סגור
יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות של ערוץ 13
יוליה שמאלוב ברקוביץ' (צילום: תומריקו)

בג"ץ בצו על תנאי לחדשות 13: נמקו מדוע לא יבוטל מינוי שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית

בהחלטתו באשר לעתירה של ועד העובדים של חדשות 13 נגד המינוי, דרש בג"ץ גם מהרשות השנייה לנמק מדוע היא לא מחייבת את הדירקטורים מטעמה בחברה לערוך הליך תקין למינוי מנכ"ל. היועמ"שית נתבקשה להשיב את עמדתה בנושא מעמדם של הדירקטורים שממונים ע"י הרשות השנייה לחברת החדשות

בג"ץ הוציא היום (א') צו על תנאי לחברת חדשות 13 המורה לה לנמק מדוע לא יבוטל מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית והעורכת הראשית. עוד דרש בג"ץ מהרשות השנייה לנמק מדוע היא לא מחייבת את הדירקטורים מטעמה בחברה לערוך הליך תקין למינוי מנכ"ל. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה נתבקשה להשיב את עמדתה בנושא מעמדם של הדירקטורים שממונים ע"י הרשות השנייה לחברת החדשות עד סוף אוקטובר.
השופטים גם ציינו כי חדשות 13 העבירו לבית המשפט מעטפה סגורה עם פרוטוקולים של ועדת האיתור ודירקטוריון החברה – אך השופטים בחרו שלא להתייחס למסמכים מכיוון שהוגשו ללא אישור בית המשפט וללא תגובת העותרים.
בפסק הדין נכתב: "מבלי לטעת מסמרות לגבי מעמדה של חברת החדשות ומעמדם של נציגי הרשות השנייה בדירקטוריון חברת החדשות, ובהינתן פערים עובדתיים הנוגעים להליך בחירתה של המשיבה 7 (יוליה שמאלוב ברקוביץ' - עא"מ) – ניתן בזה צו על תנאי המורה למשיבים ליתן טעם מדוע לא תבוטל ההחלטה למנות את המשיבה 7 למנהלת ולעורכת הראשית של המשיבה 5 (חדשות 13 - עא"מ) ומדוע לא תורה המשיבה 6 (הרשות השנייה - עא"מ) לנציגי הציבור שמונו על ידה למועצת המנהלים של חברת החדשות לקיים הליך תקין חדש לבחירת מנהל ועורך לחברת החדשות".
בשבוע שעבר (ה') התקיים בבג"ץ הדיון בנושא העתירה של ארגון העיתונאים וועד העובדים של חברת החדשות של ערוץ 13 כנגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' לתפקיד מנכ"לית חברת החדשות של הערוץ. מנכ"לית חברת החדשות היא גם העורכת הראשית של חברת החדשות. לאורך הדיון נראה כי הסוגיה המרכזית שהעסיקה את השופטים היא הליך המינוי של שמאלוב-ברקוביץ', וקשיים שעלו בו כמו העובדה שלא נפגשה עם כל חברי הדירקטוריון טרם המינוי. סוגיה נוספת שעלתה היא אם יש חובות ציבוריות על ההתנהלות של חברת חדשות.
על אף שהשופטים לא עסקו בשאלות של השפעת המינוי על הדמוקרטיה הישראלית וההשלכות של הפגיעה בחופש העיתונות, אחד הרגעים הבולטים הדיון התרחש כשאחד מעורכי הדין שמייצגים את חדשות 13, רון דרור, אמר כי בניגוד לטענת העותרים המינוי לא קשור להפיכה המשטרית. "נאמר כאילו אנחנו זרוע תמנון של המהפכה המשפטית. זה הבל ורעות רוח. אני צופה בחדשות 13 ולא השתנה כלום בינתיים". מתן חודורוב, הפרשן הכלכלי ויו"ר ועד העובדים של חדשות 12, התפרץ: "לא השתנה כלום?".
ערוצים 12 ו-13 המחזיקים ברישיון לשידור חדשות (ערוץ 14 מחזיק ברישיון לערוץ זעיר ולכן פטור מהחובה הזו) חייבים להחזיק חברת חדשות נפרדת מהנהלת הערוץ המסחרית. כ-40% מכוח ההצבעה בדירקטוריון חברת החדשות שייך לדירקטורים שמונו על ידי הרשות השנייה. כיום, בדירקטוריון חברת החדשות של 13 יש שישה חברים, ששלושה מהם מונו לראשונה לכהונה בחברה בתקופת כהונתה של שמאלוב-ברקוביץ' כיו"ר הרשות השנייה: אייל דה פאו, אברהם נתן ויפעת בן חי שגב. מלבדם, דירקטוריון חברת החדשות כולל גם את נדב טופולסקי (יו"ר ערוץ 13), אמיליאנו קלמזוק (מנכ"ל רשת 13) וצבי חפץ.
כנגד המינוי של שמאלוב-ברקוביץ' הציגו העותרים שלושה טיעונים מרכזיים: הטענה הראשונה שהציגו העותרים היא שחברי הדירקטוריון שמונו לראשונה בתקופתה של שמאלוב-ברקוביץ' כיו"ר הרשות השנייה היו בניגוד עניינים בעת ההחלטה; הטענה השנייה היא שהליך המינוי לקה בכמה קשיים מרכזיים - בין היתר המינוי נעשה על ידי ועדת איתור בה יש ארבעה חברים מתוך הדירקטוריון של 13. אלא שנציג חדשות 13 בדיון טען כי לא הייתה ישיבה של ועדת האיתור, ושרק שניים מחברי הוועדה ישבו עם שמאלוב ברקוביץ' טרם המינוי.
השאלות של הליך המינוי קשור גם בסוגיה נוספת שעלתה – והיא האם על חברת חדשות של ערוץ מסחרי חלות חובות של גוף ציבורי. כלומר, האם חברת חדשות היא גוף פרטי לחלוטין, ולכן לבעלים או להנהלה יש את החופש לעשות מה שירצו, או שמדובר בגוף ציבורי עם הגבלות שונות. השופט עמית תיאר את הסוגיה: "בעניין של דו-מהותי יש מנעד. אתם לא שידור ציבורי, אבל גם לא חברה פרטית באופן מוחלט. השאלה איפה אתם על המנעד".
הטיעון השלישי הוא חוסר סבירות קיצוני במינוי של שמאלוב-ברקוביץ' לתפקיד, בין היתר בשל היעדר הניסיון העיתונאי שלה. עורך הדין שייצג את העותרים, נדב וייסמן, תיאר את המצב: "אתה לא לוקח מישהו שהיה לפני 20 שנה מ"פ וממנה אותו לרמטכ"ל". אלא שהשופטים העלו את הטענה שגם מנכ"ל משרד הבריאות אינו רופא, ושעל אף שלא עסקה באופן ישיר בעיתונות במשך כמה שנים, שמאלוב-ברקוביץ' כיהנה כיו"ר הרשות השנייה עד 2022, הגוף המפקח על ערוצי הטלוויזיה המסחריים.
את רשת 13 מייצגים בעתירה עורכי הדין יורם בונן וגילת בן שחר ממשרד פישר (FBC) ורון דרור וקארין וינשטיין ממשרד עורכי הדין דרור מנצ׳ל וינשטיין. הרשות השנייה מיוצגת על ידי עורכי הדין עופר קורלנדר, אסף הדני, יניב ברקוביץ' ממשרד יוסי לוי ושות'. ארגון העיתונאים מיוצג על ידי עורכי הדין אמיר בשה וגלעד זבידה ממשרד בשה זבידה ושות'. את ועד העובדים מייצגים עורכי הדין נדב ויסמן, יפית שלו, יונתן רום ועדן יגזאו ממשרד מיתר.