שיאן הפנסיה התקציבית - גמלאי מערכת הביטחון עם קצבה של 94 אלף שקל בחודש
שיאן הפנסיה התקציבית - גמלאי מערכת הביטחון עם קצבה של 94 אלף שקל בחודש
החשב הכללי באוצר פרסם את הדוחות הכספיים של המדינה לשנת 2022. חוב המדינה על הפנסיה התקציבית הצטמק ב-170 מיליארד שקל בשל עליית הריבית ל-842 מיליארד שקל. שווי הקרקעות שבידי המדינה נאמד ב-1.16 טריליון שקל. חובות הביטוח הלאומי עומדים על 982 מיליארד שקל. תוכנית "מחיר מטרה" הביאה עד כה לאובדן הכנסות של כ-6 מיליארד שקל
עליית הריבית הקטינה את החבות האקטוארית של ממשלת ישראל בגין הפנסיה התקציבית בכ-170 מיליארד שקל, ובסוף 2022 החבות עמדה על 842 מיליארד שקל - לעומת יותר מטריליון שקל בסוף 2021. הדבר נובע מכך שכשהריבית עולה הערך הנוכחי של כספים בעתיד יורד. כך עולה מהדוחות הכספיים של מדינת ישראל לשנת 2022 שפורסמו היום על ידי החשב הכללי במשרד האוצר.
עם זאת בחשב הכללי מדגישים כי החבות האקטוארית הנוכחית לא כוללת את הסיכומים בין צה"ל לבין האוצר מיוני האחרון שכללו הכשרה של הגדלת הרמטכ"ל, הסדרה של פנסיות הגישור והקפאת ההצמדה למדד של הפנסיות התקציביות.
עוד עולה מהניתוח של החשב הכללי באוצר כי בשנת 2023 צפויה מדינת ישראל לשלם כ-29.4 מיליארד שקל בגין הפנסיות התקציביות, והתשלום הגבוה ביותר בגין הפנסיות התקציביות צפוי להיות בשנת 2039, אז ישולמו 43.6 מיליארד שקל. תשלומי הפנסיה התקציבית צפויים להתאפס בשנות ה-90 של המאה ה-21. מקבל הקצבה הגבוהה ביותר בסוף 2022 היה גמלאי מערכת הביטחון שקיבל תשלום חודשי של 94 אלף שקל. אחריו דיין שקיבל קצבה של כ-92 אלף שקל בחודש. ככלל הפנסיות התקציביות של הדיינים והשופטים הן הגבוהות ביותר בממוצע, אך גם גיל הפרישה הממוצע שלהם הוא מאוחר למדי. הדיינים והשופטים פורשים סביב גיל 70, ובמערכת הביטחון פורשים בממוצע בגיל 43.
הדוחות הכספיים של מדינת ישראל הם מסמך עב כרס שבשנה זו הגיע ל-554 עמודים. הדוח כולל נתונים חשבונאיים על 226 ישויות ציבוריות (93 משרדי ממשלה ורשויות מדינה, 81 חברות ממשלתיות ו-52 תאגידים סטטוטוריים). הדוח כפוף לכללי חשבונאות הייחודיים לחשבונאות של ממשלות. הדוח מכיל חלק המקביל לדוח רווח והפסד, המסכם את ההכנסות וההוצאות בשנה האחרונה, וגם מכיל מאזן (דוח על המצב הכספי) המשקף את הנכסים וההתחייבויות של המדינה. חלק זה הוא מלאכותי למדי, הן בצד הנכסים - קשה להעריך את שווי הנכסים של המדינה; והן בצד ההתחייבויות - הדוח כולל רק התחייבויות דוגמת הפנסיות התקציביות (842 מיליארד שקל), איגרות החוב של המדינה (1,015 מיליארד שקל) והחובות של ביטוח לאומי (982 מיליארד שקל). זאת בזמן שברור לכולם כי מדינת ישראל מחויבת גם לתקציבי ביטחון וחינוך, אך חובות אלו אינם התחייבויות במובן החשבונאי.
למרות זאת הניסיון למפות את נכסיה של המדינה הביא השנה את החשב הכללי להציג חישוב מפורש של שווי הקרקעות שבידי המדינה. תהליך החישוב כלל חלוקה של הקרקעות הפנויות בבעלות המדינה (ללא קרקעות קק"ל) ל-7,260 יחידות שטח. לכל יחידה בוצעו הערכות שווי המתבססות על המידע הקיים (אך לא שומות מלאות). חישוב זה הביא את החשב הכללי למסקנה כי שווי הקרקעות שבידי המדינה מגיע ל-1.16 טריליון שקל. בסך הכל יש כ-15 מיליון דונם של קרקעות פנויות, מתוכם 5% - שהם כ-817 אלף דונם - ניתנים לשיווק.
מבחינה ציבורית הערך של הדוחות הוא לאו דווקא בנתונים החשבונאיים שבו, אלא במידע הרב המכונס בתוך הדוח. כך לדוגמה בפרק הסוקר את תחום הדיור יש סקירה רחבה ופרטנית של כל הסכמי הגג שנחתמו בשנים האחרונות ושל עלותם המדויקת. אך השורות החשובות ביותר מבחינת מדיניות הדיור הן עלות הסבסוד הייחודית של הממשלה בתכניות מחיר למשתכן, מחיר מופחת ומחיר מטרה. החשב הכללי עדכן את האופן שבו הוא מחשב את העלות של התוכניות, ולפי החישוב העדכני תוכנית מחיר מטרה – שנחשבת מתונה לעומת מחיר למשתכן – הביאה עד כה לאובדן הכנסות של כ-6 מיליארד שקל. האוצר לא מציג חישוב עדכני לעלות מחיר למשתכן (2015-2020) ולעלות מחיר מופחת (2020-2021), והוא חוזר על כך שהן עלו כ-10 מיליארד שקל וכ-3.5 מיליארד שקל בהתאמה, אך מדגיש כי בעקבות העדכון יש לזכור כי מדובר ב"הערכת חסר משמעותית".