סגור

בדיקת כלכליסט
מזמינים חלקי חילוף לרכב? כך תתמודדו עם ביטול אפשרי של הפטור ממע"מ

אחד הענפים שמככבים ברשימות הרכישות המקוונות של הישראלים, במיוחד מסין, הוא ענף חלפי הרכב - עם מיליוני פריטים בשנה. לרוב לא מדובר על חלקי חילוף "מקצועיים", אלא על אביזרים קוסמטיים במחירים נמוכים. אלו הדרכים לצמצם את הפגיעה הצפויה מעליית המחירים האפשרית של הזמנתם

השבוע פורסם כי שר האוצר אביגדור ליברמן, שוקל לבטל את הפטור ממע"מ על קניות מקוונות בחו"ל בסכום של עד 75 דולר. אחד הענפים ש"מככבים" ברשימות הרכישות המקוונות, במיוחד מסין, הוא ענף חלפי הרכב.
ענף חלפי הרכב, לפחות בכל מה שקשור בשוק הרכב הישראלי, אינו ענף של מכונאים. כלומר, עיקר החלפים שהישראלים מזמינים עבור המכונית שלהם אינם מסננים, זרועות הגה ודלתות, אלא דווקא אביזרים קטנים. מדוע הישראלים לא ממהרים להזמין מחו"ל מסנני שמן, מצתים ובולמי זעזועים? כמה סיבות: קודם כל, יש בעיה של התאמה של החלק למכונית. העובדה שמוכר בעלי אקספרס מבטיח שהפנס שלו יתאים לסובארו XV או למאזדה 3 אינה מבטיחה שהמאזדה או הסובארו אשר נוסעות בכבישי ישראל יהיו זהות לאלה שעבורן מיועד החלק.
מעבר לכך יש עוד בעיה: מדינת ישראל מטילה כיום שורה של מגבלות, חלקן הגיוניות יותר וחלקן הגיוניות פחות, על יבוא של חלקי חילוף לארץ. בחלק מהמקרים מדובר במגבלות אשר נובעות מתכתיבים בטיחותיים שמיועדים פשוט לוודא שהמכונית שבה יותקן החלק תוכל לבלום ולא תוכל לסנוור. במקרים אחרים מדובר במגבלות שאינן בהכרח הגיוניות, אבל בכל מקרה, כפי שיעידו ישראלים רבים, משרד התחבורה לא ממהר לאשר הכנסה של כל חלק.
מעבר לכך יש עוד בעיה: חלקי חילוף עשויים להיות כבדים, והמשלוח אינו זול. לכל אלה נוסיף את העובדה שלהיכנס למוסך עם חלקי חילוף אשר נרכשו באמאזון היא המקבילה הישראלית של כניסה למסעדה עם כריך: זה מותר בהחלט, אבל זה לא יאה.
2 צפייה בגלריה
מוסך קרסו רנו ניסאן ראשון לציון
מוסך קרסו רנו ניסאן ראשון לציון
מוסך (ארכיון)
(צילום: תומר הדר)
עם זאת, למרות המגבלות הברורות על ייבוא של חלפים, עם ישראל הוא אלוף בהזמנה של חלקי חילוף: הנתונים המועטים של אתרי הסחר הגדולים כדוגמת eBay חושפים שהישראלים מזמינים מדי שנה מאות אלפי פריטים מ-eBay בלבד. רשתות מקוונות אחרות אינן מפרסמות את היקף הרכישות של הישראלים, אבל ככל הנראה מדובר במיליוני חלקים.
אם הישראלים לא קונים חלקי רכב "מקצועיים" כגון מסננים או מראות, אזי מה הם כן רוכשים? התשובה טמונה בקוסמטיקה: הישראלים אוהבים לפנק את המכונית ורוכשים עבורה אינספור פריטים כגון סמלים, מנורות, אנטנות, התקני תאורה, מגיני שמש לחלונות ועוד ועוד ועוד. מחירי הפריטים הללו ב-eBay, עלי אקספרס ורשתות מקוונות אחרות נמוכים בצורה ניכרת ממחיריהם בישראל: פריטים פופולריים כגון סמלים, נורות ושלטי אזעקות עולים בדרך כלל בישראל כמה עשרות אחוזים יותר, ובמקרים קיצוניים אפילו מעל ל-100% יותר - ומחירם של פריטים אלה לרוב אינו עובר את מחסום 20 הדולרים. האובססיה של הישראלים לרכישת אביזרים ברשתות היא כה משמעותית, עד שחלק מהגופים שמייבאים את ה"פיצ'פקעס" הפסיקו להתמקד ביבואם.
מי שנעדרים מהמשוואה הזו של רכישת החלפים המקוונת הם דווקא יבואני הרכב הגדולים. למרות שמדובר בשוק בשווי של מיליוני דולרים, יבואני הרכב הגדולים אינם משווקים את ה"צעצועים" - אלא מתמקדים באביזרים יותר איכותיים.

לדעת ממי ומאיפה להזמין

כעת נשאלת השאלה: מה יקרה אם המע"מ יעלה? גורמים אשר עוסקים בתחום התקנות אביזרי הרכב מדווחים כי לקוחות "מכורים" הגדילו במהלך הימים האחרונים את היקף הרכישות ברשתות המקוונות כדי לנסות ולפצות על עליית מע"מ אפשרית, אך בכל מקרה, מחירם של חלפים זולים לא יושפע משמעותית מכיוון שמדובר בפריטים שמחירם נמוך יחסית. כלומר מדינת ישראל תייצר הכנסות מחלפים לרכב כמעט בלי שהציבור יתנגד. בהתחשב באופי האופורטוניסטי של הרכישות המקוונות – יתכן אפילו שהרכישות שיעלו בקרוב לקראת עליית המע"מ יפצו על ירידה מסוימת שתתרחש לאחר מכן.
בכל מקרה, יש גם דרכים לצמצם את הפגיעה מעליית המע"מ: בכל הקשור במוכרים מסין, כמעט לכל אביזר רכב אשר מוצע ברשתות המקוונות יש כמה עשרות, אפילו כמה מאות, של עותקים אשר נושאים שמות שונים. המוכרים ב-eBay ובעלי אקספרס משווקים לרוב את אותה סחורה תחת שמות שונים ובהתבסס על המלאי שבידי המוכר. במקרה כזה, העתקה של תיאור המוצר, לדוגמה "נורה 25W עגולה למאזדה" וחיפוש בחנויות המקוונות תעלה מאות תוצאות וחלקן יהיו זולות מחברותיהן, בשיעור אשר יפצה על עליית המע"מ. מעבר לכך, בכל הקשור בחלקי חילוף לרכב שהם בגדר "פינוקים" ולא בגדר חלפים חיוניים לתיקון, מומלץ תמיד להצטייד מראש באחד מימי המכירות המקוונים של החנויות הסיניות, החל ביום הרווקים הסיני וכלה באמאזון פריים דיי.
2 צפייה בגלריה
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל ב מודיעין
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל ב מודיעין
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין
(צילום: אוראל כהן)
עוד נקודה חשובה נוגעת לשילוח: דווקא בהזמנה של חלקי רכב ואביזרי רכב, מומלץ לבצע את המשלוח דרך מוכר שגובה תשלום ולא דרך מוכר שמשלח את החלק בחינם. השוואה פשוטה בין מחירו של חלק בשילוח חינמי ובין מחירו של חלק שהמשלוח שלו עולה כסף, מגלה שהמחיר כולל משלוח אצל מוכר אחד - הוא מחיר זהה למחיר של אותו פריט במשלוח חינמי אצל מוכר אחר, כלומר המוכר החינמי "מנפח את המחיר" כדי שהלקוחות יתפתו למשלוח החינמי. במקרה כזה, המוכר שמשלח את החבילה בתשלום הוא דווקא העדיף משתי סיבות: קודם כל, לא כל חבילה מסין מגיעה ליעדה. במשרד התחבורה וברשות הדואר מבצעים בדיקות של תוכנן של חבילות, ושל מידת העמידה בתקנות היבוא של מדינת ישראל. לא מעט חבילות עם חלפי רכב מופיעות בימי המכירה של "סחורה ללא דורש" של דואר ישראל, מכיוון שהשילוח היה חינמי והמוכר סיפק מידע חלקי בלבד אודות מיקומה של החבילה.
מעבר לכך, ישנם מוכרים אשר ישמחו לתת הנחה בעלות המשלוח ללקוחות אשר מזמינים שני פריטים או יותר - ובכל מקרה ישנם אביזרי רכב רבים שתמיד עדיף שיהיו מהם כמה יחידות, למשל נורות. במקרה כזה עלות החבילה עם המשלוח המשולב עשויה בהחלט להיות כזו שהחיסכון במשלוח שלה יהיה זול מעליית המע"מ.