סגור
מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן ב טקס הפרישה 1.10.24
מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן בטקס הפרישה שלו (צילום: אורן בן חקון)

מ"מ נשיא העליון הפורש: "מנסים להטיל מורא ולהחליש את הרשות השופטת"

כך אמר עוזי פוגלמן במהלך טקס הפרישה שלו מבית המשפט העליון. לדבריו, "למתקפות אישיות נגד שופטים אין מקום במדינה דמוקרטית". היועמ"שית גלי בהרב-מיארה אמרה בטקס כשלצידה השר לוין: "הפגיעה ברשות השופטת מזיקה לאינטרס הלאומי". מחליפו של פוגלמן, מ"מ נשיא העליון הנכנס יצחק עמית הבטיח: "נמשיך למלא את תפקידנו בהגנה על שלטון החוק וזכויות האדם"

"מנסים להטיל מורא ולהחליש את הרשות השופטת", כך אמר מ"מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן בטקס הפרישה שלו מתפקידו, שנערך היום בירושלים.
פוגלמן, המשמש כממלא מקום הנשיא מאז פרישת הנשיאה לשעבר אסתר חיות באוקטובר 2023, יפרוש ב-6 באוקטובר, בעת הגיעו לגיל 70, כאשר מי שאמור למלא את מקומו כממלא מקום הוא השופט יצחק עמית. במהלך נאומו ניכרה ההתרגשות על פניו והוא מחה דמעה.
פוגלמן דיבר, בין היתר, על חשיבות מינוי קבוע לנשיא העליון ובחירת השופטים החסרים בהרכב, ומתח ביקורת על כך שמזה שנה לא מונה נשיא קבוע לעליון לראשונה מתולדות המדינה. הוא הדגיש את חשיבות השמירה על עצמאות מערכת המשפט.
בין היתר, אמר כי "עצמאות בית המשפט אינו פריבילגיה של השופטים. בית משפט עצמאי הוא הערובה לכך שזכויות האדם יישמרו, שהשלטון יפעל בגבולות החוק, ושהצדק ייעשה וגם ייראה. לצערי, מזה זמן אנו עדים למתקפות אישיות כלפי שופטים בשל ביצוע מלאכתם השיפוטית על פי הדין. זוהי תופעה מדאיגה. להבדיל מביקורת לגיטימית ועניינית, מתקפות אישיות נגד שופטים מכוונות לפגיעה באותה עצמאות שיפוטית, ומטרתן לאיים על שופטים כך שלא יקבלו החלטה הסותרת את עמדת המבקרים. למתקפות אישיות על שופטים אין מקום במדינה דמוקרטית. מצב דברים שבו נשמעות קריאות מצד אנשי ציבור להדחת שופטים, או לאי-קידומם, בשל תוכנן של הכרעות שיפוטיות, הוא מצב שאין לקבלו".
עוד אמר פוגלמן כי "הניסיונות להטיל מורא על שופטים מכהנים, מצטרפים לניסיונות נוספים לפגוע בעצמאותה של הרשות השופטת, ובתוך כך ליוזמות לצמצום משמעותי של סמכויות בתי המשפט ולקריאות פומביות שלא לקיים הכרעות שיפוטיות. כל אלה נועדו להחליש את הרשות השופטת".
פוגלמן התייחס לכך שלא מונה נשיא קבוע לעליון ואמר כי לצד המינויים שקודמו למשרות שיפוט בעת האחרונה "לא הצלחנו להשלים את כל המינויים הנחוצים בערכאות השיפוט השונות. אני תקווה כי גם מינויים אלה יקודמו בהקדם וכי מערכת היחסים בין השר ובין ממלא מקום הנשיא תשוב לפסים של שיתוף פעולה לטובת הציבור הישראלי כולו".
הוא הדגיש "הצורך החיוני בהשלמת הרכבו של בית המשפט העליון, וזאת באמצעות מינוי נשיא של קבע לבית משפט זה ושלושה שופטים נוספים. מינויים אלה חשובים מאין כמוהם לתפקודו התקין של בית המשפט ושל המערכת כולה".
לדברי פוגלמן, "הצורך בהסכמה רחבה, שעליו אין חולק, אינו יכול לבוא על חשבון איכות השופטים. על כן, בטוחני שהרשות השופטת תעמוד איתן בדרישותיה למצוינות מקצועית. כך נוכל להבטיח כי בית המשפט ימשיך וימלא את תפקידו המכריע בהגנה על שלטון החוק ועל זכויות האדם בישראל".
בסיום דבריו של פוגלמן הקהל קם ומחא כפיים, כולל שר המשפטים יריב לוין.

"בהרב-מיארה: הפגיעה ברשות השופטת מזיקה לאינטרס הלאומי"

ראשונת הדוברים בטקס היתה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. לצדה ישב השר לוין (שלא נאם היום) בפנים חמורות סבר. הוא נשאר עם המבט הקפוא ללא תנודה לאורך כל נאומה, ולא זז ממקומו גם כשהתיישבה.
במהלך נאומה בהרב מיארה פנתה ללוין ואמרה לו : "הפגיעה ברשות השופטת בעת הזאת מזיקה במיוחד, אינה אחראית ומזיקה לאינטרס הלאומי. ייצוב מערכת המשפט ושמירה על עצמאותה הוא צו השעה".

במהלך נאומה אמרה בהרב מיארה כי "באופן טבעי, הקשב של מערכות המדינה מוסט כעת לצרכי המלחמה". עם זאת, הדגישה כי באותו זמן "תפקודה המקצועי והעצמאי של מערכת המשפט חיוני. הערנות הדמוקרטית מתחייבת עכשיו יותר מאי פעם".
בהרב מיארה הזהירה כי "הניסיונות לפרק את המנגנונים המשטריים ואת סדרי העבודה התקינים השומרים על זכויות האדם ושלטון החוק מורגשים ונוכחים. זהו המשך ישיר של מה שכונה 'הרפורמה המשפטית'". לדבריה, "מדינת ישראל חזקה, העם בישראל חזק, אך למדנו כי הדמוקרטיה שלנו שברירית".
לדבריה, "הרבה מאוד תלוי בעצמאותם של בתי המשפט ובית המשפט העליון במיוחד. המשמעות של בית משפט עליון מוחלש או מותש היא שלטון ללא בקרה, ופגיעה בזכויות אדם".
בהרב-מיארה התייחסה לסאגת מינוי נשיא העליון ואמרה כי "האמת צריכה להיאמר – נשיא בית המשפט העליון הוא לא עוד מינוי בכיר בשירות הציבורי. הוא ראש הרשות השופטת, אחד מסמלי השלטון במדינה. מצב שבו הרשות השופטת פועלת בלי ראש קבוע במשך כשנה הוא בלתי נסבל מבחינה משטרית".
בהרב מיארה הוסיפה: "הנזקים הנגרמים כתוצאה מהחלשת המערכת המשפטית ומפגיעה בעצמאותה אינם נעצרים בכותלי האולמות הללו. מדובר בפגיעה בכל תחומי החיים והחברה – בתחום הכלכלי, בתחום החברתי והשוויון בחלוקת הנטל והמשאבים, בתחום המדיני והבין-לאומי, ועוד".
ראש לשכת עורכי הדין עו"ד עמית בכר אמר בנאומו בטקס הפרידה מפוגלמן כי "בעת האחרונה אנו מוצאים את עצמנו יותר מידי פעמים בהתמודדות מול תופעות של מעין משפטי שדה לשופטים או לבית המשפט כמוסד. החובה להילחם נגד תופעות אלו אינה אחריותו ונחלתו של בית המשפט עצמו או של השופטים המוצאים עצמם בעין הסערה, אלא של כלל הציבור.
"אנו בלשכת עורכי הדין לא נחדול מאמירת האמת ומהדיפת השקר. לא נחדול מלומר לעם ישראל, שביקורת היא חיונית והכרחית, אך דלגיטימציה, הסתה ולפרקים דמוניזציה של בית המשפט או מי משופטיו היא הרס מדינת ישראל כפי שאנו מכירים ואוהבים".
לדברי בכר, "צורך בכהונת נשיא קבע לבית המשפט העליון הוא נכון בכל עת, ודאי בעת הסוערת של מלחמה קיומית ארוכת ימים. העובדה שאין עדיין נשיא קבע היא מצב שאין להשלים עמו".

מחליפו של פוגלמן יצחק עמית: "הוא הצליח לנווט את הספינה במים הסוערים"

השופט יצחק עמית, שייכנס במקום פוגלמן לתפקיד מ"מ הנשיא כינה אותו בטקס "עוזי יקירי", ונתן לו חיבוק חם בסוף נאומו. במהלך דבריו אמר עמית: "ההחלטה לערוך את הטקס בימים אלה לא הייתה נקייה מהתלבטויות. אך בסופו של יום, אנו רואים לעצמנו חובה להוקיר אותך עוזי ולהודות לך על למעלה מארבעה עשורים של עשייה בשירות הציבור, ובהם כהונתך בבית המשפט העליון כשופט, כמשנה לנשיאה וכממלא מקום הנשיא".
עמית פנה לפוגלמן בפתח דבריו: "ההתרגשות במעמד הזה של פרישתך, לאחר 16 שנות כהונה בבית המשפט העליון, נמהלת מבחינתנו בצער הפרידה, ועם לכתך מבית המשפט העליון, אנו חסרים שופט אהוב ואהוד במיוחד, אחד מעמודי התווך של בית משפט זה".
1 צפייה בגלריה
שר המשפטי יריב לוין לצד היועמ"שית גלי בהרב מיארה ב טקס הפרישה של השופט עוזי פוגלמן 1.10.24
שר המשפטי יריב לוין לצד היועמ"שית גלי בהרב מיארה ב טקס הפרישה של השופט עוזי פוגלמן 1.10.24
השר לוין לצד בהרב מיארה בטקס החלפת מ"מ נשיא העליון
(צילום: אורן בן חקון)
עמית הזכיר בנאומו פסקי דין משמעותיים של פוגלמן ואת תפקידו עם השנים.לדבריו, "עוזי קיבל על עצמו את תפקיד ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון באחת התקופות הקשות ביותר של מערכת המשפט, אם לא הקשה ביניהן – והעובדה שבית משפט זה מוֹנה לאחר פרישתו 12 שופטים ושופטות בלבד, היא אך אחת האינדיקציות לכך. בדרכו המיוחדת הצליח פוגלמן לעמוד בפרץ מול ניסיונות פגיעה במערכת בתי המשפט, והצליח לנווט את ספינת המערכת במים הסוערים תוך חתירה מתמדת לשיתוף פעולה ענייני. ואכן, לזכותו נזקפים מינוים של מעל 160 שופטים חדשים".
עמית הזכיר שפוגלמן קיבל וכך גם הוא כעת את תפקיד ממלא מקום הנשיא בלבד. "את הלפיד שהועבר לשופט פוגלמן, אקבל אני מידיו בקרוב, גם הפעם שלא על פי סדר הדברים הרגיל שנהג מאז קום המדינה. כמו חברי וקודמי בתפקיד, אף לנגד עיניי ניצבת המשימה הנכבדה של שמירה על עצמאותה של מערכת בתי המשפט. משימה זו עומדת בלב תפקידה של הרשות השופטת מאז קום המדינה, הן בזמני שגרה והן בזמני חירום. דווקא בימים אלה של מלחמה, יש לשמור מכל משמר על העצמאות ואי-התלות של בתי המשפט, ולמעשה של מערכת המשפט כולה – אשר מאז ומתמיד שימשה ככיפת ברזל משפטית נגד ניסיונות להחליש את הלגיטימציה המשפטית והבינלאומית של המדינה".
עוד אמר עמית כי "עצמאות מערכת בתי המשפט, היא יסוד גרעיני בכל מדינה דמוקרטית. ועצמאות זו משמעה, בין היתר, בתי משפט שאינם כפופים חלילה למרוּת פוליטית; שהשופטים בה אינם נציגים של גורמים שלטוניים; והחשוב מכל – שהשופטים היושבים בדין מטעמה, חופשיים לדון ולפסוק ללא התערבות חיצונית או חשש לפגיעה בהם, במעמדם ובקידומם עקב פסיקתם".
לדברי עמית, "אנו ברשות השופטת, מצדנו, נמשיך למלא את תפקידנו בהגנה על זכויות אדם ואזרח ובהגנה על שלטון החוק בישראל. כפי שציינתי בפסק דיני בעתירות בעניין עילת הסבירות, בשנים האחרונות 'אנו נדרשים להגן על הבסיס עצמו, על העמוד הדמוקרטי של המדינה היהודית והדמוקרטית'. כך עשינו וכך נמשיך לעשות".

לוין הציע את כל 12 שופטי העליון כמועמדים לנשיא, הם הסירו את שמם

כידוע, בשלב זה עוד אין נשיא קבוע לבית המשפט העליון, מזה כשנה, לאחר התנגדותו של שר המשפטים יריב לוין למינוי עמית לנשיא לפיי שיטת הסניוריטי. אולם, לאחר עתירה לבג"ץ של התנועה לאיכות השלטון וצו בג"ץ שקבע שעל לוין לפרסם את שמות המועמדים לעליון, הוא נאלץ לפרסם בשבוע שעבר את שמות המועמדים לכהונת הנשיא. לוין פרסם את שמות כל 12 שופטי העליון כחלק מניסיון ההטרלה וההתשה של מערכת המשפט, אולם 10 מהם הודיעו במכתבים רשמיים מיד כי הם מסירים את שמם.
שני המועמדים היחידים שהשאירו את שמם הם עמית, שאמור להיבחר בוועדה לבחירת שופטים לפי שיטת הסניוריטי מאחר שיש לו רוב של 6 מתוך 9 חברי הוועדה, והשופט יוסף אלרון, שופט העליון הראשון שקרא תיגר על שיטת הסניוריטי.
עד שהוועדה תכונס ותקיים הצבעה, כאשר לוין מתכנן מהלך התשה ארוך עד לשלב זה, אמור עמית לכהן כממלא מקום הנשיא. בנוסף עם פרישת פוגלמן ב-6 באוקטובר, יוותרו רק 12 מתוך 15 שופטים בעליון (טרם מונו מחליפים או מחליפות לאסתר חיות וענת ברון שפרשו באוקטובר 2023). כלומר: העליון יפעל בקרוב עם חוסר של חמישית (20%) במצבת השופטים שלו.