סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו ב דיון של ועדת חוץ וביטחון 13.6.23
רה"מ נתניהו בדיון של ועדת חוץ וביטחון (ארכיון) (צילום: אלכס קולומויסקי)

נתניהו: נעביר חוק לגיוס 3,000 חרדים בשנה

בדיון חסוי בוועדת חוץ וביטחון קרא רה"מ לחברי הוועדה לקדם את העברת החוק: "אתם צריכים להזדרז". ברקע: איום המפלגות החרדיות כי לא יתמכו בתקציב 2025 אם החוק שיאפשר את המשך השתמטות האברכים לא יעבור עד ערב ראש השנה. עוד ציין נתניהו כי הוא בוחן את "תוכנית האלופים" של האלוף במיל' גיורא איילנד, במסגרתה יהפוך צפון הרצועה לשטח צבאי סגור

"הצבא לא יכול לקלוט יותר מ-3,000 מהמגזר החרדי, ולכן נעביר חוק גיוס שיהיה על המספרים האלו", כך אמר היום (א') ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון חסוי של ועדת חוץ וביטחון שהתקיים עקב ההתחממות הביטחונית. נתניהו פנה לחברי הוועדה, שדנה לאחרונה בהצעת החוק: "העברת החוק תלויה בכם, אתם צריכים להזדרז".
נתניהו פנה אל חברי הוועדה וביקש מהם לקדם את החוק לאחר שיו"ר יהדות התורה, שר השיכון יצחק גולדקנופף, הבהיר לו לפני שבועיים כי מפלגתו לא תתמוך בהצעת תקציב המדינה לשנת 2025 בטרם יאושר החוק. גולדנקנופף דרש לחוקק את החוק שיאפשר את המשך השתמטות החרדים עד לערב ראש השנה, שיחול בשבוע הבא. בינתיים מתעכבת הוועדה בקידום החוק, כשבשבוע הקרוב לא נקבעו כלל דיונים בו.
בליכוד מבקשים לקדם את חוק ההשתמטות עם יעד גיוס של 3,000 אברכים בשנה, זאת חרף התנגדותו של שר הביטחון יואב גלנט, שדורש להגיע להסכמה רחבה בנוגע לחוק עם מפלגת המחכה הממלכתי של בני גנץ. המהלך שקידם נתניהו בשבוע שעבר לפיטורי גלנט ומינויו של גדעון סער במקומו זכה לתמיכת המפלגות החרדיות מתוך אמונה שהדבר יאפשר את קידום החוק שגלנט הקשה עליו עד כה, אך בסוף המהלך לא יצא לפועל.
נתניהו אמר בדיון כי לא רצה שבני גנץ וגדי איזנקוט יעזבו את הממשלה והזמין אותם לשוב אליה. הח"כים אלעזר שטרן ורון כץ (יש עתיד) תבעו מנתניהו שלא לפטר את גלנט, על מנת שלא לפגוע באחדות. ח"כ זאב אלקין (הימין הממלכתי) קרא לעברם "בשבילכם רק עם לפיד זו אחדות. בלי לפיד אין אחדות".
עוד התייחס נתניהו ל"תוכנית האלופים", שנכתבה ביוזמת האלוף במיל' גיורא איילנד ומטרתה להיאבק בהשתלטות חמאס על הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה, ואמר כי "היא אחת התוכניות הנשקלות, יש עוד כמה". לפי התוכנית שיזם איילנד, כל השטח שמצפון לפרוזדור נצרים, כלומר העיר עזה על כל שכונותיה - יהפוך לשטח צבאי סגור. כלומר, כלל האוכלוסייה שנמצאת במרחב, שלפי הצבא מוערכת בכ-300 אלף איש - תידרש לעזוב באופן מיידי דרך הנקזים הצה"ליים המאובטחים.
לאחר שבוע שבו תינתן לאוכלוסייה אפשרות להתפנות - יוטל על האזור מצור צבאי מלא. לדברי הפורום, מצור זה יותיר בפני המחבלים בעיר עזה ברירה אחת - להיכנע או למות. בהצגת התוכנית פורסמה כאמור התייחסות גם לדין הבינלאומי, וצוין כי "המתווה עומד בכללי המשפט הבינלאומיים, מכיוון שהוא מאפשר לאוכלוסייה להתפנות מאזור הלחימה בטרם יוטל המצור".
על ההתחממות בזירה הצפונית אמר: "נסראללה טעה כשקשר את עצמו לעזה. יש פגיעה משמעותית בחיזבאללה שתעזור לנו גם בדרום". על האפשרות שיוצא צו מעצר נגדו אמר: "אני מבין ויודע שיצאו נגדי צווי מעצר בינלאומיים. התובע הוא טיל מונחה פוליטית".
נתניהו התרגז על הטענות לפיהן הוא מסכל עסקת חטופים, וטען כי גם שליח ביידן עמוס הוכשטיין אמר לו כי זה לא נכון.