הגיע זמן האדריכלים
הגיע זמן האדריכלים
אם תכנית משרד האוצר שפורסמה לאחרונה במסגרת חוק ההסדרים אכן תתממש, אנחנו צפויים למהפך דרמטי בכל מה שקשור לרישוי ומתן היתרים לפרויקטים במסגרת העיריות ורשויות המקומיות.
הכוונה להעניק לנו, האדריכלים, את המנדט לבצע רישוי, הינה בשורה טובה לא רק לנו, אלא גם, ובעיקר, לרשויות המקומיות ולציבור הרחב של רוכשי הדירות, זאת משום שזמן מתן ההיתרים יקוצר לאין שיעור, מה שכמובן יגדיל דרמטית את מספר התחלות הבנייה בכל אותן רשויות.
כך, למשל, ניתן ואפשר יהיה לקדם יותר מ-200 אלף יחידות דיור(!) התקועות כאבן שאין לה הופכין ומסיבות שונות ומשונות, בעשרות רבות של רשויות וכמובן להגדיל משמעותית את היצע הדיור תוך שנים ספורות.
בד בבד, כפי שמשרדנו המליץ זה מכבר למקבלי ההחלטות, במידה ויוחלט גם להעניק לרשויות מענק בסך 100 אלף שקלים על כל דירה חדשה שתבנה, ובפריפריה אף יותר מכך, נהיה עדים סוף סוף לתנופה חסרת תקדים של התחלות בנייה.
אולם אין זו הבשורה החשובה היחידה בתכנית האוצר במסגרת חוק ההסדרים. התוכנית לאפשר התחדשות עירונית במסגרת תמ"א 38/1 גם במתחמים שהינם קטנים מ-24 יחידות דיור(כפי שהיה עד כה), כולל מגרשים שבהם ממוקמים צמודי קרקע, הינה ללא ספק בשורה מבורכת.
תכנית האוצר מתמקדת בעיקר בכ-4500 צמודי קרקע הממוקמים ברדיוס של עד 500 מטרים מתחנות המטרו העתידית, אולם מבדיקה שערכנו במשרדנו, בגוש דן לבדו קיימים לא פחות מכ-40 אלף מגרשים צמודי קרקע, מה שיאפשר במסגרת התחדשות עירונית קידום של כמיליון(!) דירות חדשות.
רפורמות מוצעות אלו לבדן יוכלו בהדרגה להעלות את התחלות הבנייה מכ-50-60 אלף כיום ליותר מ-100 לשנה. בהתחשב בכך שעל פי נתוני למ"ס והאוצר עלול להיות עד 2040 מחסור של כ-420 אלף דירות בשוק, מדובר בפעולות שהינן קריטיות על מנת לקדם את שוק הדיור לדרך המלך.
בהקשר לכך חשוב שכולנו נזכור כי מידי שנה נוספים למדינת ישראל עוד כ-200 אלף תושבים, שזה עוד כ-60 אלף בתי אב וכי הצפי הינו שעד 3050 תוכפל האוכלוסייה לכ-18 מיליון תושבים, מה שכמובן מצדיק פעולות "מחוץ לקופסה" אלה שגם יקצרו משמעותית הליכים ביורוקרטים וגם יתמרצו רשויות מקומיות, הן בפרויקטים חדשים והן בהתחדשות עירונית.
מלבד נושא רישוי האדריכלים וקידום התחדשות עירונית גם במגרשים עם צמודי קרקע, מציעים באוצר במסגרת חוק ההסדרים גם לקנוס קבלנים שמתמהמהים בביצוע פרויקטים וכן לחלט מהרשויות המקומיות פרויקטים התקועים אצלן.
ובכן, בתור מי שעובד 24/7 הן מול יזמים וקבלנים והן מול עיריות ורשויות מקומיות, אני סבור כי דווקא בנושא זה שוגים פקידי האוצר. עליהם לשקול דווקא לצ'פר ולתמרץ קבלנים בבונוסים, זאת על מנת שיוציאו את "הערמונים מן האש" וכנ"ל, כאמור להעניק בונוסים לאותן עיריות שיקדמו פרויקטים.
גם הרעיון לעקוף את הרשויות המקומיות באמצעות וועדות שיוקמו על ידי משרד הפנים והמועצה הארצית לתכנון ובנייה, אינו רלוונטי לטעמי בסופו של יום על כולנו לזכור כי במדינת ישראל ישנן 80 עיריות ובסך הכל 255 רשויות מקומיות ואזוריות, ועל כן החלטה זו איננה ישימה כלל ועיקר וסתם תגרום שלא לצורך לכאוס ודווקא תתקע פרויקטים עוד יותר.
לסיכום, למרות הצורך בתיקונים ושיפורים, אנחנו סבורים כי הרעיונות שמתגבשים ומקודמים בימים אלה במסגרת משרד האוצר, הינם חיוביים והגיע זמנם להבשיל על מנת שסוף, סוף נזכה ליום בו שוק הדיור יעמוד על שתי רגליים איתנות!
*הכותב אדריכל רוני תימור הוא מבעלי "תימור-שוורץ אדריכלים", מומחים להתחדשות עירונית ועירוב שימושים ובעל תואר שני במינהל עסקים בהתמחות גישור
d&b – לדעת להחליט