ניתוח כלכליסטרכישת שנפ: שגריר מנצלת את העלייה בשוק המצברים
ניתוח כלכליסט
רכישת שנפ: שגריר מנצלת את העלייה בשוק המצברים
שגריר, שרוכשת את השליטה בשנפ ב-70 מיליון שקל, לוטשת עין לכ-30% מהלקוחות שמחליפים את מצבריהם באמצעות ניידות השירות – וזהו חלק קריטי בעסקה שנחשפה ב"כלכליסט"; היא גם תאפשר לה לחזק את רשת המוסכים שלה בתחרות מול היבואנים הגדולים, ואף לחזק את הפוטנציאל בתחום הרכב האוטונומי
היום נחשף ב"כלכליסט" כי חברת שירותי הדרך שגריר רוכשת את השליטה בחברת המצברים שנפ. במסגרת העסקה רוכשת שגריר את אחזקותיה של קרן סקיי (29%) תמורת 70 מיליון שקל.
שנפ נחשבת לחברה ותיקה בשוק הרכב הישראלי. החברה הוקמה ב-1951 על ידי מספר שותפים, ובהם ד"ר עמנואל שנפ. החברה עברה מספר גלגולים ומספר אתרי ייצור, וכיום חלק מתוצרתה מיוצר בשווקים אחרים (למשל טורקיה), ומשווק בישראל תחת המותג "שנפ".
מדוע ביקשה שגריר לרכוש את שנפ? התשובה לכך נעוצה לא דווקא באופייה של שנפ, אלא באופי עסקיה של שגריר וגם באופיים של הלקוחות שרוכשים בישראל מצברים. בשוק הרכב הישראלי פועלות כמה יבואניות ויצרניות חזקות של מוסכים כמו טלרון, שבעצמה שייכת לדוד לובינסקי, יבואנית פיג'ו וסיטרואן.
מכירת המצברים עוברת אל ניידות השירות
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כיום נוסעות בכבישי ישראל למעלה מ-3 מיליון מכוניות. חלקן חדשות וחלקן פחות, אך כל אחת מהן זקוקה למצבר פחות או יותר מדי שלוש שנים. אמנם דו"חות שנפ ל-2020 אינם ממחישים את היקפו הכללי של שוק המצברים בישראל, אולם הם מפרטים כי מתוך כלל ההכנסות של כ-415 מיליון שקל בשנה, כ-198 מיליון שקל מגיעים מתחום המצברים.
את הלקוחות שרוכשים כיום מצברים בישראל ניתן לחלק לשלוש קבוצות: אלה שמתקינים את המצבר במוסך מורשה כשהרכב מגיע לטיפול; קומץ לקוחות שיודעים לרכוש מצבר ולהתקינו בעצמם; והיתר, ששיעורם מוערך ב-30%, רוכשים את המצבר מניידת שירות.
ניידות השירות הן החלק הקריטי בעסקה. כיום פועלים בישראל אלפי בעלי מקצוע המתמחים במכירת מצברים באמצעות טנדרים שמגיעים עד בית הלקוח. בשנים האחרונות אפילו רשת המוצרים לרכב אוטו דיפו הצטיידה בכאלה טנדרים, מכיוון שהלקוחות מעדיפים שהטכנאי יגיע אליהם. במקרה של שגריר מדובר בצי של מאות רכבי חילוץ, שכל אחד מהם יכול להפוך לעמדת מכירה ניידת למצברים של שנפ.
בענף הרכב העולמי רק מסבכים ומייקרים את המצברים
בשוק המצברים העולמי קיימות לא מעט תנודות רווח, הנובעות משלל גורמים כגון תכולת העופרת במצבר (משאב יקר שמחירו נוטה לתנודות), ארץ הייצור ושערי מטבע. גורם נוסף הוא תביעות אחריות על מצברים תקולים. למרות זאת, שולי הרווח בענף נחשבים גבוהים יחסית. שוק המצברים בעולם נמצא במגמת עלייה מתמשכת, בין היתר בשל עלייה תמידית במספר כלי הרכב; והשתכללות הרכבים שהולכים ונהיים מורכבים יותר, ולכן דורשים יותר כוח הנעה וכוח מחשוב.
על פי פרסומים בעולם, במכונית מודרנית מותקנים כיום כבלי חשמל שאורכם הוא כמעט פי חמישה מאלה שהותקנו במכוניות שיוצרו לפני חמש שנים בלבד. זאת הודות לקיומם של מחשבים, מעבדים ומערכות תומכות קישוריות. גם המצברים משתנים: תקני איכות סביבה מחמירים דורשים כיום התקנת מצברים שמסוגלים לתמוך במערכות "עצור וסע". מערכות אלו מדוממות את מנועיהן של מכוניות ברמזור.
כך למצברים צריך להיות הכוח לאגור אנרגיה ולהתניע את המכונית בתוך שבריר שנייה כאשר הרמזור מתחלף לירוק, כלומר מצבר במכונית בת חמש נדרש לשלוש עד עשר התנעות ביום. ברוב המכוניות של מודל 2020 ומעלה המצבר נדרש כבר ליכולת התנעה של 30 עד 100 פעמים ביום, כלומר מדובר במוצר יקר יותר מבעבר, שהסיכוי שיתקלקל גדול יותר.
יש גם פוטנציאל לרכב אוטונומי
שנפ כבר מזמן אינה רק חברת מצברים. מדובר בחברה שמחזיקה גם באדי מערכות. אדי מערכות החלה את דרכה כמתקינה של מערכות סטראו לרכב, אך כיום היא נמצאת גם בתחום האוטו-טק באמצעות החברה-הבת סרוויז'ו, המפתחת אמצעי בטיחות לרכב שעשויים בעתיד להבשיל גם לתחום הנהיגה האוטונומית.
בנוסף לכך שגריר מפעילה כיום, כמעט מתחת לרדאר, רשת של מוסכים שמתמחה בפחחות וצבע. לאחרונה בחרה בה טסלה, יצרנית רכב גדולה ראשונה, לספק לה שירותי תיקוני פחחות. החוק הישראלי מאפשר לבעלי מכוניות לבצע תיקונים וטיפולים שוטפים במוסכים מורשים מטעם משרד התחבורה, כלומר כל מוסך שיש לו רישיון חוקי ולא דווקא זיכיון של יבואן רכב. לא מן הנמנע שעם ההתרחבות אל תחומים חדשים בכל הקשור באבזור רכב, שגריר תוכל לנצל את רשת מוסכיה גם לתחרות מול המוסכים הוותיקים של יבואני הרכב הגדולים.