בלעדי לכלכליסטתשכחו מחולצי פקקים: משרד התחבורה לא מתיר יבוא רכבים עירוניים זעירים
בלעדי לכלכליסט
תשכחו מחולצי פקקים: משרד התחבורה לא מתיר יבוא רכבים עירוניים זעירים
משרד התחבורה לא צפוי לאשר יבוא של מכוניות קוואדרוסייקל קלות שמהירותם עד 45 קמ"ש. "הקטגוריה לא אושרה מתוך הבנה שהדבר יהווה הפרעה לתנועה לאור מידותיו והגבלת מהירות תנועתו", נמסר ממשרד התחבורה
משרד התחבורה לא צפוי לאשר יבוא של מכוניות קוואדרוסייקל קלות לישראל - כך עולה ממסמכים, שנמצאים בתהליכי אישור סופיים לקראת עיגון בחקיקה.
משרד התחבורה נמצא בעיצומו של תהליך אישור דרגות חדשות של רישוי לכלי רכב קטנים שישווקו בישראל, במסגרתו יותר שיווק של אופנועים קלים אשר יוגבלו ל- 45 קמ"ש, אבל- בתקינה האירופית קיימות שש קטגוריות שונות של רישוי רכב - למשל קטנועים חשמליים המוגבלים למהירות של עד 45 קמ"ש - אבל גם קטגוריה שמופיעה במסמכי משרד התחבורה ונקראת L6e – או "קוואדרוסייקל קל".
את הקטגוריה הזו, בחרו מומחי משרד התחבורה שלא להעביר להמשך חקיקה. המשמעות היא שכאשר בקרוב יאושרו דרגות הרישיון החדשות בהתאם לנהוג באירופה – הקוואדרוסייקלים הקלים לא יהיו חוקיים לשיווק במדינת ישראל - למרות היותם פתרון מקובל וחוקי לבעיית הזיהום והפקקים באירופה.
הקוואדרוסייקלים (כלומר רכב זעיר בעל ארבעה גלגלים) עצמם מחולקים לשתי קטגוריות: קוואדרוסייקלים "קלים" אשר מוגבלים עד מהירות 45 קמ"ש וקוואדרוסייקלים "כבדים" שמהירותם המרבית היא מעל 45 קמ"ש. שני סוגים אלה מוגבלים לנסיעה בערים בלבד. רוב הקוואדרוסייקלים הקלים המשווקים כיום בעולם נחשבים ל"חולצי פקקים" ומצוידים במנועים חשמליים.
לישראל יש רומן ארוך ומורכב עם רכבי הקוואדרוסייקל. בשנת 2016 הודיע משרד התחבורה באופן רשמי כי יאפשר לייבא לישראל רכבי קוואדרוסייקל - אבל מן הקטגוריות הכבדות. יבוא של רכבים כאלה לא צלח בפועל מכיוון שרכבי הקוואדרוסייקל הכבדים הם גם רכבים יקרים יחסית, מה שהפך את רכישתם ללא כדאית בהתחשב בעובדה שמחיריהם לא היו שונים ממחירה של מכונית מיני בת שנתיים שלוש.
לאחר הודעת משרד התחבורה על תחילת יבוא הקוואדרוסייקלים הכבדים פורסמו מסמכים רשמיים של המשרד לפיהם גם יבוא של קוואדרוסייקלים קלים הוא מהלך מתבקש. כך, במסמך רשמי של המדען הראשי של משרד התחבורה אשר פורסם ב-8 באפריל 2018 מציין המדען הראשי כי הקוואדרוסייקלים משתי הקטגוריות הקיימות – ה"קלים" וה"כבדים" הם כלים ש"משרד ראש הממשלה, משרד האנרגיה, משרד הגנת הסביבה ומשרד האוצר מבינים כי ייצרו שינוי משמעותי בתמהיל כלי הרכב הישראלי - כפי שקורה במדינות המתקדמות בעולם בתחום התחבורה".
יש לציין כי הקוואדרוסייקלים הקלים נחשבים לא רק זולים מאחיהם הכבדים אלא גם נגישים למי שזקוק רק לרכב עירוני חשמלי. גם יצרני הרכב הגדולים שמבינים שמכוניות בגודל מלא הפכו לנושא בעייתי מייצרים קוואדרוסייקלים קלים, כאשר אחת הדוגמאות הבולטות היא האמי של סיטרואן ואולם, כאמור, כעת יסתם הגולל על האפשרות לייבא מכוניות אלה לישראל.
יש להדגיש כי במשרד התחבורה מציינים כי יבואן של מכוניות אלה לישראל לא יותר בגלל מהירותן.
ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה הקים צוות מקצועי בשיתוף גורמי מקצוע נוספים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משטרה ועוד במטרה לבחון ולאמץ את כלל קטגוריות האופנועים הקיימות בתקינה האירופית. הצוות סקר את כלל הקטגוריות בהיבט מאפיינים טכניים, השפעתם על זרימת התנועה, גודש בכבישים, דרישות הרישוי תוך שמירה על בטיחות משתמשי הדרך והתאמה לתקנות התעבורה ונמצא כי קטגוריה L6e לא אושרה מתוך הבנה שהדבר יהווה הפרעה לתנועה לאור מידותיו והגבלת מהירות תנועתו של הכלי ל 45 קמ"ש לכל היותר".
יודגש כי במקביל לסירוב של משרד התחבורה לאשר רכבים זעירים אלה, מסמכי משרד התחבורה כן מאשרים שימוש באופנוע תלת גלגלי אשר מוגבל למהירות 45 קמ"ש - ואף לאשר את השימוש בו גם לנהגים שאינם מחזיקים ברישיון לאופנוע. כלומר מדינת ישראל אינה מאשרת את הרכבים העירוניים הזעירים אשר מוגבלים ל 45 קמ"ש אך מאשרת את השימוש באופנוע בעל יכולת תמרון מוגבלת לנהגים נטולי ניסיון ברכיבה, כאשר אותו אופנוע מוגבל גם הוא ל-45 קמ"ש.