בזכות ההסכם עם המדינה: רווח נקי של יותר ממיליארד שקל לרכבת ברבעון השני
בזכות ההסכם עם המדינה: רווח נקי של יותר ממיליארד שקל לרכבת ברבעון השני
הרבעון החולף היה הטוב בתולדות רכבת ישראל. הסיבה: הסכם ההפעלה שעליו היא חתמה עם משרדי האוצר והתחבורה בנובמבר 2022 והקפיץ את הכנסותיה. כמות הנסיעות של החברה זינקה ב-43%, אך היקף המטענים שהיא הובילה ירד ברבעון השני ב-14% עקב פתיחת הנמלים הפרטיים
רכבת ישראל רשמה ברבעון השני רווח תפעולי ורווח נקי העומד על יותר ממיליארד שקל - זאת לעומת הפסד ברבעון המקביל. הסיבה לתוצאות החריגות לטובה ברבעון היא כניסתו לתוקף של הסכם ההפעלה שנחתם בין הרכבת לבין משרדי האוצר והתחבורה בנובמבר 2022 ואושר על ידי הממשלה באפריל האחרון.
ההסכם מאפשר לחשב באופן רטרואקטיבי את תוצאות הרכבת החל מינואר 2022, מה שהוביל ל"גידול" חריג בהכנסות ברבעון הנוכחי. בין היתר ההסכם עדכן את ערך נכסי החברה (השבת ערך) בסכום של 763 מיליון שקל, וזאת לאחר שערך הנכסים ירד ברבעונים האחרונים עקב עליית הריבית באופן שהוביל את החברה להפסדים עמוקים.
יש לציין שרכבת ישראל היא חברה ממשלתית שמטרתה להעניק שירות לציבור ולא להשיא רווח לבעלי המניות, והיא מסובסדת על ידי המדינה.
הסכם ההפעלה הסדיר את הסובסידיה שמעניקה המדינה לרכבת על הסעת נוסעים ומטענים, וזו מוערכת ב-16 מיליארד שקל. סכום זה לא כולל עשרות מיליארדי שקלים נוספים שמיועדים לקידום פרויקטי תשתית והקמת מסילות חדשות. כמו כן ההסכם קובע תמריצים לחברה על הגדלת מספר המשתמשים ברכבת, על דיוק, על שיפור בציוני שביעות הרצון של הציבור ועל עמידה בלוחות זמנים של פרויקטים המבוצעים על ידי החברה.
הכנסות החברה לרבעון השני עמדו על 1.03 מיליארד שקל, וזאת לעומת הכנסות של 664 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2022. עלות ההכנסות (הוצאות תפעוליות) עמדה ברבעון השני על 694 מיליון שקל, וזאת לעומת עלות הכנסות של 582 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההכנסות האחרות של החברה ברבעון השני עמדו על 762 מיליון שקל בזכות עדכון ערך הנכסים של החברה, וזאת לעומת הוצאות אחרות בגובה 27 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2022.
הרווח התפעולי של החברה ברבעון השני עמד על 1.11 מיליארד שקל, וזאת לעומת הפסד תפעולי של 6.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי לרבעון השני עמד על 1.07 מיליארד שקל, וזאת לעומת הפסד נקי של 13.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
כמות הנסיעות בששת החודשים הראשונים של השנה עמדה על 34.35 מיליון נסיעות, לעומת 23.98 מיליון נסיעות בתקופה המקבילה ב-2022, גידול של כ-43%. בחצי השנה הראשונה של 2023 החברה הובילה 3 מיליון טון מטענים, לעומת 3.5 מיליון טון בתקופה המקבילה ב-2022, וברכבת מסבירים כי קיטון זה נובע מפתיחת הנמלים הפרטיים החדשים שאין להם גישה מסילתית ומירידה כללית ביבוא הסחורות.
לפני שלושה חודשים הודיע מנכ"ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר כי הוא מתפטר מתפקידו לאחר ארבע שנים ולאחר ניסיונות הדחה ממושכים מצד השרה מירי רגב והיו"ר משה שמעוני, והוא צפוי לסיים את כהונתו בעוד כחודשיים. בימים אלו מתנהל הליך איתור למנכ"ל חדש לחברה, ואחד המועמדים המובילים לתפקיד, שנחשב למועדף על ידי היו"ר, הוא מנכ"ל החברה הממשלתית לשירותי סביבה בועז הירש. מועמדים נוספים שהגישו מועמדות לתפקיד הם נציב כבאות והצלה לשעבר דדי שמחי ויו"ר חברת נגה סמי תורג'מן.
מנכ"ל רכבת ישראל מיכאל מייקסנר: "הסכם ההפעלה החדש תומך בהתפתחות רכבת ישראל ובאיתנות שלה. התוצאות משקפות הישגים תפעוליים ומצוינות הן של עובדי החברה והן של מנהליה. התוצאות מהוות בסיס להשקעה בשירות לנוסעים ולעמידה בדרישות ובמדדי שירות חדשים ואתגרים שנקבעו על ידי המדינה כחלק מההסכם החדש".