סגור
הפגנה מחאה נגד גיוס חרדים חוסמים את כביש 4 1.8.24
הפגנת נגד גיוס חרדים, בתחילת החודש (צילום: שאול גולן)

מצפצף על היועמ"שית: סמוטריץ' הורה על המשך סבסוד המעונות לאברכים משתמטים

היועצת המשפטית קבעה שלא ניתן להמשיך להעניק הנחות לאברכים שאיבדו את דחיית השירות.  סמוטריץ' טוען על סמך חוות דעתו המשפטית האישית כי היועמ"שית פועלת בחוסר סמכות: "זו פגיעה דרמטית במדיניות הכלכלית. מתוקף סמכותי כשר האוצר אני מורה על המשך סבסוד המעונות"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מורה בחוסר סמכות ובניגוד לחוק על המשך סבסוד המעונות לאברכים שאיבדו את דחיית השירות. זאת, בניגוד להנחיה מפורשת של היועצת המשפטית גלי בהרב מיארה ועל אף שאינו השר הממונה על המעונות ולכן לא ברור מתוקף איזו סמכות הוא מתערב. סמוטריץ' את הנחייתו על חוות דעת משפטית של עצמו ומנסה להעמיד אותה מעל זו של היועמ"שית.
במכתב לגיל לימון, המשנה ליועמ"שית שמוציא את ההנחיות בשמה, וליועץ המשפטי של האוצר אסי מסינג שיזם את עצירת התקציבים, כותב סמוטריץ': "הנכם נדרשים לבטל לאלתר את חוות דעכתם השגויה מיסודה, לאפשר לי להמשיך במדיניות כלכלית תומכת הצמיחה והשילוב של נשים חרדיות בשוק העבודה ולהימנע מלחבל בה ובכלכלה בצורה שאינה חוקית ואינה סבירה. מתוקף סמכותי כשר האוצר אני מורה על המשך סבסוד המעונות כאמור בהתאם לקריטריונים הנהוגים במשרד העבודה".
סמוטריץ' מאשים את לימון ומסינג כי "קשה לברוח מן התחושה כי בכל הנוגע לציבור החרדי ותקציביו הנכם מונעים שוב ושוב מאג'נדה עוינת המקלקלת את השורה ומחפשת כל דרך, מעל ומתחת לאדמה, כדי לפגוע ולסכל".
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה קבעה ביום ראשון שעבר כי בעקבות פסיקת בג"ץלא ניתן משפטית להמשיך להעניק הנחות במעונות יום לאברכים שאיבדו את מעמד דחיית השירות. מדובר בהנחות של 1,300-2,300 שקל לחודש שהן מרכיב חשוב בסל ההטבות לאברך וביכולתו לחיות בלי לעבוד.
בראשית מכתבו הנושא את הכותרת "פגיעה דרמטית במדיניות הכלכלית בחוסר סמכות" כותב סמוטריץ' ללימון ומסינג: "מדהים בעיני שאתם מנהלים דיונים מחליפים תכתובות ומקבלים החלטות בעלות משמעויות מרחיקות לכת בנושאים תקציביים וכלכליים ביניכם לבין עצמכם ומעל לראשי כשר האוצר משל אתם גם קובעי המדיניות, גם מפרשיה, גם מבצעיה. אפילו לכתב את שר האוצר לא מצאתם לנכון". הוא מאשים אותם בפעילות בזדון.
לטענתו, נקודת המוצא של חוות הדעת שהסבסוד במעונות היום ניתן בשל לימוד התורה של האב "שגויה מיסודה". זאת למרות שהדבר כתוב במבחני ההנחות. "זהו מגדל קלפים פורח באוויר שאין לו שום אחיזה במציאות. סבסוד שכר הלימוד כלל אינו קשור ללימוד התורה של האב והוא נועד לתמרץ את האם לצאת לעבודה", כתב והסביר כי הממשלה החליטה שהסבסוד יינתן גם לאימהות שבעליהן לומדים בישיבה ואינם עובדים, וזאת במטרה להוציא משפחות חרדיות ממעגל העוני ולהביא לצמיחה במשק. "אין בין הסבסוד לעצם לימוד התורה של האב דבר וחצי דבר. הסבסוד ניתן כולו לאם", כתב.
סמוטריץ' טוען כי "הפגיעה של החלטתכם חסרת בסיס והאחריות בכלכלה תהיה דרמטית". זאת למרות ששיעור התעסוקה של נשים חרדיות עבר את ה-80% והוא גבוה בצורה דרמטית מממוצע ה-OECD והסיכוי ששיעור משמעותי מהן יחזור הביתה לא קיים בפועל. "זו מדיניותי הכלכלית החד משמעית וכשר אוצר אני הנושא באחריות לכלכלה. מדהים בעיני שעמדתי כלל לא רלבנטית בעיניכם ושלא מצאתם לנכון כלל לדון איתי בעניין", כתב.