סגור

בפעם השנייה: השותפות של מספנות ישראל פורשות מהמכרז להפרטת נמל חיפה

לאחר פרישת שותפותיה של מספנות ישראל, יורוגייט הגרמנית וקונטשיפ האיטלקית, החברה צפויה לגשת לבדה למכרז ולשלם 200 מיליון שקל יותר. ההצעות הראשוניות למכרז אמורות להתקבל אצל רשות החברות ביום חמישי

חברת מספנות ישראל הודיעה כי השותפות האירופיות שלה, יורוגייט הגרמנית וקונטשיפ האיטלקית – החליטו לפרוש מהמכרז להפרטת נמל חיפה. החברה צפויה לגשת לבדה למכרז ולשלם 200 מיליון שקל יותר בעקבות הפרישה של השותפות, ההצעות הראשוניות למכרז אמורות להתקבל אצל רשות החברות ביום חמישי הקרוב.

בהודעה שפרסמה החברה נכתב כי "החברה האירופאית הודיעה לחברה על החלטתה לפרוש מהשתתפותה במכרז. יודגש כי עם קבלת ההודעה פנתה החברה לרשות החברות הממשלתיות בקשר להמשך התמודדותה במכרז ובכוונתה להגיש הצעה במכרז לבדה".

1 צפייה בגלריה
מספנות ישראל מפרץ חיפה
מספנות ישראל מפרץ חיפה
מספנות ישראל מפרץ חיפה
(צילום: אלבטרוס, צילום אוויר)

מספנות ישראל סומנה בהתחלה כפייבוריטית לזכייה במכרז, אך ההתמודדות שלה בסופו של דבר לוותה ברצף של תקלות וקשיים. לפני כשנה רשות התחרות הוציאה חוות דעת שקובעת כי מספנות ישראל יאלצו למכור את הנמל הקיים שלהם בחיפה במידה ויזכו, אלא אם יימצא פתרון מבני אחר שייתן מענה לפגיעה בתחרות. כמו כן, זו כבר הפעם השנייה שהשותפה הבינלאומית של מספנות ישראל פורשת מהמכרז, וזאת לאחר שחברת DP World האמירתית פרשה לפני כמה חודשים לאחר שלא אושר לה לקבל שליטה בנמל. בממשלה חששו מכך ש-DP, הנשלטת על ידי ממשלת דובאי, תחזיק בתשתית אסטרטגית של מדינת ישראל, מה שסותר את "צו האינטרסים" שהממשלה וועדת הכספים אישרו. בצו האינטרסים מצוין כי במסגרת ההפרטה יש לשמור על "שמירת אופייה של החברה כחברה ישראלית שמרכז עסקיה וניהולה יהיו בישראל", וכי יש "למנוע היווצרות של עמדת השפעה על החברה של גורמים עוינים או של גורמים העלולים לפגוע בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה".
חמש קבוצות מגיעות לקו הסיום במירוץ להפרטת נמל חיפה, ורק שתיים מתוכן מורכבות משילוב של חברות מקומיות וזרות ושלוש מהן מורכבות מחברות ישראליות בלבד. מבנה המכרז קובע כי צירוף שותף שהוא "משקיע אסטרטגי" בינלאומי בעל יכולות לוגיסטיות נמליות לקבוצה יעניק לה בונוס השווה ל־200 מיליון שקלים בהצעת הרכישה – ושלושת הקבוצות הישראליות לא יזכו בבונוס הזה.
הקבוצה שתזכה להפעיל את נמל חיפה צפויה להתחיל את פעילותה בתקופה מאתגרת אך רווחית לנמלים. הנמלים וחברות הספנות נמצאות בצד המרוויח של משבר שרשרת האספקה העולמית שמתבטא בישראל בין היתר בפקק מחוץ לנמלים. מבחינת הנמלים, המשמעות של האוניות שמחכות בלב ים היא לקוחות שבויים והכנסה מובטחת. עם זאת, המפעיל החדש ייאלץ להתמודד עם תחרות מצד נמל המפרץ השכן ונמל הדרום באשדוד, הנמלים הפרטיים החדשים שמופעלים על ידי חברת SIPG הסינית וחברת TIL השוויצרית בהתאמה. האיום מצד הנמלים הללו התגבר לאחרונה עם החלטת הממשלה להעביר את הרציפים הריקים לנמלים החדשים למען מאבק בפקק המטען הכללי, מה שמקנה לנמלים תשתית נמלית שהחברות המתמודדות לאו דווקא ציפו לה, ותחרות גם בתחום המטען הכללי ולא רק המכולות.