קווי האוטובוס לא יעילים? רשויות מפעילות שאטלים לרכבת הקלה על חשבונן
קווי האוטובוס לא יעילים? רשויות מפעילות שאטלים לרכבת הקלה על חשבונן
שאטלים שממומנו על ידי הרשויות הסיעו תושבים מהערים גני תקווה, גבעת שמואל וקרית אונו אל תחנות הרכבת הקלה בפתח תקווה ובבני ברק; בשלב זה לא ברור האם היוזמה הפרטית אכן הייתה נחוצה, ואם כן, מדוע משרד התחבורה לא מעבה יותר את מערך ההסעים
הרשויות של קריית אונו, גני תקווה וגבעת שמואל הפעילו (כל אחת בנפרד) קווים פרטיים – שאטלים שהסיעו תושבים אל תחנות הרכבת הקלה בפתח תקווה ובבני ברק. מדובר בקווים ישירים שהחלו לפעול לאחר תחילת פעילותו של הקו האדום ברכבת הקלה ב-18 באוגוסט השנה. לשלושת הרשויות אין תחנת רכבת קלה בשטח העיר או בצמוד אליה, אך הן אינן רחוקות מציר ז'בוטינסקי של הרכבת הקלה, ולכן תחבורה ציבורית יעילה עם קווים ישירים יכולה לסייע להפנות תושבים נוספים לשימוש בתחבורה ציבורית, זאת במקום רכבם הפרטי. יחד עם זאת, לא ברור מדוע הרשויות עצמן צריכות לממן זאת מכספי התושבים, ומדוע גם לאחר תקופה ארוכה של המתנה לרק"ל, משרד התחבורה לא יצר סנכרון מיטבי של קווי אוטובוס ייעודיים שיחלו לפעול מיומה הראשון של הרק"ל.
בגני תקווה למשל ביצעו פיילוט שהחל ב-3 בספטמבר ונמשך עד לאחרונה. בסיכום הפיילוט טוענים בעיר כי ניתן להגדיר אותו כהצלחה ולאחרונה (4 בינואר) אף התקיים דיון בין ראשת העיר גני תקווה ואנשיה לבין אנשי משרד התחבורה. בפיילוט שערכו השתתפו כ-1,000 תושבים מתוך כ-20 אלף תושבים, כשנקודת הפתיחה היא גרועה במיוחד, לפי העירייה, 96% מהתושבים בגני תקווה משתמשים ברכבם הפרטי בדרכם לעבודה ומסקר שערכה העירייה בקרב התושבים עולה כי כ-50% מתושבי גני תקווה עובדים על תוואי הרכבת הקלה, כך שהפוטנציאל הוא עצום. כמו כן, לפי בחינת זמני הנסיעה נמצא כי השילוב של השאטל והרכבת מאפשרים להגיע מגני תקווה לתחנת ארלוזרוב בת"א בתוך כ-45 דקות (מתוך זה חצי שעה נסיעה בשאטל לתחנת הרכבת), במקום 60 דקות ברכב הפרטי ו-70 דקות באוטובוס. עם זאת תושבים שהשתמשו בשאטל אמרו ל"כלכליסט" כי הוא היה יעיל אך הבעיה הייתה בדרך חזרה, אז תדירות הקווים לא הספיקה וההגעה הביתה התארכה.
לפי המסמך, שני קווים של תחבורה ציבורית שפועלים בעיר איטיים בהרבה מזמני השאטל, קו 76 שמגיע לרכבת בתוך 50-60 דקות, וקו 8 א' שעובר דרך גבעת שמואל עד לתחנה ב-88-65 דקות. במסמך נכתב כי בעקבות הפעלת השאטל היו תושבים שמכרו את רכביהם. בסיכום הפגישה נכתב כי משרד התחבורה יבחן לפתוח קו חדש.
גם בקריית אונו החלו להפעיל שאטל על חשבון תקציב העירייה שהסיע את התושבים לתחנות הרק"ל. לפי מנכ"ל העירייה, בעיר פועלים קווי תחבורה ציבורית שעוברים על צירי התנועה הראשיים ואינם מספיקים עבור תושבים שמתגוררים רחוק יותר. לדבריו, משרד התחבורה אף תגבר במספר קווים, אך הם העדיפו לבצע את ההשלמה של ההסעות בעצמם ולא לחכות שמשרד התחבורה יבצע שינויים נוספים. עוד הוא אומר, כי בזכות הקרבה של קרית אונו לפתח תקווה, באמצעות השאטל ניתן להגיע לתחנת הרק"ל (בלינסון) בתוך כ-7 דקות, ומשם כ-12 דקות נוספות לת"א ארלוזרוב.
שירות דומה לזה של קריית אונו סיפקו גם בגבעת שמואל, שם מדווחים שלמרות הגברת הקווים מצד משרד התחבורה, זה לא היה טוב מספיק על מנת לעודד את תושבי העיר לעשות שימוש ברק"ל. לאור זאת עם תחילת הפעלת הרק"ל החלו להפעיל את השאטלים שפעלו עד לאחרונה. עם זאת בעיר מדווחים כי אם בתחילת הדרך הייתה היענות היא נחלשה במהלך ספטמבר ואחרי ה-7 לאוקטובר היא נפסקה כמעט כליל עד שלאחרונה החליטו להפסיק את השירות. נכון להיום גם קרית אונו וגם גני תקווה הפסיקו את השירות לאור ירידה משמעותית בכמות הנוסעים מאז פרוץ המלחמה.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה מטייבים כל העת את השירות בשאיפה לייצר חיבוריות וקישוריות בכל רחבי הארץ ובתוך הערים. במסגרת זאת, בגבעת שמואל ובגני תקווה קיימת תחבורה ציבורית יעילה ונוחה שניתן להגיע באמצעותה לתחנות הרכבת הקלה בגוש דן. בגבעת שמואל עוברים מספר קווים לפתח תקווה: 47, 77, 79, 143, 145. חלק מהקווים עוברים בפאתי העיר וחלק (47, 79) מספקים כיסוי גם בשכונות העיר. לכל הקווים יש ממשק עם הרכבת הקלה, ולשאלתך, אף צפוי תגבור בחלק מהקווים בחודשים הקרובים. ביחס לגני תקווה – קו 76 מאור יהודה לפ"ת משרת את גני תקווה ועוצר בסמוך לתחנת הרכבת הקלה. בימים אלה אנו מקדמים אפשרות לקישוריות טובה יותר באמצעות קו נוסף שיפעל במסלול דומה לזה של השאטל שמפעילה העירייה וכן תגבור התדירות של קו 76. מקרית אונו מופעלים מספר קוים ישירים לת"א שנפתחו או תוגברו בשנה האחרונה, ומספקים שירות ישיר ומהיר יותר לת"א מאשר נסיעה לפתח תקוה ומעבר לרכבת הקלה. יצוין כי העיר עתידה לקבל שירות גם ע"י הקו הסגול".