סגור

אלפים הפגינו בת"א; הבית הלבן: "ההצעה ממאי כוללת נסיגה גם מפילדלפי"

כטב"ם יורט בגליל המערבי, שריפה באזור מנרה מנפילת רחפן נפץ; שני טילים התפוצצו באזור אביבים, שריפה פרצה; נפילה זוהתה גם בערב אל-עראמשה. צה"ל תקף מחבל חיזבאללה בלבנון; המבצע ביו"ש נמשך: שני מחבלים חוסלו בטול כרם, בג'נין מדווחים כי צה"ל כיתר בית שקרס על מבוקש שהתחבא; נתניהו תקף את בריטניה על ביטול רשיונות ייצוא הנשק: "מחזקים את חמאס"

22:18 - דובר הפנטגון: איום התקיפה האיראנית עדיין קיים, ארה"ב נשארת בכוננות. דובר הפנטגון פטריק ריידר מסר כי האיום לתקיפה איראנית נגד ישראל עדיין קיים, וכי הכוחות האמריקנים באזור נמצאים בכוננות לקראתו: "האיראנים אמרו פומבית שהם מתכוונים לתקוף. אני לא נכנס למועד שבו זה יקרה, אבל אנחנו צריכים להמשיך לקחת את האיום הזה ברצינות ולהתכונן". (דניאל אדלסון, ניו יורק)
20:00 - אלפים בהפגנת משפחות החטופים בדרך בגין בתל אביב. אלפי בני אדם התאספו בהפגנת משפחות החטופים בדרך בגין בתל אביב, בקריאה לשחרורם. המפגינים חסמו את כל הנתיבים בכביש למעט נתיב אחד. במקביל, כמה מוחים מפגינים ליד ביתו של יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין בהרצליה פיתוח.
אלי אלבג, אביה של החטופה לירי אלבג, ביקש לפנות לאזרחי המדינה בהפגנת משפחות החטופים בדרך בגין בתל אביב, ואמר כי "ציר פילדלפי זה הבלוף הכי גדול שיש. נתניהו חושב שעם ישראל הוא עם של מטומטמים. חיזבאללה, איראן, יו"ש, עזה - והציר הכי חשוב זה ציר בן גביר-סמוטריץ'. זה הציר הכי מסוכן לעם ישראל". (גל גנות, רענן בן צור)
6 צפייה בגלריה
6 הפגנה מחאה מחאת משפחות החטופים בקריא לעסקה עכשיו 3.9.24
6 הפגנה מחאה מחאת משפחות החטופים בקריא לעסקה עכשיו 3.9.24
מפגינים בקפלן, הערב
(צילום: AP/Ariel Schalit)

6 צפייה בגלריה
5 הפגנה מחאה מחאת משפחות החטופים בקריא לעסקה עכשיו 3.9.24
5 הפגנה מחאה מחאת משפחות החטופים בקריא לעסקה עכשיו 3.9.24
(צילום: מוטי קמחי)

6 צפייה בגלריה
7 הפגנה מחאה מחאת משפחות החטופים בקריא לעסקה עכשיו 3.9.24
7 הפגנה מחאה מחאת משפחות החטופים בקריא לעסקה עכשיו 3.9.24
(צילום: צילום: Jack GUEZ / AFP)
19:36 - הבית הלבן: "עובדים על הצעה, ביידן מעורב אישית. חמאס הוציא להורג את 6 החטופים". דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר בתדרוך לכתבים כי "חמאס אחראי למותם של ששת החטופים שהוצאו להורג, וכפי שהנשיא ג'ו ביידן אמר - מנהיגי חמאס ישלמו על פשעיהם". קירבי ציין כי הנשיא וסגניתו נפגשו אתמול עם צוות המו"מ לדון על הצעדים הבאים להבטחת שחרור החטופים, וכי ארה"ב עובדת על "הצעה שתבטיח את שחרורם ותכלול סיוע מסיבי לתושבי עזה". לדבריו, "הנשיא ביידן מעורב אישית בעבודה עם הצוות שלנו להבטיח את העסקה ובזה אנו מתמקדים. רצח החטופים מדגיש את הדחיפות לסגירת עסקה".
קירבי נשאל על ההתעקשות של ראש הממשלה בנימין נתניהו על ציר פילדלפי, והשיב: "לא נתווכח עם נתניהו ומה אמר על ציר פילדלפי. ההצעה כוללת נסיגה מאזורים צפופי אוכלוסין - כולל פילדלפי. זה מה שההצעה מסוף מאי אומרת. הנשיא ביידן אמר במספר שיחות עם נתניהו והמתווכים - לעשות כל מה שאנו יכולים להשלים את ההצעה הישראלית שהוגשה במאי. הוא הורה לצוות שלו לעשות כל מה שהם יכולים ולראות איך להביא את זה לקו הסיום. זה מחייב פשרות ומנהיגות מצד כולם". (איתמר אייכנר).
18:15 - כטב"ם יורט בגליל המערבי, שריפה באזור מנרה מנפילת רחפן נפץ - ללא התרעה. כטב"ם יורט בגליל המערבי בהמשך לאזעקות שהופעלו באזור. כמו כן, לפני יותר משעה פרצה שריפה באזור מנרה ככל הנראה עקב נפילת רחפן, אחרי שלא הופעלה התרעה. במקביל, פיקוד העורף עדכן בהמשך להתרעות על חדירת כלי טיס עוין כי "האירוע הסתיים". (יאיר קראוס)
16:44 - שני מחבלים חוסלו בחילופי אש באזור טול כרם. כוחות הביטחון חיסלו שני מחבלים בתום חילופי אש ממזרח לטול כרם, לאחר שהפעילו נוהל "סיר לחץ" על מבנה שבו הסתתרו. לפי סוכנות הידיעות הפלסטינית, ההרוגים הם שני צעירים פלסטינים. (יואב זיתון, עינב חלבי)
6 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ב טול כרם 3.9.24
כוחות צה"ל ב טול כרם 3.9.24
כוחות צה"ל בטול כרם
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)

16:23 - ההתרעות בגליל: שני טילים התפוצצו באזור אביבים, שריפה פרצה. מועצה אזורית מרום הגליל עדכנה בהמשך לאזעקות שהופעלו באזור כי "שני טילים נפלו במרחב אביבים, מחוץ ליישוב". בעקבות הירי פרצה שריפה, המטופלת על ידי כיתת הכוננות של היישוב. אין נפגעים בגוף. (יאיר קראוס)
16:21 - צה"ל: תקפנו מחבל חיזבאללה בלבנון, נפילה זוהתה בערב אל-עראמשה. מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מחבל חיזבאללה שזוהה נכנס למבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב מרכבא שבדרום המדינה. כך מסר דובר צה"ל, שהוסיף כי מטוסי קרב תקפו גם תשתית צבאית של חיזבאללה במרחב ריחן, גם הוא בדרום לבנון. במקביל, נמסר כי "בשעות האחרונות זוהו כמה שיגורים שחצו משטח לבנון. זוהתה נפילה במרחב ערב אל-עראמשה, אין נפגעים". (יואב זיתון, יאיר קראוס)
16:05 - דיווח בלבנון על תקיפה בדרום המדינה. הערוץ הלבנוני "אל-מנאר" השייך לחיזבאללה דיווח על תקיפה באזור מארון א-ראס שבדרום המדינה. במקביל, חיזבאללה קיבל אחריות על ירי לשטח ישראל, בפעם החמישית מהבוקר. (ליאור בן ארי)
15:44 - צה"ל: הותקף מתחם של חמאס שהוסווה במבנה ששימש בעבר כמכללה בעזה. דובר צה"ל הודיע כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו באופן ממוקד ובהכוונה מודיעינית של אמ"ן, שב"כ ופיקוד הדרום, מחבלים שפעלו במתחם פיקוד ושליטה של חמאס, שהוסווה במרחב ששימש בעבר כמכללת "נמאא" בעיר עזה. תיעוד תקיפת המתחם:
מתחם הפיקוד והשליטה, כך נמסר, שימש את מחבלי החמאס לתכנון והוצאת פעולות טרור נגד כוחות צה"ל ומדינת ישראל. טרם התקיפה בוצעו וננקטו צעדים רבים כדי לצמצם את הסיכוי לפגיעה באזרחים, לרבות שימוש בחימוש מדויק, חוזי מהאוויר ומידע מודיעיני נוסף.
"חמאס מפר באופן שיטתי את הדין הבין-לאומי, תוך ניצול אכזרי של מוסדות אזרחיים והאוכלוסייה כמגן אנושי לפעולות טרור. צה"ל ימשיך לפעול בעוצמה ובנחישות נגד ארגוני הטרור המשתמשים בבתי ספר ובמוסדות אזרחיים כמחסה", צוין. (יואב זיתון, עינב חלבי)
14:41 - דיווחים בג'נין: צה"ל כיתר בית - שקרס על מבוקש שהתחבא בפנים. הפלסטינים מדווחים על קריסת בית שכותר על ידי כוחות צה"ל בכפר דאן שבמערב ג'נין. לפי הדיווחים, מבוקש התחבא במקום. ראש מועצת הכפר אחמד מרעי אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" כי "הכיבוש החל הבוקר להרוס את הבית הנצור במשך שעות. דחפורים פעלו, בעוד שחיילי הצבא המשיכו לירות לעבר הבית הנצור". לפי מרעי, הצבא אילץ את המשפחה לפנות את ביתה. (עינב חלבי)
תיעוד קריסת הבית:

14:20 - משרד הבריאות של חמאס: 40,819 נהרגו בעזה מפרוץ המלחמה. משרד הבריאות בעזה, המנוהל על ידי חמאס, עדכן כי 40,819 פלסטינים נהרגו ו-94,291 נפצעו ברצועה מפרוץ המלחמה. לפי המשרד, 33 נהרגו ו-67 נפצעו במהלך היממה האחרונה. (עינב חלבי)
6 צפייה בגלריה
ה הרס ב נוסייראת רצועת עזה 12.8.24 מלחמת עזה
ה הרס ב נוסייראת רצועת עזה 12.8.24 מלחמת עזה
ההרס בעזה (ארכיון)
(צילום: Eyad BABA / AFP)
13:46 - גורם ביטחוני: "חוששים מ-7 באוקטובר בגדה, או מפיגוע רחב-היקף". גורם ביטחוני ישראלי אמר לרשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית כי "האיראנים מעבירים כסף ונשק לגדה המערבית. בחודשים האחרונים ראינו עלייה במאמצים האיראניים להפוך את הגדה לשדה קרב של ממש. הרשות, כמונו, חוששת מתרחיש 7 באוקטובר בגדה. אנו חוששים מאפשרות של פיגוע רחב היקף באחת ההתנחלויות או אפילו בתוך ישראל, ונערכים לכך. ההתמקדות הנוכחית היא בצפון הגדה, אך אנחנו עוקבים גם אחר האיומים בדרומה".
בינתיים, הפלסטינים מדווחים כי כוחות צה"ל מכתרים בית בכפר דאן שבמערב ג'נין. מעת לעת נשמעות יריות, גם לעבר הלוחמים. במועצת יש"ע קראו היום לתושבי היישובים לצאת לצמתים מרכזיים ביהודה ושומרון עם דגלי ישראל ולמחות על המצב הביטחוני. הם דורשים מראש הממשלה וצה"ל "להילחם בטרור באיו"ש כמו ברצועת עזה", כהגדרתם. (עינב חלבי, אלישע בן קימון, ליאור בן ארי)
תיעוד של כוחות צה"ל בכפר דאן:

13:06 - צה"ל השמיד מנהרה התקפית של חמאס בצפון הרצועה, שאורכה יותר מקילומטר. כוחות יחידת ההנדסה של אוגדת עזה והחטיבה הצפונית, בשיתוף עם יחידת יהל"ם, חשפו והשמידו תוואי תת-קרקעי התקפי של חמאס באזור בית לאהיה שבצפון רצועת עזה. כך מסר דובר צה"ל, שהוסיף כי אורכו של התוואי שהושמד מגיע לאורך של יותר מקילומטר. השמדתו ואיתורו של התוואי התאפשרו בזכות מודיעין מקדים, והוא נחקר בשבועות האחרונים. הכוחות מצאו בתוכו אמצעי לחימה, תשתיות חשמל ומסילת תובלה. (יואב זיתון)


12:40 - נתניהו תקף את בריטניה על ביטול רשיונות ייצוא הנשק: "מחזקים את חמאס". ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעת גינוי להחלטת ממשלת בריטניה לבטל כ-30 רשיונות ייצוא נשק לישראל, וכתב בחשבונו ברשת X בשפה האנגלית כי "ההחלטה המבישה הזו לא תשנה את הנחישות של ישראל להביס את חמאס, שרצח ב-7 באוקטובר 14 אזרחים בריטיים, ועדיין מחזיק חמישה אזרחים בריטיים בשבי". עוד נכתב כי "במקום לעמוד לצד ישראל, מדינה דמוקרטית שמגנה על עצמה נגד ברבריות, בריטניה בוחרת לחזק את חמאס. עם או בלי נשק בריטי - ישראל תנצח את המלחמה".
9:17 - בריטניה על השעיית ייצוא רישיונות הנשק לישראל: "אין לכך השפעה מהותית על ביטחונה". שר ההגנה של בריטניה ג'ון הילי התייחס להחלטה של לונדון להשעות כ-30 רישיונות ייצוא נשק לישראל, ואמר כי "לא תהיה לכך השפעה מהותית על ביטחון ישראל". לפי הילי, "אנחנו נשארים נחושים לחלוטין במחויבותנו להגן על ישראל".
9:00 - חוסל מפקד פלוגת הנוחבה שפיקד על הטבח בנתיב העשרה ב-7/10. בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ, תקפו מטוסי קרב מתחם ששימש מחבלי חמאס, שפעלו סמוך לבית החולים "אל-אהלי" בעיר עזה. בתקיפה חוסלו שמונה מחבלי חמאס מגדוד דרג' תופאח, בהם אחמד פוזי נאצר מוחמד ואדיה, מפקד פלוגת הנוחבה בגדוד ופעיל במערך מצנחי הרחיפה של חמאס. ב-7 באוקטובר פשט ואדיה לנתיב העשרה באמצעות מצנח רחיפה ופיקד על הטבח ביישוב, שבמהלכו נרצח גיל תעסה ז"ל. משפחתו של תעסה עודכנה על החיסול. (מתן צורי)

6 צפייה בגלריה
גיל תעסה שנרצח ב נתיב העשרה
גיל תעסה שנרצח ב נתיב העשרה
גיל תעסה שנרצח

8:30 - לקראת הריסה: כוחות הביטחון מדדו את ביתו של המחבל שרצח 3 שוטרים. כוחות הביטחון ערכו מדידות לביתו של המחבל מוהנד אלעסודה בעיירה אידנא, שממערב לחברון, בדרך להריסתו. אלעסודה, ששירת בעבר במשמר הנשיאותי של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, רצח את השוטרים רנ"ג הדס ברנץ, פקד אריק בן אליהו ורס"מ רוני שקורי בפיגוע שלשום ליד מעבר תרקומיא. (עינב חלבי)
7:15 - מועצת הביטחון תדון על סוגיית החטופים: "יש לדרוש את שחרורם המיידי". מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס מחר לדיון רשמי בנושא החטופים ברצועת עזה, לבקשת השגריר באו"ם דני דנון. לדברי דנון, "לאחר 11 חודשים מיום חטיפתם של מאות אזרחים תמימים - בהחלט הגיעה השעה לדיון של מועצת הביטחון בנושא". הוא הוסיף: "מועצת הביטחון חייבת לגנות את ארגון הטרור חמאס ולדרוש את שחרורם המיידי של החטופים". (דניאל אדלסון, ניו יורק)


סיכום חדשות הלילה

חמאס פרסם סרטון של עדן ירושלמי, משפחתה אישרה לפרסם: "מתגעגעת אליכם". משפחתה של עדן ירושלמי, שנרצחה וגופתה הושבה שלשום עם גופות עוד חמישה חטופים, אישרה את פרסום סרטון הטרור הפסיכולוגי שחמאס פרסם הערב - שבו היא מופיעה. משפחתה כתבה: "עדן שלנו, גם אנחנו אוהבים אותך ומתגעגעים אלייך כל כך. לנצח תישארי בליבנו". זו הייתה העדות המצולמת הראשונה של עדן ירושלמי לאחר שנרצחה, ולא ברור מתי הסרטון צולם. (יעל צ'כנובר)