בלעדיבקשה לייצוגית: יבואניות החשמלית הסינית GAC לא עמדו בהתחייבויות
בלעדי
בקשה לייצוגית: יבואניות החשמלית הסינית GAC לא עמדו בהתחייבויות
בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד החברות אוריון מוביליטי ויוניון השקעות ופיתוח נטען כי הבטיחו לבצע טרייד אין לאחר שלוש שנים מהרכישה, אך בפועל קיזזו 12% ממחיר המחירון של הרכב הישן - בניגוד להתחייבויותיהן. אוריון מוביליטי: עומדים מאחורי כל התחייבויותינו
מדוע שני רוכשים של רכב סיני שהיה אמור להיות אחת ההבטחות הגדולות של תעשיית הרכב הסינית בישראל הגיעו לפתחו של בית משפט? לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה ביום חמישי בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת אוריון מוביליטי אשר הינה חלק מקבוצת יוניון המייבאת את רכבי טויוטה ולקסוס לישראל וכן כנגד חברת יוניון השקעות ופיתוח.
שני המבקשים שהגישו את הבקשה באמצעות עו"ד שלום אבן טוענים כי בשנת 2020 ניסו שתי החברות הנתבעות להחדיר לשוק הרכב הישראלי מכונית חשמלית חדשה, רכב מדגם GE3 של היצרנית הסינית GAC. נטען כי במסגרת זו "הבטיחו הרים וגבעות למתעניינים ברכישת הרכבים ובין היתר הבטיחו כי 'קבוצת טיוטה' עומדת מאחורי היבוא, כי יגיעו לישראל אלפי רכבים מדגם זה וכי הרכבים יטופלו בהתאם לתקן מתקדם ועוד הבטחות רבות".
שני המבקשים שרכשו את הרכב טוענים במסגרת הבקשה כי אחת מההבטחות המרכזיות שהציעו החברות הנתבעות למתעניינים ברכישת הרכבים, הייתה התחייבות כי לאחר שלוש שנים של שימוש ברכב, הן יאפשרו לחברי הקבוצה לרכוש רכב חדש תוך התחייבות להפחית ממחירו של הרכב החדש את מחיר המחירון של הרכבים, כפי שהוא יהיה קבוע באותה עת.
"ויודגש כבר כעת, במקרה של הרכבים נשוא בקשת האישור, שהינם רכבים חשמליים אשר הגיעו לראשונה לישראל... התחייבות זו מהווה פקטור משמעותי ומכריע עבור אדם אשר שוקל לרכוש את הרכב, מאחר והיא מהווה בטוחה כנגד סיכונים אשר עלולים להתרחש בעת קניית רכב חשמלי אשר נמכר לראשונה בישראל ובין היתר, הסיכון כי שיווקו לא יצלח והקונים יישארו עם רכב ללא שוק קנייה יד שנייה. כלומר, רכב שהינו חסר כל ערך אמיתי".
בנסיבות אלה, טוענים המבקשים, התחייבות החברות הייתה גורם משמעותי בהחלטתם ויתר חברי הקבוצה לרכוש את הרכב. אולם, נטען כי בחלוף שלוש שנים מרכישת הרכב כאשר חברי הקבוצה פנו לחברות וביקשו כי יממשו את התחייבותן, החלו החברות הנתבעות להערים קשיים תוך הפרת ההתחייבות ובין היתר סירבו להפחית מעלות הרכב החדש את מלוא מחיר המחירון של הרכבים, כפי שהיה קבוע באותה עת. "כל שהסכימו המשיבות היה להפחית סכום הנמוך ב-12% ממחיר המחירון (פער של למעלה מ-10,000 שקל), תוך ניצול העובדה שלחברי הקבוצה לא הייתה אלטרנטיבה אחרת למכירת הרכבים ובאופן שגרם לנזקים משמעותיים לחברי הקבוצה".
עוד נטען כי "כי התנהלות המשיבות חמורה במיוחד, מאחר שהיא באה על רקע העובדה שהן כשלו בניסיונן להחדיר את הרכבים לשוק הישראלי וזמן קצר לאחר שהתחילו למכור את הרכבים בישראל, הודיעו על הפסקת מכירת הרכבים בישראל. בכך, הן פגעו קשות במחיר המחירון של הרכבים. למעשה, בעצם העובדה שהמשיבות התנערו מהתחייבותן וביקשו להפחית 12% ממחיר המחירון של הרכבים (שהיה נמוך מלכתחילה בשל כשלון המשיבות בשיווק הרכבים) הן פגעו פעמיים בחברי הקבוצה", נטען.
במסגרת הבקשה נטען כי חברת אוריון מוביליטי, היא חברה המתמחה בשיווק, מכירה ושירות עבור רכבי GAC החשמליים. עו"ד שלום אבן מציין בתביעה כי בהתאם לפרסומים בתקשורת, בחודש פברואר 2020 החלה החברה למכור בישראל רכב חשמלי של חברת GAC הסינית מדגם GE3 וזאת עד לחודש יוני 2021, אז הפסיקה החברה לייבא את הרכבים לישראל.
מהבקשה עולה כי בשנת 2020 רכש אחד המבקשים מהחברות הנתבעות רכב מדגם GE3. בחלוף שלוש שנים ממועד רכישת רכב ה-GE3 שלו , פנה המבקש לנתבעות למימוש התחייבותן לביצוע הטרייד אין ואלו בתגובה הפנו אותו לאחד מאולמות התצוגה לבחירת רכב חדש. ואולם, לטענת המבקש לאחר שבחר רכב חדש, מסר לו הנציג באולם כי ממחיר הרכב החדש (157 אלף שקל) לא יופחת לו מלוא מחיר המחירון של רכב ה-GE3 שלו (שעמד על כ-87 אלף שקל באותה העת), אלא מחיר המחירון פחות 12% (76,560 שקל). כלומר, נטען כי הנתבעות לא הסכימו לנכות ממחיר הרכב החדש את מלוא מחיר המחירון של רכב ה-GE3 של המבקש.
בבקשה לבית המשפט נטען כי לאחר שכל ניסיונותיו של המבקש להבהיר לנציגי הנתבעות כי ההתחייבות שניתנה לו הייתה להפחית את מלוא מחיר המחירון של רכב GE3 לא עלו יפה, הוא ויתר על רכישת רכב חדש. כך, נטען ארע גם עם המבקש השני שהגיש הבקשה. מחברת אוריון מוביליטי נמסר בתגובה: "התביעה טרם הגיעה לידינו. חברת אוריון מוביליטי עומדת מאחורי כל התחייבויותיה ותגיב, כמקובל, במסגרת הדיון המשפטי".