סגור
גלעד ארדן ו עמיר פרץ
גלעד ארדן ועמיר פרץ. הפוליטיקאים הצליחו בעבר לעקוף את הוועדה למינוי בכירים (צילומים: REUTERS/Eduardo Munoz, אלכס קולומויסקי)

איך הסכימו נתניהו וגלנט למנות את גלעד ארדן ליו"ר תע"א?

מינויו המסתמן של ארדן לתפקיד במקום עמיר פרץ יהיה אירוע נדיר של הסכמה בין ראש הממשלה לשר הביטחון בעת הנוכחית. ארדן, שהוכיח בעבר את נאמנותו לנתניהו, יידרש בתמורה לספק קבלות מהחברה עם ועד העובדים החזק שמהווה גם מוקד כוח בליכוד 

ההחלטה המסתמנת של שר הביטחון יואב גלנט להעניק לגלעד ארדן את אחד התפקידים הנחשקים ביותר בחברות הממשלתיות – יו"ר התעשייה האווירית, הגיונית במחשבה ראשונה. ארדן בשלהי ימיו בפוליטיקה הורחק מהמעגל המקורב של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואף נראה היה שהשניים מאסו זה בזה. אולי היתה זו העובדה שארדן כיוון לרשת את נתניהו או העובדה שהוא היה אמור להיות אחד העדים הצפויים לעמוד על הדוכן בתיק 4000 – סללה לו את הדרך לתפקיד הנכסף של שגריר ישראל באו"ם.
במשך השנים ארדן לא היסס להביע בחדרי חדרים ביקורת על נתניהו, במיוחד לאחר שלא התקבלה דרישתו בעבר לכהן כשר הפנים ושר לביטחון פנים. עם זאת, בעדות שמסר בתיק 4000 הוא הצליח להוציא את נתניהו ללא פגע, כאשר לא קישר בין החלטתו של ראש הממשלה לא להאריך את כהונתו של ארדן כשר התקשורת לבין העובדה שהיה עד לאמירות מכיוון הבעלים של בזק שאול אלוביץ' על קשריו עם נתניהו והשפעתו על החלטות ומהלכים במשרד התקשורת.
לנוכח זאת, לא מן הנמנע שגם בקרבת נתניהו יעדיפו להנחית לתפקיד יו"ר תע"א מישהו שבסופו של דבר יתייצב לצדו של ראש הממשלה כשיהיה צריך, למרות שאולי מאס בנתניהו. מצדו של גלנט זהו מינוי שאפשר יהיה להעביר בלי לעורר חשד. אחרת קשה יהיה למצוא הסבר איך קורה שגלנט ונתניהו יסכימו על מינוי, שהוא לא רק אחד היוקרתיים במגזר הביטחוני־מממשלתי, אלא גם ערוץ משמעותי למתפקדים רבים של הליכוד בחברה, המעסיקה למעלה מ־15 אלף עובדים, וידועה כאחד ממוקדי הכוח של מרכז הליכוד.
כך למשל, אם ארדן ייבחר לתפקיד, הוא יתוודע לכ־5,000 מתפקדים לליכוד, שמגיעים מקרב עובדי התעשייה האווירית ובני משפחותיהם. יו"ר הוועד הוא יאיר כץ, שהוזכר בעבר כמי שעשוי לקפוץ לזירה הפוליטית ולהתמודד בעצמו בפריימריז בליכוד. יאיר כץ הוא בנו של שר התיירות חיים כץ, ששימש כיו"ר הוועד של התע"א במשך שנים רבות. שיתוף פעולה של ארדן עם כץ הבן יכול לסייע לו פוליטית. זאת ועוד, יו"ר תע"א נהנה משכר נאה – עלות שכרו היא כ־1.16 מיליון שקל בשנה
בלשכת רה"מ סירבו להתיחס לשאלה האם נתניהו יתמוך בארדן ליו"ר החברה. מלשכת שר הביטחון נמסר: "נושא מינוי יו״ר לתעשייה האווירית טרם סוכם, ההחלטה צפויה להתקבל בקרוב". תגובת ארדן לא התקבלה.
בשבוע שעבר התקבל ארדן בחיבוקים ונשיקות בחתונת בתו של מוטי בב'ציק –שמוגדר "האיש החזק בחסידות גור". משתתף אחר בחתונה היה אברהם מנלה, יו"ר הוועד הפועל של מד"א, שגם נחשב לאחד הפעילים החשובים של חסידות גור. גם היו"ר הנוכחי של תע"א, עמיר פרץ, לא נפקד מהחגיגה.
שיטת האיוש של המשרות יו"ר התעשיה האווירית ויו"ר רפא"ל התקבעה בשנים האחרונות על ידי שרי הביטחון כ"חבר מביא חבר". בדרך כלל שר הביטחון הממנה מצפה לזכות בתמיכה מפלגתית פוליטית מצד נושא המשרה. היו"ר הנוכחי פרץ, למשל, שימש כשר ביטחון, וכחבר כנסת וכיו"ר מפלגת העבודה. ב־2021 הוא הוצע לתפקיד על ידי שר הביטחון דאז בני גנץ, ויסיים בדצמבר הקרוב שלוש שנות כהונה.
גנץ התעקש על מינויו של פרץ, למרות שהוועדה למינויי בכירים בחברות הממשלתיות בראשה עמדה אז השופטת בדימוס בלהה גילאור פסלה אותו. המינוי נפסל, בין היתר, בשל הזיקה הפוליטית של פרץ לגנץ, ומאחר שהוא נעדר ניסיון ניהולי ועסקי. "ממשלת השינוי" בראשותו של נפתלי בנט ציפצפה על החלטתה של הוועדה הציבורית ואישרה את מינויו של פרץ לתפקיד, תוך שהפוליטיקיאים מתחו ביקורת על הוועדה. במאי 2022 דחה בג"ץ את העתירה נגד המינוי.
הליכוד, שחזר לשלטון בדצמבר 2022, ממשיך באותה השיטה – הצנחת פוליטיקאים בדימוס למשרות יו"ר חברות ממשלתיות ביטחונית. כמה שבועות לאחר הקמת הממשלה הנוכחית, בינואר 2023, הציע שר הביטחון גלנט לחברו למפלגה שר האוצר לשעבר יובל שטייניץ, שפרש מהפוליטיקה, לכהן כיו"ר רפאל. שטייניץ נכנס לתפקידו באפריל 2023. שטייניץ החליף את השר והח"כ לשעבר ד"ר עוזי לנדאו. שהיה ח"כ ושר מטעם הליכוד ומטעם ישראל ביתנו. הוא מונה לתפקידו ב־2017 על ידי ראש מפלגתו דאז אביגדור ליברמן.
גם אם הפוליטיקאים יסכימו על מינויו של ארדן, הוא עדיין חייב את את אישורה של הועדה למינויי בכירים בראשות השופטת בדימוס שלומית דותן, וזאת עוד לפני אישורה של הממשלה. השופטת בדימוס דותן אינה חותמת גומי לגחמותיהם של השרים. כך למשל, באפריל 2022 פסלה הוועדה בראשותה את עופר מלכא מלשמש כמנכ"ל רשות שדות התעופה. מלכא הוצע לתפקיד על ידי שרת התחבורה מירי רגב. כלכליסט חשף ביולי 2024 כי הוועדה למינויי בכירים גם פסלה את מינויו של מנכ"ל משרד הרווחה ינון אהרוני למנכ"ל הביטוח הלאומי ושל ד"ר דניאל חיון יחזקאלי כמנכ"לית המועצה להשכלה גבוהה. בין הנימוקים: חוסר ניסיון מספיק.
לפי הגדרות היועמ"שית לכאורה אין לארדן זיקה פוליטית, מאחר שעזב את הפוליטיקה לפני יותר מארבע שנים וניסיונו כשר לביטחון פנים עשוי להועיל לו בקבלת המינוי.