סגור
שוק מחנה יהודה ירושלים פירות ירקות
דוכנים בשוק מחנה יהודה בירושלים. מחירי הפירות והירקות עלו ב-4.1% באוקטובר (צילום: רויטרס)

הכל מתייקר: האינפלציה בישראל כבר על 5.1%, מחירי הדירות זינקו בכמעט 20% בשנה

לפי נתוני הלמ"ס, מדד המחירים לצרכן עלה באוקטובר ב-0.6%, מעט יותר מתחזיות האנליסטים שצפו עלייה של 0.5%. הדירות התייקרו ב-1.1% באוגוסט-ספטמבר - שיעור העלייה המתון ביותר מאז יוני. מדד תשומות הבנייה למגורים נותר ללא שינוי

מדד המחירים לצרכן עלה באוקטובר ב-0.6%, ושיעור האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומד על 5.1% - כך פרסמה הערב (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). בעשרת החודשים שמתחילת השנה נרשמה עליית מחירים של 4.9%.
האנליסטים צפו כי המדד יעלה ב-0.5%. ההערכה היא כי בחודשים הקרובים האינפלציה תתחיל להאט: התחזית האחרונה של חטיבת המחקר בבנק ישראל היא כי בסוף השנה האינפלציה תעמוד רק על 4.6%.
עליות מחירים בולטות במדד אוקטובר נרשמו בסעיפים הבאים: ירקות ופירות טריים (שעלה ב-4.1%), הלבשה והנעלה (4%) מזון (1%), דיור ותחבורה (0.6% כל אחד) ותחזוקת הדירה (0.4%). ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: תרבות ובידור (0.9%), ריהוט וציוד לבית (0.5%) ובריאות (0.3%).
כאמור, בחודש זה סעיף ירקות ופירות תרם את התרומה הגדולה ביותר לעליית המדד, אך גם ללא פירות וירקות המדד רשם עלייה משמעותית של 0.5%. אם מנטרלים את סעיף האנרגיה, שבעבר היה רכיב מרכזי באינפלציה, הרי שעליית המדד החודשית היתה גבוהה אף יותר ועמדה על 0.7%.
סעיף שכר דירה (ללא שכירות ציבורית) עלה ב-0.5%, אך הוא משקף רק 10% מהשוכרים שתקופת השכירות שלהם הסתיימה במועד זה, בעוד כ-90% מהשוכרים מצויים בחוזה קיים, ולכן המדד לגביהם נותר כמעט ללא שינוי. עבור 7% מהשוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של כ-3.7%. עבור 3% מהשוכרים (דירות במדגם שבהן היתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של כ-6.2% בשכר הדירה החודשי.
ביום חמישי האחרון פורסם בארה"ב דו"ח אינפלציה מעודד, בו נרשמה עלייה חודשית של 0.4% ועלייה שנתית של 7.7%, זאת בניגוד לתחזיות האנליסטים שצפו אינפלציה גבוהה יותר, עם עלייה חודשית של 0.6% ועלייה שנתית של 8%.
בספטמבר עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.2%, יותר מציפיות האנליסטים, ושיעור האינפלציה השנתי עמד על 4.6%. בנק ישראל ביצע מאז אפריל חמש העלאות ריבית, האחרונה שבהן באוקטובר - בשיעור של 0.75% ל-2.75% - שיא של 11 שנה. הנגיד רמז כי בכוונתו להאט את קצב העלאות הריבית, כך שהעלאות הקרובות לא יהיו ברמה של 0.75%, וכי הוא מעריך שההעלאות יביאו את הריבית לרמה של כ"שלוש פלוס".

מחירי הדיור ממשיכים לעלות

עוד פרסם הלמ"ס הערב את מדד מחירי הדירות, המשקף את העסקאות שבוצעו בין החודשים אוגוסט-ספטמבר 2022 (החודש שבין מחצית אוגוסט למחצית ספטמבר) לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי–אוגוסט 2022. מדד מחירי הדירות עלה בחודש הנסקר ב-1.1% ובכך השלים עלייה של 19.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט-ספטמבר 2021).
אמנם זוהי עליית המחירים השנתית הגבוהה ביותר זה עשור, אבל השיעור החודשי של עליית המדד הוא הנמוך ביותר מאז יוני. לשם השוואה, שני המדדים הקודמים (יוני-יולי ויולי-אוגוסט) עלו בהתאמה בשיעורים של 1.8% ו-1.9%
בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2022 לעומת החודשים יולי– אוגוסט 2022, נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: ירושלים (0.5%), צפון (1.5%), חיפה (1.1%), מרכז (1.0%), תל אביב (0.9%) ודרום (2.4%). עליות מחירים נרשמו גם בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד: צפון (20.9%), מרכז (20.3%), חיפה (20.0%), תל אביב (19.5%), ירושלים (18.6%) ודרום (17.9%).
ברבעון השלישי של שנת 2022 מחיר דירה ממוצע כלל ארצי עמד על 1.93 מיליון שקל, עלייה של 1.9% בהשוואה למחיר הממוצע ברבעון הקודם (1.9 מיליון שקל).
בשורה טובה יחסית לרוכשי הדירות היא כי מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים נותר ללא שינוי בחודש אוקטובר 2022 - מתחילת השנה עלה מדד זה ב-4.9%. לעומת אוקטובר אשתקד, עלה מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים ב-5.7%, זאת בשל העלייה במחירי המדד ללא שכר עבודה ב-9.7% ובמחירי שכר העבודה ב-1.0%.
עליות בולטות נרשמו באוקטובר במחירי מעקות, גדרות ושערים (8.3%), מתקני חוץ (1.5%) ומחיצות מתועשות (ב-1.2%). לעומת זאת, ירדו מחירי עץ לבנייה (ב-3.4%), מוצרים לכיבוי אש (1.9%), רשתות ברזל (1.6%) ומדרגות (1.3%). מדד מחירי שכר עבודה עלה ב-0.2%.
למרות העלייה במחירי הדירות, במשרד האוצר מביעים קורת רוח מהנתונים. על פי הגורמים עמם שוחחנו, עלייה של 1.1% בחודש היא "ירידת מדרגה בקצב עליית מחירי הדיור. זהו קצב שנתי נמוך יחסית לחודשים קודמים".
הגורמים עמם שוחחנו מסבירים כי עליית המחירים בעסקאות לרכישת דירות חדשות גבוה יחסית לממוצע כל העסקאות ועומדת על 1.7%. הסיבה לכך היא שקבלנים מציעים הטבות והלוואות לפני שהם מורידים את המחירים. משום שמחיר הדירות מושך את מדד מחירי הדירות כלפי מעלה, "זה אומר שמחירי הדירות יד שנייה עלו בפחות מאחוז. זה תואם את הנתונים שאנחנו רואים על עצירת עסקאות במגזר הזה".
בנוסף, במחיר הדירות החדשות מתחבא תיקון חקיקה שנכנס לתוקף ביולי ומאפשר להצמיד רק מחצית ממחיר הדירה למדד תשומות הבנייה לעומת המצב קודם לכן שבו מלוא המחיר הוצמד למדד. "הציבור הרוויח לא מעט מאי הצמדה בכל החוזים החדשים, מצד שני זה התגלגל קצת למחיר (קבלנים מפצים עצמם על אבדן ההכנסות על ידי העלאת מחיר, א"ג) ומטה את המדד כלפי מעלה. בתנאים האלה יש ירידת מדרגה, קצב שנתי נמוך יותר, וזה תואם לירידה בהיקף העסקאות בחודשים האחרונים. הכיוון נראה חיובי".