הנוסעים ניצחו: מותר להעלות אופניים לרכבת בין ת"א לירושלים
הנוסעים ניצחו: מותר להעלות אופניים לרכבת בין ת"א לירושלים
לאחר הפגנות ומחאות אישר משרד התחבורה להעלות מהשבוע הבא אופניים וקורקינטים לרכבת המהירה בין ירושלים לתל אביב. הדבר נאסר בשל טיעוני בטיחות מאז נפתח הקו ב-2018. בקו החוף יפעלו 4 רכבות נוספות כל ערב
רכבת ישראל תודיע בשבוע הבא על ביטול האיסור להעלות אופניים וקורקינטים בקו החדש לירושלים, שנקבע עם פתיחת תחנת נבון לפני שלוש שנים.
העמסת כלים שכאלה, חשמליים או רגילים, מותרת בקרונות היעודיים לנכים ולאופניים בכל קווי הרכבת. אך בקו החדש ירושלים–תל־אביב שנחנך לפני כשלוש שנים, נאסר מראש על העלאת אופניים וקורקינטים.
הסיבה: טענה כי נוסעים ירכבו על הכלים הללו במסדרונות הארוכים של תחנת הרכבת הענקית התת־קרקעית בירושלים - תחנת נבון, וחשש שהכלים הדו-גלגליים יתפסו את המקום במעליות על חשבון יתר הנוסעים.
בעקבות כך פתחו נוסעים רבים במאבק, ואף קיימו הפגנות. מרביתם הם תושבי ירושלים, שנוסעים מדי יום לעבוד בתל אביב. כדי לעקוף את הפקקים גם בתוך העיר הם מעוניינים לקחת איתם את האופניים או הקורקינט, ולהמשיך איתם בנסיעה ליעדם. חלק מהמוחים היו תושבי תל־אביב וגוש דן המגיעים לעבודה במשרדי הממשלה בבירה, ומעוניינים גם הם להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית כדי לחסוך פקקים, זמן וכסף.
בעקבות המאבק נבחנה הסוגיה על ידי צוות מקצועי של הרכבת. הצוות המליץ לשנות את הנוהל ומנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה קיבל את המלצתם.
הסעת כלי הרכב הדו-גלגליים לא כרוכה בתשלום נוסף, והם יאוחסנו בקרון המיועד לכך. עם זאת, תיאסר העלאת כלים המצוידים בצמיגי בלון (התופסים מקום), וכן תיאסר העלאת אופניים לא מתקפלים בשעות העומס – אותן מגבלות שחלות על שאר קווי הרכבת.
"אנחנו מברכים את רכבת ישראל ומשרד התחבורה שאימצו את המלצותינו, אפילו אם באיחור אופנתי של שלוש שנים", נמסר מעמותת ירושלים בשביל אופניים שהובילה את המאבק. "המשמעות פשוטה: אלפי תושבים ועובדים יוכלו להשאיר את הרכב בבית להגיע ברכבת לבירה, ומשם תוך 10 דקות פידול לאוניברסיטה, לקריית הממשלה, לכנסת ולמוקדי ביקוש רבים בעיר. אנחנו מקווים שבשנה הקרובה תושלם תשתית השבילים הבטוחה שתאפשר זאת. בכך יש פוטנציאל להפחתת הגודש ומצוקת החנייה לכלל הנהגים הקלה על הצפיפות ברכבת הקלה ובאוטובוסים ותרומה אמיתית לאיכות החיים של כלל תושבי העיר".
אתמול, בעקבות מאבק ציבורי נוסף אישרה שרת התחבורה מירי רגב הוספת ארבע רכבות מדי ערב בקו החוף. הן יפעלו עד חצות במקום עד 21:00 – מגבלה שהוטלה מאז החלו העבודות לחשמול הקו. הגבלת השירות מנעה מרבים לנסוע למרכז ברכבת מחשש שלא תהיה להם רכבת בערב כדי לחזור הביתה. הם נאלצו לנסוע ברכב פרטי, מה שהוסיף לפקקים הבלתי נסבלים גם כך.
מיום שלישי הקרוב יופעלו שלוש רכבות, אחת מדי שעה, מהמרכז לחיפה ולנהריה, ואחת מהצפון למרכז. במשרד התחבורה הגיעו למסקנה כי מדובר בתדירות נמוכה שלא תפגע בעבודות החשמול ולא תסכן את עובדיו.