סגור
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
יוליה שמאלוב ברקוביץ' (צילום: עטא עוויסאת)

"גרירת הרגליים פוגעת אנושות בחברה": עובדי חדשות 13 נגד העיכוב בעזיבת שמאלוב ברקוביץ'

שלושה שבועות חלפו מאז נחתם ההסכם בין ועד העובדים להנהלת הערוץ שקבע כי המנכ"לית תעזוב את תפקידה באופן מידי, אך רק היום צפוי להתכנס דירקטוריון החברה לדון בעניין. לקראת הדיון כתבו הוועד וארגון העיתונאים מכתב ליו"ר ולמנכ"ל הערוץ מכתב בו טענו כי "קיים חשש של ממש להמשך פעילותה של חברת החדשות", בשל מחסור בכוח אדם איכותי

שלושה שבועות אחרי שנחתם הסכם בין ועד העובדים של חדשות 13 להנהלת הערוץ, מנכ"לית חברת החדשות יוליה שמאלוב ברקוביץ' נותרה בתפקידה, ובוועד מתריעים מפגיעה קריטית בחברה. היום (ה') צפוי להתכנס דירקטוריון חברת החדשות, ובוועד העובדים מצפים כי בישיבה ידונו במימוש ההסכם בין הצדדים, שכולל את הדחתה של שמאלוב ברקוביץ' והתחלת הליך איתור לבחירת מנכ"ל חדש לחברה. ברקע, שורה של תפקידים משמעותיים בערוץ לא מאוישים.
על פי ההסכם בין הצדדים, שמאלוב-ברקוביץ' הייתה אמורה לעזוב את התפקיד באופן מידי, והחברה הייתה אמורה להתחיל באיתור מנכ"ל חדש לחברת החדשות שימונה תוך 60 יום. בין עזיבתה של שמאלוב ברקוביץ' למינוי המנכ"ל החדש היה אמור להיכנס לתפקיד איל דה פאו, יו"ר חברת החדשות, כממלא מקום. אלא ששמאלוב ברקוביץ' טרם עזבה את התפקיד.
במכתב ששלחו עורכי הדין נדב וייסמן, אמיר בשה ויפית שלו, המייצגים את ועד העובדים וארגון העיתונאים, ליו"ר הערוץ נדב טופולסקי ולמנכ"ל הערוץ אמיליאנו קלמזוק, כתבו: "בחלוף למעלה משלושה שבועות מחתימת ההסכם, אף אחת מהתחייבויות אלה מולאה, וישיבת דירקטוריון חברת החדשות, שבה יש לקבל את ההחלטות המתאימות לפי ההסכם, נקבעה, בעיכוב ניכר, רק ל-29 באוגוסט. התנהלות זו אינה עולה בקנה אחד עם הוראות ההסכם שנחתם בין הצדדים".
במכתב טענו עורכי הדין שהעיכוב בעזיבתה של שמאלוב ברקוביץ' פוגע בחברה: "גרירת רגליים זו פוגעת אנושות בחברת החדשות. כידוע לכם, וכפי שהטעימו מרשינו במסגרת עתירתם לבג"ץ בעניין זה, תפקיד מנכ"ל חברת החדשות והעורך הראשי שלה הוא תפקיד מפתח בעל השפעה מכרעת על כלל היבטי הפעילות של חברת החדשות, ובהתאם לכך, אירוע החלפתו גם הוא דרמטי ביותר מבחינת החברה ועובדיה".
ברקע המכתב גל עזיבות משמעותי של כתבים ועורכים בערוץ בשבועות האחרונים, כשחוסר הוודאות על המשך הנהלת חברת החדשות מקשה על היכולת לאייש את המשרות: "בימים אלה קיים חשש של ממש להמשך פעילותה של חברת החדשות. בשבועות האחרונים הצטברו עשרות תפקידים ותקנים שאינם מאוישים (כתב בצפון, כתב בדרום, כתב פוליטי, כתב בריאות שני, מגיש למהדורת השבת, מגיש לרצועת 18:00, עורך למגזין שישי, סמנכ"ל הפקה ועוד). בהיעדר יציבות ניהולית בחברה, נעשה כמעט בלתי אפשרי לשמר כוח אדם איכותי ומנוסה בחברת החדשות למול הצעות אטרקטיביות מגופי תקשורת מתחרים, ואף לגייס כוח אדם איכותי חדש".
יש שתי אפשרויות בהן שמאלוב ברקוביץ' תעזוב את התפקיד: הראשונה היא התפטרות שלה, והשנייה היא הדחה על ידי דירקטוריון חברת החדשות. עם עזיבתה אמורה לקבל שמאלוב ברקוביץ' כ-2 מיליון שקל כפיצוי. על מנת להדיח מנכ"ל של חברת חדשות נדרש רוב של 75% מכוח ההצבעה בדירקטוריון, אלא שכלל לא בטוח שנכון להיום יש רוב שכזה. 40% מכוח ההצבעה בדירקטוריון חברת חדשות בישראל מוחזקים על ידי נציגי ציבור הממונים על ידי הרשות השנייה, שעמדתם בנושא אינה חד משמעית נכון להיום.
בדירקטוריון חברת החדשות של ערוץ 13 נציגי הציבור הם איל דה פאו, נתן אברהם ויפעת בן חי שגב – שלושתם מונו לראשונה לתפקיד על ידי הרשות השנייה בעת כהונתה של שמאלוב ברקוביץ' כיו"ר הרשות השנייה, ועמדתם בנושא אינה ברורה. כשבוע לאחר החתימה על ההסכם בין הצדדים, הוציאו נציגי הציבור מכתב בו דרשו לקבל הבהרות בנושא ההסכם ואף טענו כי הליך המינוי היה תקין: "הליכי האיתור הובלו על ידכם בצורה יסודית ומדוקדת ומינוי המנכ"לית הומלץ בחום על ידי אמיליאנו (אמיליאנו קלמזוק, מנכ"ל ערוץ 13 - עא"מ), והיא אושרה על ידי הדירקטוריון פה אחד בדיון ובהחלטה כדין". יצוין כי בדיון שנערך בבג"ץ בנוגע למינויה של שמאלוב ברקוביץ', תפקידם של נציגי הציבור בדירקטוריון היה אחד הנושאים הבולטים והעיקריים.