סגור
WM MOTORS W6
רכב של WM MOTORS (צילום: יצרן)

דיווח: יצרנית רכב סינית עם זיכיון ישראלי נקלעה לקשיים

בסין מדווחים כי WM MOTORS, שלפי פרסומי הרגולטורים בישראל נמצאת בדרכה לארץ, עשויה לחדול מפעילות, זאת בעקבות דיווחים על סוכנויות סגורות, מוסכים סגורים והיעדר מענה טלפוני. על פי היבואנית, במהלך השבועות הקרובים צפויה להגיע ארצה הזמנה ראשונה של מאות רכבי WM הנמצאים בייצור, מתוך אלפי רכבים אשר הוזמנו ושולמו

יצרנית הרכב הסינית WM MOTORS, שלפי פרסומי הרגולטורים בישראל נמצאת בדרכה לארץ, בקשיים. השבוע הופיעו בתקשורת הסינית פרסומים המזהירים שהחברה תחדל מפעילות. ועדת הגנת הצרכן של מחוז שנחאי (גוף מקביל למועצה להגנת הצרכן הישראלית) פרסמה אזהרה מפני "פעילות חריגה" של יצרנית הרכב. לפי פרסומים נוספים בסין, מאוקטובר 2022 נרשמו תלונות צרכנים על "חוסר יכולת לספק רכבים, סוכנויות סגורות, מוסכים סגורים, חוסר יכולת של החברה לטפל בתלונות לקוחות במסגרת אחריות והיעדר מענה טלפוני". עוד עולה, כי עובדי WM MOTORS פרסמו ברשתות חברתיות שפוטרו מהחברה ללא פיצויים בחודש שעבר. מוקדם יותר, בשלהי 2022 הופיעו בתקשורת הסינית פרסומים אודות קשיים תזרימיים אליהם נקלעה החברה. הנושא נחקר על ידי הרשויות הסיניות.
WM MOTOR או בשמה המלא WELTMEISTER הוקמה ב-2015 על ידי פרימן שן, בכיר לשעבר בג'ילי. משנה שעברה היצרנית הסינית מייצרת ארבעה דגמים חשמליים. בדצמבר האחרון פרסמה רשות התחרות בישראל הודעה לפיה חדירת WM MOTORS לישראל ושיווק מכוניותיה באמצעות EV MOTORS אינה מהווה פגיעה בתחרות.
בשנה האחרונה יבוא רכב מסין זכה ללגיטימציה ניכרת ויצרני הרכב הסינים הפכו לנפוצים, אבל בפועל הקונים בישראל לא באמת יודעים מה מתרחש מאחורי הקלעים בשוק הרכב הסיני ואינם נחשפים לתהפוכות אשר עוברות על יצרני הרכב. בניגוד למצב אשר שורר מול יצרני הרכב האמריקאים, הקוריאנים או האירופים, שכל שבב מידע אודות הפעילות שלהם מתפרסם בפומבי ובאנגלית, במקרה של יצרני הרכב הסינים התמונה שונה: עקב מחסום השפה הישראלים לא נחשפים לפרסומים בסין והצרכנים נחשפים למה שיבואני הרכב בישראל רוצים שיקראו.
כיום פועלים בסין מעל 100 יצרני רכב מקומיים גדולים. חלק מהם זכו להיפגש עם נציגים של יבואני רכב ישראלים השנה ולקראת תערוכת שנחאי הקרובה שתתקיים באפריל רובם יזכו לפגוש נציגים ישראלים. ואולם, בפועל לנוכח הוזלות המחיר של טסלה בסין וירידות המחיר של הרכבים הסינים שבאו בעקבותיהן, יצרני הרכב הסינים נאלצים להתמודד עם ירידות ברווחיות שפוגעות בפעילותם השוטפת. ככל הנראה לא כל יצרני הרכב הסינים ישרדו.
מהיבואנית נמסר, "בחברת WM MOTOR הושקעו עד כה מיליארדים על ידי ענקיות טכנולוגיה בינלאומיות (Xiaomi, TenCent ו-Baidu), ומאז חודש ינואר 2023 הושקעו למעלה מ-3 מיליארד דולר נוספים על ידי חברת Apollo וממשלת מחוז סצ'ואן לקראת פתיחתו של מפעל נוסף חדש בבעלותה. בסוף 2022 סיימה WM רה-אורגניזציה לקראת תחילת יצוא רכביה מחוץ לסין ולהנפקתה בבורסה. ל-WM שני מפעלים קיימים בסין, ובשבועות הקרובים צפויה לפתוח מפעל ייצור נוסף למטרות ייצוא. ייחודיותה של WM בכך שהיא מיצרניות הרכב הבודדות אשר מחזיקה בעצמה במפעלי הייצור של רכביה, ואינה נסמכת על ייצור באמצעות מיקור חוץ. במהלך השבועות הקרובים צפויה להגיע ארצה הזמנה ראשונה של מאות רכבי WM הנמצאים בייצור, מתוך אלפי רכבים אשר הוזמנו ושולמו".