמליות תוצרת ויאטנם בכבישי ישראל בשנת 2022 חלפה שנה ואין וינפאסט. בשלהי שנה שעברה הודיעה קבוצת קרסו, יבואנית רנו וניסאן, כי תרכוש מחצית מזיכיון היבוא של וינפאסט ותזרים הון ליבואנית המותג הויאטנמי. מאז, מכוניות וינפאסט טרם עלו על כבישי ישראל.
חשוב להדגיש: לא מן הנמנע שבעתיד מכוניות אלו כן יגיעו לארץ, זאת במיוחד לנוכח העובדה שהיצרנית הצליחה השבוע לצאת להנפקה באמצעות SPAC. וינפאסט משווקת בויאטנם ארבעה דגמים שאחד מהם זמין לרכישה גם בארה"ב, אך נכון לעכשיו- וינפאסט אינה משווקת בישראל.
GAC: הייתה ונעלמה
יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, היתה אחת מיבואניות הרכב הראשונות שייבאו לישראל רכב סיני חשמלי: שיווק מכוניות GAC בישראל החל לפני מעל שלוש שנים, כמעט נצח במונחי יבואני רכב סיני, אבל סוכנות המכירה של מכוניות GAC שנפתחה בתל אביב כבר מזמן אינה סוכנות מכירה של GAC. כיום משווקות בסוכנות מכוניות של ג'ילי הסינית שנחשבת לרב מכר. הדגם היחיד של GAC ששווק בישראל הפך היסטוריה וכיום לא ניתן למצוא מכוניות GAC חדשות בארץ.
מטבע הדברים, GAC ממש לא שוקטת על השמרים: פרסומים בסין מדגישים כי יש לה דגמים חדשים שטווח הנסיעה שלהם עובר בקלות את 500 הקילומטרים, אבל הם אינם משווקים בישראל. נכון להיום ל-GAC אין תקינה אירופית. כלומר, המכוניות שלה אינן עונות על הדרישות לשיווק באירופה והמשמעות היא שאין טעם לשווק אותם בישראל, אבל גם אם GAC תדאג לתקינה האירופית ומכוניותיה ישווקו באירופה - האם הממונה על התחרות תאשר שיווקן בישראל לנוכח העובדה שזיכיון ג'ילי שהיא רבת מכר (וכמובן טויוטה) נמצא בעקיפין בידי יוניון מוטורס? עוד חזון למועד.