סגור
שר הפנים והבריאות אריה דרעי כותל מערבי הכותל
אריה דרעי. יתכן והמצביעים יקבלו את הכרטיסים (צילום: REUTERS/Nir Elias רפי קוץ)

פרשנות
היום הדיון בכרטיסי המזון של דרעי; בג"ץ עשוי לתת להם הכשר

למרות שכרטיסי המזון של דרעי נותנים תיעדוף ברור לחרדים יתכן ובג"ץ יעניק להם הכשר. גם אם אכן יבחר להסיר את צו הביניים שהטיל הזמן שנותר עד לחגים לא יספיק לחלוקת הכרטיסים וחלק מהמשפחות יקבלו אותם בשנה הבאה

יממה לאחר הדיון בחוק ביטול עילת הסבירות, בג"ץ ידון היום בנושא נוסף השנוי במחלוקת – כרטיסי המזון המזוהים עם יו"ר ש"ס אריה דרעי. למרות שהכל עקום בכרטיסי המזון של ש"ס לא יפתיע אם בג"ץ יסיר את צו הביניים ויאפשר לחלק את הכרטיסים לפחות הפעם. כמה דברים בתשובת המדינה שהוגשה אתמול לעתירות של עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון והתנועה לאיכות השילטון צפויים כנראה לסייע לבג"ץ לאשר את החלוקה.
הראשון והחשוב שבהם הוא שהקריטריונים לחלוקה תקפים רק לחלוקה הנוכחית. המדינה מתחייבת שבעקבות לקחי החלוקה הנוכחית יגובשו קריטריונים חדשים. ולבג"ץ קל יותר לאשר עוולות זמניות.
השני הוא האמירה שמדובר בעניין של מדיניות חברתית הנמצא תחת סמכות המדינה. לבג"ץ יש מסורת ארוכה של פסיביות בתחום הזכויות החברתיות. זאת בשל העיקרון שחלוקת תקציב היא עניין של הממשלה והכנסת.
השלישי הוא שלאחר הוספת האוכלוסיות המשנה ליועמ"שית עו"ד אביטל סומפולינסקי קבעה שניתן מענה לחלק ניכר מהקשיים המשפטיים וניתן לחלק את הכספים. זה גם מה שהוביל לכך שהפרקליטות מגנה על החלטת שר הפנים משה ארבל, דבר שאינו מובן מאליו בשבועות האחרונים.
יש אמרה שלפיה גמל הוא סוס שתיכננה ועדה. הקריטריונים לחלוקת כרטיסי המזון הם גמל רב דבשתי שעוצב במשא ומתן קשה בין פוליטיקאים למשפטנים. דבשת אחת היא העובדה שכדי לשלוט בכרטיסים וליצור את הזיהוי בינו לבינם החליט דרעי לחלק אותם דרך משרד הפנים ולא משרד הרווחה.
הדבשת השנייה היא הניסיון לחלק כספים לחרדים במסווה של כספים לרעבים. הכספים מחולקים לפי קריטריון של הנחה בארנונה של 70% שטוב מאוד בלאתר זכאים חרדים ואברכים אך הרבה פחות יעיל באיתור רעבים. התוצאה היא שבמקום לנסות מלכתחילה לאתר משפחות רעבות. הוסיפו למען השוויון עוד ועוד אוכלוסיות נזקקות: מקבלי קצבת השלמת הכנסה לקשישים, מקבלי קצבת הבטחת הכנסה, מקבלות מזונות מביטוח לאומי וניצולי שואה נכים. אין ספק תוספת האוכלוסיות מקטינה את העוול אבל היא הופכת את הקירטיונים לשמיכת טלאים.
היבט עקום נוסף הוא זה שקובע שמקבלי קצבת הבטחת הכנסה יקבלו רק חצי מגובה הסיוע של מקבלי ההנחות בארנונה. המשמעות היא שאברכים יקבלו קצבה מלאה ואילו עובדים עניים יקבלו חצי. עיוות נוסף: מקבלי ההנחות בארנונה יקבלו סיוע עבור עד 8 ילדים, מקבלי הקצבאות מהביטוח הלאומי עבור עד 2 ילדים. בהחלט יתכן שבג"ץ ינסה לכפות על המדינה תיקון של לפחות חלק מעיוות הזה שזועק לשמים אבל כנראה לא מגיע לשערי ש"ס.
היועצת המשפטית של חדו"ש עו"ד יפעת סולל מצביעה על בעיה נוספת – ש"ס מעדיפה לחלק את הכרטיסים כנדבה לבוחר בחגים, אבל כדי להתמודד עם חוסר ביטחון תזונתי יש לחלק כרטיסים חודשיים קבועים. לבעיה אחרת אין שום פתרון - כמעט כל האוכלוסיות בקריטריונים נקבעו על פי הכנסה. אבל רבות מהמשפחות הרעבות הגיעו למצב הזה בגלל חובות כלומר בגלל הוצאות ואין להן איך לקבל סיוע.
גם אם בג"ץ יבטל את צו הביניים היום, פחות ממאה אלף משפחות כלומר רק 20% מהמשפחות הזכאיות יקבלו את התשלום בזמן - לפני ראש השנה. הסיבה העיקרית היא שרוב שמות הזכאים עדין לא הגיעו לשני הארגונים המחלקים, אשל ירושלים ופתחון לב. לכן יוכלו לקבל את הכסף ביומיים שנותרו רק משפחות שקיבלו את הכרטיסים בחלוקה הקודמת, בימי משבר הקורונה, ועדיין יש להן כרטיסים פעילים שניתן לטעון אותם בכספי הסיוע.
אבל מתשובת המדינה עולה שרבים לא יקבלו את הכרטיסים עד סוף החגים. משרד הפנים מקווה להגיע ל־85% מהזכאים כלומר ל־380 אלף מתוך 450 אלף משפחות זכאיות עד סוף 2023 וליתר בתחילת השנה הבאה.
אחרי כל ההסתה נגד שופטי בג"ץ שכביכול מונעים מהרעבים כרטיסי מזון לחג, מתברר שממילא חלק גדול מהם יקבלו כרטיסים לא לסוכות אלא לחנוכה. אפשר לקוות שהקריטריונים הבאים לחלוקה ב־2024 יהיו שוויוניים. הרבה יותר סביר שש"ס שוב תתפור קריטריונים ולקראת החלוקה בפסח כבר יהיו עתירות חדשות.