סגור
אתר בנייה מרובה מנופים ב אשקלון
אתר בנייה באשקלון ( צילום: Edi israel)

בעקבות החשש מאינפלציה: חלקו של מסלול הריבית הקבועה ולא צמודה הגיע לכמעט שליש מהמשכנתאות

ביולי נרשם גידול של 2.1% מיוני בביקוש למשכנתאות בריבית זו, שהגיעו ל-32.6% מכלל המשכנתאות, בשל חשש מאינפלציה והנמכת הציפיות להורדת ריבית; עליית המחירים מורגשת במשכנתא הממוצעת שעומדת זה החודש השלישי ברצף על כמיליון שקל, ובהיקף המשכנתאות שנלקחו בגין נכסים בשווי של יותר מ-3 מיליון שקל, שהגיע לשיא

החשש משובה של האינפלציה: כמעט שליש מהמשכנתאות בחודש יולי נלקחו במסלול קל"צ (ריבית קבועה ולא צמודה), כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (א'). חלקו של מסלול זה הגיע בחודש יולי ל-32.6%: עלייה של 2.1% מחודש יוני, ושל 3.9% מחודש מאי.
מכיוון שמדובר במסלול בו הריבית נקבעת מראש ולא משתנה בהתאם למדד המחירים ולריבית במשק, העלייה בפופולריות של המסלול משקפת ככל הנראה את החשש בציבור משובה של האינפלציה, והנמכת הציפיות להורדת ריבית בקרוב. חלקו של מסלול צמוד מדד בריבית קבועה ירד מ-16.5% ל-14.8%. מוקדם יותר החודש פירסם הלמ"ס שהאינפלציה השנתית עומדת על 3.2%, ובכך חוצה לראשונה מאז דצמבר את הרף העליון של טווח היעד של בנק ישראל.
לצד החשש משובה של האינפלציה, לעלייה בפופולריות של מסלולי הקל"צ סייעה גם הוזלת הריבית במסלול זה. מזרחי-טפחות, הבנק עם תיק המשכנתאות הגדול בשוק, הוזיל את הריבית במסלול זה מ-5.01% במאי ל-4.82% ביולי - הריבית הנמוכה בשוק במסלול זה. בכך למעשה הבנק הציב את הריבית במסלול מתחת לתשואה חסרת הסיכון - נתון שנגזר משוק האג"ח ומגלם את התשואה המינימלית שניתן לצפות לה מהשקעה מבלי להיחשף לסיכונים נוספים.
המשמעות היא תמחור זול מאוד של המסלול, שסייע לכך ששיעורו של מסלול זה מתיק המשכנתאות של מזרחי-טפחות טיפס מ-29% במאי ל-37% ביולי. לעומת זאת, בבנק לאומי ובבנק הפועלים הריבית ירדה ב-0.01% בלבד, ל-4.92% ו-4.93% בהתאמה, וחלקו של מסלול זה נותר על כ-26-25% מסך המשכנתאות.
נתון משמעותי נוסף שפורסם הוא המשכנתא הממוצעת בחודש יולי, שעומדת על כמיליון שקל. זהו החודש השלישי ברציפות שהמשכנתא הממוצעת נמצאת בטווח של כמיליון שקלים, זאת לאחר שב-12 החודשים שקדמו לכך, המשכנתא הממוצעת עמדה על 950 אלף שקל. משכנתא ממוצעת היא נתון שנותן אינדיקציה מסוימת לגבי הפעילות בשוק המשכנתאות ועל מחירי הנדל"ן, שנמצאים במגמת עלייה מאז תחילת השנה, ולפי נתוני הלמ"ס עלו ב-12 החודשים האחרונים ב-4.7%.
נתון נוסף שמצביע על עליית המחירים במשק הוא שיעור המשכנתאות שנלקחו עבור נכסים בשווי מעל 3 מיליון שקל, שהגיע לשיא של 37.8%. רוב העלייה היא בנכסים ששוויים נע בין 3-5 מיליון שקל. בעוד שבעבר נכסים בשווי גבוה מ-3 מיליון שקל נחשבו נכסי יוקרה, כיום אלו כבר רכישות שגרתיות. שיעורן של משכנתאות שנלקחו בגין נכסים בשווי 2-3 מיליון שקל נותר יציב על 29%, וחלקם של נכסים בשווי עד 2 מיליון שקל ירד ל-33.2% - הנתון הנמוך ביותר שנרשם.
על אף עליית המחירים, חלקו של ההחזר החודשי מסך ההכנסה הפנויה של משקי הבית, שהגיע במאי לשיא של 29.3%, נמצא מאז בבלימה, ובחודש יולי הנתון עמד על 29.1%. בלימה זו עשויה לרמוז על כך שחל גם שינוי בתמהיל משקי הבית שמבקשים לרכוש דירה, כך שמשקי בית חזקים יחסית פוקדים את השוק.
כפי שדווח מוקדם יותר החודש, היקף המשכנתאות ביולי עמד על 9 מיליארד שקל - הנתון הגבוה מזה שנתיים, כאשר חלק מההתאוששות מתודלקת בידי הלוואות הבלון שהגיעו החודש לשיא של 1.5 מיליארד שקל - 16.6% מסך ההלוואות החודש.