האוצר יאריך את מתווה הטבות המס למערכות בטיחות לרכב - למרות שהקטל בכבישים גדל
האוצר יאריך את מתווה הטבות המס למערכות בטיחות לרכב - למרות שהקטל בכבישים גדל
המתווה קובע את גובה ההטבה לרכבים עם אביזרי בטיחות, שיכולה להגיע עד ל-2,400 שקל לרכב. זאת, למרות שמספר ההרוגים בתאונות דרכים לא קטן בשל המתווה ואפילו נמצא במגמת עלייה ולמרות שהמערכות נמצאות בכל מקרה ברכבים רבים
במשרד האוצר נערכים להארכת המתווה שקובע אילו אביזרי בטיחות יותקנו ברכבים חדשים – וזאת למרות שבפועל מספר ההרוגים בתאונות דרכים מסרב לרדת ואפילו נמצא במגמת עלייה.
לפי הנתונים, 182 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מתחילת השנה, לעומת 142 אשתקד.
כיום מתווה המיסוי שמוטל על מכוניות חדשות בישראל כולל מספר סעיפים חשובים אשר נוגעים למס הקנייה - וסעיפים חשובים לא פחות אשר קובעים בפועל את רמת הבטיחות של כל מכונית חדשה שתשווק בישראל.
נושא מתווה אביזרי הבטיחות לרכב מעוגן בצו תעריף המכס והפטורים ומס הקנייה על טובין – וקובע בפועל כמה הטבות מס יקבלו מערכות בטיחות לרכב.
מתווה מיסוי מערכות הבטיחות לרכב של משרד התחבורה, זה שלעת עתה מתארך עד סוף השנה הנוכחית, הוא מנגנון שמשתנה מדי מספר שנים ובמסגרתו נקבע אילו אביזרי בטיחות יקבלו את הטבת המס, שגובהה יכול להגיע עד 2,400 שקל בהתאם להרכב מערכות הבטיחות הקיימות.
המתווה עצמו, כלומר ההחלטה איזו מערכות בטיחות למסות, לאיזו מערכת בטיחות לתת פטור ממס ואילו מערכות בטיחות הן כבר לא רלוונטיות משתנה מדי כמה שנים. גובה ההטבה אשר מקבלת כל מערכת מחושב לפי "נקודות", כלומר מערכת שיעילותה אינה גבוהה מבחינת הרגולטור מקבלת מעט נקודות.
מ-2020 המערכות היעילות לא זוכות להטבות מס
מערכת יעילה מקבלת ניקוד גבוה – בדרך כלל שתי נקודות. לדוגמה, רק לפני כחמש שנים מערכות בטיחות פאסיביות מסוגן של מובילאיי ומובאון זכו להטבת מס, לאור ההתקדמויות הטכנולוגיות בעולם מאז תחילת 2020 הן לא זוכות להטבת מס בכלל.
המתווה הקיים שהאוצר מבקש להאריך קובע ניקוד גבוה למערכות בטיחות אקטיביות - מערכת למניעת סטייה מנתיב (שמחזירה את ההגה לנתיב הנסיעה) ומערכת בלימה אקטיבית. מערכות אלה הן אכן מערכות בעלות חשיבות אדירה, אבל לאור דרישת הציבור הן קיימות כיום בכל מקרה בחלק בלתי מבוטל של הרכבים החדשים שנמכרים בישראל.
לעומת זאת במתווה הנוכחי ישנן מערכות בעלות חשיבות גבוהה שדווקא מקבלות ניקוד נמוך: כך, המערכת אשר מתריעה על היסח הדעת (מצב בו הנהג אינו מרוכז בכביש או נרדם על ההגה) מקבלת ניקוד נמוך של 0.5% וכך תמשיך לקבל גם בהמשך.
נקודה חשובה נוספת שנוגעת למתווה מערכות הבטיחות מעלה שאלה אודות עצם הארכת ההטבות. כיום ברשות המיסים נבחנים מהלכים המיועדים לאפשר יותר הכנסות משוק הרכב הישראלי בלי לפגוע במתווה המס הירוק - שהוא מתווה מס הקנייה על המכוניות החדשות.
לא מן הנמנע שבמסגרת זו עשוי להיבחן מחדש נושא מתווה ההטבות לאביזרי הבטיחות, או כפי שמציינים במשרד האוצר: הטבת מערכות הבטיחות מעודכנת בהוראת שעה ולא בהוראת קבע, לאור קצב ההתפתחות המהיר של תחום האבזור הבטיחותי וטכנולוגיות נסיעה ממוחשבות.