סגור
בדיקת זיהום אוויר בכבישים זיהום רכב חדש
בדיקת זיהום אוויר בכבישים זיהום רכב חדש (צילום: עמית מגל)

משרד הביטחון יצמצם את טביעת הרגל הפחמנית

המשרד מבקש ללמוד על דרכים להפחתת פליטת מזהמים מצי הרכב שלו. המערכת תוכל לחשב ולמדוד זיהום בזמן אמת

משרד הביטחון יבחן טכנולוגיות להפחתת טביעת פחמן בצי הרכב של המשרד, כך עולה ממסמכים שהפיץ המשרד בקרב כמה ספקים. המסמכים עצמם הם בגדר RFI, כלומר בקשה לקבלת מידע, שהיא התהליך אשר מבוצע לפני יציאה למכרז.
הפחתת טביעת רגל פחמנית (Reduced Carbon Footprint) נעשית, בין היתר, גם באמצעות שימוש בטכנולוגיות שמפחיתות פליטות של מזהמים, בראייה פחמנית. החישוב שמבצע ארגון כלשהו של כמות המזהמים שהוא פולט מורכב, בין היתר, ממתקנים תעשייתיים, כלי רכב ואפילו תהליכי ייצור שונים שכולם פולטים זיהום.
במקרה של משרד הביטחון המסמכים עוסקים ספציפית בהפחתת טביעת הרגל הפחמנית שנובעת מצי הרכב של המשרד. הצי מונה מעל 10,000 כלי רכב, אך ה־RFI שהופץ אינו מפרט לאילו קבוצות רכבים מתייחסת בקשת המידע.
מידע רב יהיה אפשר להפיק על אודות אופן הפעולה של המערכת, כשתוטמע בצי של משרד הביטחון. המערכת תהיה מסוגלת, בין היתר, לחשב או למדוד את פליטת המזהמים בזמן אמת של המכונית.
המערכת עצמה תתבסס על תשתית שכבר קיימת במכוניות של משרד הביטחון, תשתית שבמסגרתה מוטמעות מערכות ניטור נהג של איתוראן. עוד עולה מרשימת הדרישות של משרד הביטחון, כי המכוניות שבהן יותקנו המערכות יחולקו לפי שעות פעילות, אזורים גיאוגרפיים מסוימים וגם סוג רכב. בזמן שהמערכת תפעל, היא תוכל להציע לנהג אפשרויות צמצום זיהום — למשל מסלולי נסיעה חלופיים או שינוי של אופי הנהיגה. המטרה, כך קובעים המסמכים של משרד הביטחון, היא "איתור טכנולוגיה אחת או יותר המתאימה ליישום בצי הרכב של צה"ל תוך עמידה בתנאים רגולטוריים שונים".