סגור
בכמה יתייקר הרכב החשמלי בגלל עליית מס הקניה
(צילום: דניאל קמפוס)

מאיפה המקור התקציבי? מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה "רק" ב־10%

שר האוצר הודיע כי יפחית מאוד את העלייה במס הקנייה על רכב חשמלי, אך אין מקור תקציבי למהלך. עדיין לא ברור מה יעלה בגורלו של מס הנסועה שהיה מתוכנן ל־2026 כפיצוי על ההתמתנות. עליית מס הקנייה תקפיץ את מחירי החשמליות ב־5%-2%

אתמול הודיעה לשכת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על מהלך שבמסגרתו תיבלם עליית מס הקנייה על הרכב החשמלי מ־35% ל־83%. המס יעלה "רק" ל־45%.
כיום מוטל על רכב חשמלי מס קנייה בגובה 35% במסגרת מתווה המס הירוק, כלומר מתווה חישוב מסי הקנייה בישראל. מתווה זה יפוג ב־1 בינואר, אז תישאר ישראל ללא מתווה מיסוי על רכב חשמלי, מה שיעלה את המס ל־83% באופן אוטומטי.
בראשית 2024 משרד האוצר קידם החלטת ממשלה בה יהיה מתווה מס שונה, בו מס הקנייה על רכב חשמלי אכן יהיה 45%, אך החלטת הממשלה ב־2024 התנתה את ירידת המס בכך שיועבר חוק מס נסועה עד לינואר 2025, מה שלא צפוי לקרות (המס עצמו אמור להיגבות בראשית 2026). לצד אלה, יש לציין, צפויות גם המכוניות שאינן חשמליות להתייקר בינואר באלפי שקלים. זאת במסגרת עדכון של נוסחת חישוב המס שיוטל עליהן בעקבות הזיהום שהן פולטות אשר יכנס לתוקף ב־1 בינואר.
ההחלטה מלשכת שר האוצר לא הגיעה בהפתעה גמורה לדרגי המקצוע באוצר, שכן בשבועות האחרונים היה ברור כי שר האוצר לא הולך לקדם מס נסועה. סמוטריץ' אמר כי הוא מאמין במס נסועה, אך הוא יטיל אותו רק במקרה וצעד אחר מהחבילה הפיסקאלית לא יתממש. אמש, בשל העובדה שתחילת השנה הבאה מתקרבת, השר החליט ללכת על 'הפחתת ההעלאה', אך ללא הצבעה על מקור תקציבי.
גורמים המקורבים למשרד האוצר מסרו אתמול לכלכליסט כי הכספים החסרים כתוצאה מאי יישום הטלת מס הנסועה יגיעו "ממקורות אחרים", ככל הנראה כאלה הקשורים ברוכשי מכוניות חשמליות בישראל. כך, בדיון שהתקיים אתמול בוועדת הכלכלה, ציינו נציגי האוצר כי גובה ה"הפסד" הנובע מאי יישום מס הנסועה נאמד בכ־250 מיליון שקל.
בפועל, אחת הבעיות העומדות בפני יישום הטלת מס הנסועה היא דווקא טכנית: הקמת מערכת שתעסוק גם בגבייה וגם באימות הקילומטראז' השנתי של הרכב, כך שהנהגים לא ירמו, תארך מעל שנה והמשק לא יהיה מוכן להיקף הלוגיסטי של המהלך. נדגיש כי במשרד האוצר עדיין מאמינים במס נסועה וכי מתכוונים לקדם אותו בכל מקרה במהלך השנה הקרובה. בכוונתם לעמוד בהחלטת ממשלה המחייבת את דרגי המקצוע לכתוב דו"ח שכולל המלצות למס נסועה דיפרנציאלי, שימסה נסועה בצורה חכמה יותר, ויתחשב במקומות הנסיעה ובשעות הנסיעה.
לפי שעה, לא ברור מה יהיה גובה ההטבה - הסכום המירבי שמעבר לו הרכב ימוסה ב־83% - כשכיום גובה התקרה הוא 50 אלף שקל. מעבר לכך, לא ברור באיזו דרך "יוחזר" למדינת ישראל ה"הפסד" מאי יישום עליית מס הקנייה ואי הטלת מס הנסועה. על כתפי אנשי האוצר מוטלת המשימה למצוא את הכספים החסרים, בין אם במיסוי של טעינה ביתית, צמצום ההטבות על שווי השימוש לרכב צמוד, או דרכים אחרות.
"כעת הציבור יחייך עם הגזר ועוד כמה שבועות יגיע המקל", מסר לכלכליסט אחד מיבואני הרכב. הם עצמם אגב לא ממש מושפעים מהמהלך: כ־70 אלף מכוניות חדשות, רובן חשמליות, יגיעו לישראל עד סוף השנה ואז ישוחררו ממכס לפי מס קנייה של 35%. רק בשנה הבאה היבואנים ייקרו את המכוניות, בשיעור של 5%-2% מהמחירים הנוכחיים. בנוסף יש לזכור: גם הרישוי לרכב חשמלי יזנק בינואר, מ־426 שקל ל־1,800 עד 5,000 שקל, לרובן המכריע של המכוניות החשמליות.