פרשת דיזלגייט: בכירים לשעבר בפולקסווגן ישלמו לחברה פיצויים במיליוני יורו
פרשת דיזלגייט: בכירים לשעבר בפולקסווגן ישלמו לחברה פיצויים במיליוני יורו
בין השאר, מרטין וינטרקורן, לשעבר מנכ"ל פולקסווגן, ישלם לחברה 11.2 מיליון יורו; רופרט שטדלר, שהיה מנכ"ל חטיבת אאודי, ישלם 4.1 מיליון יורו; במסגרת הפרשה, שהתפוצצה ב-2015, נחשף כי היצרנית זייפה את נתוני זיהום האוויר של המכוניות
פרשת דיזלגייט שפרצה לתודעה לפני כשש שנים נמצאת כבר מאחורי פולקסווגן העולמית בכל הקשור בשיקום תדמיתה הפגועה, אך בכל הקשור בחיפוש אשמים ופיצוי, הפרשה עדיין חיה וקיימת- וכעת מגיע שלב ההתחשבנות עם האחראים.
כזכור, בספטמבר 2015 התגלה כי מכוניות של קונצרן פולקסווגן אשר צוידו במנועי דיזל מסדרות יצור מסוימות שהותקנו בין היתר במכוניות אאודי, סיאט, סקודה וכמובן גם פולקסווגן, קיים התקן מיוחד שמטרתו היא להתל בבוחני זיהום אוויר. ההתקן פעל באופן פשוט: כאשר דלת הרכב נפתחה ביחד עם מכסה המנוע - מה שעושה בדרך כלל בוחן זיהום אוויר, מחשב הרכב הפחית מיידית את כמות הזיהום באמצעות שינוי מפות ההזרקה של הרכב. כאשר הדלת נסגרה - המחשב איפשר למנוע "לשוב לחיים" וגם לפלוט הרבה יותר זיהום אוויר.
מאז גילוי הפרשה נאלצה פולקסווגן לשלם סכומי עתק בכספי פיצוי לממשלות וללקוחות (בישראל אגב לקוחות פרטיים מעולם לא פוצו על ידי יבואנית פולקסווגן), ורק כעת, שש שנים לאחר הפרשה מתפנה פולקסווגן לטפל בבכיריה שהיו אחראים לפרשה, ידעו ושתקו.
על פי הודעת פולקסווגן הגיעה היצרנית להסכמים מול בכיריה לשעבר על פיצוי ליצרנית. במסגרת זו ישלם מרטין וינטרקורן, לשעבר מנכ"ל פולקסווגן, 11.2 מיליון יורו ליצרנית. וינטרקורן עצמו הרוויח בפולקסווגן 1.6 מיליון יורו בשנה לא כולל בונוסים, כאשר בונוס היציאה שלו משנת 2016 לבדה נאמד בכ-16 מיליון יורו.
רופרט שטדלר, שהיה מנכ"ל חטיבת אאודי, נדרש לשלם לקבוצת פולקסווגן 4.1 מיליון יורו. וולפגאנג האץ, המהנדס הראשי של פולקסווגן נדרש לשלם 1.5 מיליון יורו ואילו סטפן קינריך, ראש חטיבת הפיתוח של אאודי נדרש לשלם מיליון יורו.
ואולם, הכסף הגדול שפולקסווגן תקבל (סכום אשר עדיין מחוויר ביחס לקנסות ששילמה היצרנית בעולם אשר נאמדים במיליארדי יורו) טמון דווקא בביטוח חבות המנהלים של היצרנית - במסגרתו תקבל פולקסווגן 270 מיליון יורו.