סגור
דונלד טראמפ ג'וניור איש עסקים בנו של דונלד טראמפ ו איש העסקים אלכס ספיר יו"ר ספיר השקעות
דונלד טראמפ לצד איש העסקים אלכס ספיר (ארכיון) (צילום: יהודית בן-דק)

פרסום ראשון
התחייבויות של 140 מיליון דולר: צו עיכוב הליכים לחברת הנדל"ן של ידידו של טראמפ

חברת ספיר קורפ בשליטת היו"ר אלכס ספיר, ידידו ושותפו לשעבר לעסקים של דונלד טראמפ, הגישה לבית המשפט בישראל בקשה לעיכוב הליכים לצורך גיבוש ואישור הסדר חוב בינה ובין מחזיקי אגרות החוב שלה. מהבקשה עולה כי היקף הקרן שנותר לפירעון בשתי סדרות אג"ח נאמד בכ-465 מיליון שקל

חברת השקעות הנדל"ן ספיר קורפ שבשליטת היו"ר אלכס ספיר, ידידו ושותף לעסקים לשעבר של דונלד טראמפ, הגישה בסוף השבוע לבית המשפט בישראל בקשה לעיכוב הליכים לצורך גיבוש ואישור הסדר חוב בין החברה ובין מחזיקי אגרות החוב (סדרה י"ח) של החברה. מהבקשה עולה כי היקף הקרן שנותר לפירעון בשתי סדרות אג"ח (י"ח ו-י"ט ) נאמד בכ-465 מיליון שקל. השופט חגי ברנר הוציא לבקשת החברה צו עיכוב הליכים .
נכון למועד זה יתרת קרן אגרות החוב (סדרה י"ח) אשר טרם נפרעה עומדת על כ-146 מיליון שקל וסדרה י"ט על כ-319 מיליון שקל. החברה מדגישה כי נכון למועד הגשת הבקשה החברה עומדת בכלל התחייבויותיה הפיננסיות כלפי מחזיקי אגרות החוב (סדרה יט) , "כך שאין למחזיקי אגרות החוב (סדרה י"ט) עילה להעמדת חוב החברה כלפיהם לפירעון מיידי". החברה מציינת כי אין לה חובות לבנקים.
עוד טוענת החברה במסגרת הבקשה כי שווי נכסיה עומד על סך מצטבר של כ-192 מיליון דולר בעוד שסך התחייבויות החברה עומד על סכום מצטבר של כ-141 מיליון דולר הכוללים כ-123 מיליון דולר לטובת מחזיקי אגרות החוב משתי הסדרות, כ-6.6 מיליון דולר התחייבויות לספקים וכ-11 מיליון דולר התחייבויות לא שוטפות בגין מיסים נדחים. עוד נטען כי לאורך השנים הזרים בעל השליטה לחברה סכום מצטבר של כ-121 מיליון דולר.
על פי הנטען, משבר הקורונה פגע פגיעה מהותית בפעילות המלון של החברה בארה"ב ומחודש מרץ 2022 החלה עלייה הדרגתית ועקבית בשיעורי הריבית בארה"ב וכך שיעורי הריבית המאמירים, פגעו בשווי נכסי החברה והקשו על מאמציה לגייס משאבים לשם השבחתם.
במסגרת הבקשה שהגישה החברה באמצעות עו"ד אמיר ברטוב וניצן כץ מצוין כי הבקשה לעיכוב הליכים מוגשת מאחר ועל פי תיקון בחוק ני"ע ככל וחברה אינה עומדת בתשלומי הקרן והריבית נדרש הנאמן לאגרות החוב להגיש בקשה למתן צו פתיחת הליכים נגד החברה. עוד נקבע כי ככל ורוב המחזיקים האוחזים בלמעלה משלושה רבעים מערך החוב שלא שולם, מקבלים החלטה המורה לנאמן שלא להגיש בקשה למתן צו פתיחת הליכים רק אז רשאי הנאמן לא להגיש בקשה לצו פתיחת הליכים נגד החברה.
ספיר קורפ טוענת בבקשה כי באסיפת מחזיקי אג"ח (סדרה י"ח) אשר התקיימה בסוף אוגוסט, רוב מכריע של 99.92% ממחזיקי אגרות החוב שהשתתפו בהצבעה הצביעו להתנגד להגשת בקשה לצו פתיחת הליכים לחברה. "אלא שהמשתתפים באסיפה מהווים פחות מהמניין החוקי הדרוש בחוק לקבלת ההחלטה (כ-68.35% מהסדרה במקום 75%)..בנסיבות אבסורדיות ומקוממות אלה, יידרש הנאמן להגיש בקשה למתן צו פתיחת הליכים נגד החברה, הגם שמחזיקי אגרות החוב של החברה הביעו רצונם כי אין הם מעוניינים בהגשתה, והגם שבין החברה ונאמן מתקיימים מגיעים מתקדמים בנוגע לגיבוש הסדר חוב. הגיע העת כי מצב דברים משונה ובלתי מתקבל על הדעת ישתנה. עד שישתנה לא היה מנוס אלא לבקש סעד של עיכוב הליכים".
מהבקשה עולה כי חברת ספיר קורפ היא חברת השקעות והחזקות המשקיעה בתחום הנדל"ן בארה"ב. נכון למועד זה מחזיקה החברה בין היתר בשני נכסים המצויים שניהם בארה"ב: אחד מהם הינו מלון פעיל עם 264 חדרי שינה בשכונת סוהו ברובע מנהטן בעיר ניו יורק ונטען כי זכויות החברה במלון נאמדות בכ-43 מיליון דולר. הנכס השני הוא שותפות בקרקע לפיתוח בעיר מיאמי פלורידה אשר החברה טוענת כי זכויותיה בפרויקט מיאמי נאמדים בכ-19 מיליון דולר. עוד עולה מהבקשה כי החברה הנפיקה לציבור בישראל שתי סדרות של אגרות חוב – אגרות חוב סדרה י"ח ואגרות חוב סדרה י"ט. למעט חובות החברה למחזיקי אגרות החוב, נטען כי יתר חובות החברה הינם לבעלי מניותיה. "נכון למועד הגשת בקשה זו שווי נכסי החברה גבוה באופן משמעותי מסך התחייבויותיה למחזיקי אגרות החוב של החברה. אולם, נוכח שורה של נסיבות, החברה לא יכלה לפרוע את התשלום התורן לאגרות החוב סדרה י"ח במועדו המקורי (15 ביולי 2024) , וזאת על אף צעדים מקדימים שנקטה ובראשם מאמציה למכירת נכסיה מבעוד מועד לשם כך". לאור זאת, פנתה החברה למחזיקי אגרות החוב (סדרה י"ח) בהצעה לעריכת הסדר חוב מוסכם, במסגרתו טוענת החברה, יידחה התשלום הקרוב, מצד אחד, תינתן השקעת בעלים, מצד שני, וישתפר תנאי אגרות החוב (סדרה י"ח) מצד שלישי. טרם נקבע דיון על ידי בית משפט.