סגור
משרדים חדשים של רשות הגבייה הוצאה לפועל
משרדי רשות הגבייה, הוצאה לפועל (צילום: דוברות רשות האכיפה והגבייה)

הגבלת שכר טרחת עו"ד ואיסור על עיקול חפצים: אושרו הקלות משמעותיות בתיקי הוצאה לפועל

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק ההוצאה לפועל שיגביל את שכר טרחת עורכי דין בחובות הפחותים מ-4,500 שקל. כמו כן נקבע, כי מחשבים אישיים וטלפונים ניידים המשמשים את החייב ובני ביתו יוגדרו כנכסים שאינם ברי עיקול

אושר סופית: הגבלת שכר טרחת עורכי דין בתיקי הוצאה לפועל במקרים של חובות הפחותים מ-4,500 שקל ומניעת עיקול של מחשבים אישיים וטלפונים ניידים. מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 77). מדובר בהצעת חוק ממשלתית אליה מוזגה הצעה פרטית של ח"כ גלעד קריב. התיקון מגביל את שכר הטרחה המשולם בתיקים אלה לסכום של 244 שקל או 10% מסכום החוב, לפי הגבוה מביניהם. זאת, בתיקי הוצאה לפועל שעניינם חובות שסכומם נמוך מ-4,500 שקלים.
בנוסף מחשבים אישיים וטלפונים ניידים המשמשים את החייב ובני ביתו יוגדרו כנכסים שאינם ברי עיקול. במשרד המשפטים מציינים כי התיקון לחוק צפוי להפחית באופן דרמטי את השימוש בעיקול חפצים על ידי ההוצאה לפועל בבתי החייבים ולהפחית באופן משמעותי את שכר טרחת עורכי הדין בתיקים בסכומים נמוכים. "חובות בסכומים נמוכים בהוצאה לפועל תופחים ללא פרופורציה כבר עם פתיחת התיק כיוון שמתווספים עליהם אגרה ושכר טרחת עורך דין. חובות קטנים תופחים ללא פרופורציה, באופן שאינו הוגן ואף אינו אפקטיבי ולא מניע אותם לתשלום. התיקון מגביל את שכר הטרחה המשולם בתיקים אלה".
בנוסף, צומצמה באופן דרמטי הכניסה לבתי החייבים. מדובר בכלי גבייה שנטען כי כרוך בפגיעה בפרטיותם ובכבודם של חייבים יחידים. במקרה שמדובר בזוכה (נושה-ל.ד) שהינו תאגיד, תתאפשר כניסה רק מסכום של 35,000 ש"ח. "התיקון שאושר, צפוי להקטין בכ-50% את המקרים שבהם נכנסים בעלי תפקיד בגבייה לביתם של חייבים", מציינים במשרד המשפטים.
שר המשפטים, יריב לוין מסר בתגובה: "הצעת החוק מהווה בשורה חברתית משמעותית וראויה עבור חייבי הוצאה לפועל. היא מבטיחה שכבודם יישמר לצד הגנה על זכותם של הנושים לגבות את חובם ועל קיומה של מערכת גבייה אפקטיבית. הצעת החוק אינה מיטיבה רק עם חייבים, היא משרתת גם את האינטרס של הנושים. התיקון בעניין עיקול מיטלטלין ימקד את ההליכים בתיקים שבהם ההליך עשוי לתרום לגביית החוב. התיקון בעניין שכר הטרחה ימנע את התמריץ השלילי שיוצר מנגנון שכר הטרחה היום ויביא לכך שחייבים לא יימנעו מתשלום החוב בגללו".
ח״כ גלעד קריב מסר: ״דווקא בימים של משבר כלכלי גדול ולאור הצפי לפגיעה קשה בעצמאים ובעסקים קטנים יש חשיבות לבצע התאמות בחוק ההוצאה לפועל ולהבטיח את יכולתם של עשרות אלפי ישראלים, רבים מהם משרתי מילואים ומשפחות מפונות, שנקלעו למצוקה כלכלית לשקם את חייהם.״
מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד מסר כי "עיקול מטלטלין הוכח בשנים האחרונות ככלי שאינו אפקטיבי לצורך גביית חובות ומהווה פגיעה בפרטיותם ובכבודם של חייבים ובני משפחותיהם. תיקון זה הוא חלק מצעדים חברתיים רבים שמוביל ומקדם משרד המשפטים".
החוק קודם בהובלת מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט כלכלה) בראשות מאיר לוין, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה.