בעלות של כחצי מיליארד שקל: התוכנית הארצית לחשמול מסופי אוטובוסים אושרה בוות"ל
בעלות של כחצי מיליארד שקל: התוכנית הארצית לחשמול מסופי אוטובוסים אושרה בוות"ל
במסגרת תת"ל 130, שתעבור כעת לאישור הממשלה, יחושמלו כ-300 מסופי אוטובוסים ברחבי הארץ. על ביצוע התוכנית אמונה חברת נתיבי איילון, והיא אמורה להסתיים עד שנת 2026. היעד הסופי הוא להפוך את כל צי האוטובוסים העירוניים לחשמלי עד 2035
הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה היום (ב') את תת"ל 130, התוכנית לחשמול של כ-300 מסופי אוטובוסים בכל רחבי הארץ. התוכנית תועבר כעת לאישור הממשלה.
מטרת התוכנית היא לקדם פריסה ארצית של תשתיות לאוטובוסים חשמליים. התשתיות כוללות חניוני אוטובוסים, מסופים, עמדות הטענה ומבני השנאה (מלשון שנאי, טרנספורמטור שממיר מתח גבוה לנמוך). הייחודיות בתוכנית היא שמדובר בתוכנית אחת שמסדירה שדרוג של עשרות מתחמי תחבורה ציבורית קיימים. על ביצוע התוכנית אמונה חברת נתיבי איילון, העלות המשוערת שלה היא חצי מיליארד שקל, והיא אמורה להסתיים עד שנת 2026.
הממשלה הקודמת הגדירה כי עד שנת 2026 60% מהאוטובוסים העירוניים יהיו חשמליים, ועד שנת 2035 כל צי האוטובוסים העירוניים יהיה מחושמל, והתוכנית הזו אמורה לאפשר זאת. אוטובוסים חשמליים הם שקטים יותר ואמורים לצמצם פליטה של מזהמים במהלך הנסיעה. עם זאת הם יהיו סביבתיים באמת רק אם החשמל שיטעין אותם ייוצר באופן סביבתי גם הוא, ואם החשמל ייוצר בתחנות כוח פחמיות כמו היום – אין לכך יתרון של ממש.
ממשרד התחבורה נמסר: "חשמול התחבורה הציבורית ישפר את חוויית הנסיעה, שתהפוך לשקטה וחלקה יותר, יצמצם את עלויות התחזוקה, יפחית את זיהום הרעש והאוויר של האוטובוסים. כמו כן הוא יאפשר הפעלת תחבורה ציבורית ידידותית יותר לסביבה, תוך התמודדות עם משבר האקלים. אוטובוסים חשמליים צפויים להפחית בכ-75% את גזי החממה הנפלטים מתחבורה ציבורית".
יו"ר מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן, מסר: "פרויקט חשמול התחבורה הציבורית יתרום רבות לשיפור איכות החיים בעיר. בנוסף ליתרונות התחבורתיים, נרגיש כולנו את השיפור באיכות האוויר ובצמצום מטרדי רעש ברחוב. הפרויקט הוא פועל יוצא של מדיניות מטה התכנון הלאומי לקידום התחבורה הציבורית בישראל מקריית שמונה ועד אילת".
שרת התחבורה מירי רגב מסרה: "היום אנו עולים עוד מדרגה בדרך לחזון של תחבורה ציבורית ירוקה, שקטה, נקייה וללא פליטת מזהמים. אנו פועלים בכל הדרכים לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית, החל מרפורמת המחירים 'צדק תחבורתי', שיפורים בשירות ובתדירות הקווים, סלילת נתיבי העדפה, שיפור תנאי הנהגים והקמת מרכזי תחבורה אזוריים משולבים. במקביל אנו מאיצים את המעבר להנעה חשמלית נקייה, שתשפר את חוויית הנסיעה ואת איכות החיים והסביבה. לשם כך אנו מקימים מסופי אוטובוסים חשמליים עם עמדות טעינה מהירה, שאת הראשון בהם חנכנו לפני חודשיים בבני ברק. רק תחבורה ציבורית יעילה, נוחה וידידותית לסביבה מציעה פתרון אמיתי ליציאה מהפקקים".
מנכ"לית נתיבי איילון, אורלי שטרן, מסרה: "אישור תכנון וביצוע תת"ל 130 מהווה צעד חשוב בדרך למימוש התוכנית האסטרטגית הלאומית שמוביל משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון לקידום חשמול במסופי התחבורה בכל רחבי הארץ שיאפשרו אוטובוסים מודרניים, טכנולוגיים ונקיים יותר עבור משתמשי הדרך. חברת נתיבי איילון גאה לקדם יחד עם משרד התחבורה והוועדה לתשתיות לאומיות פרויקטים שישפרו את מערך התחבורה הציבורית וייצרו אלטרנטיבה אמינה ויעילה לרכב הפרטי".