סגור
פריסת סיבים אופטיים של חברת פרטנר
פרישת סיבים אופטיים של פרטנר (צילום: פרטנר)

בשל גיוס לקוחות מהיר לסיבים האופטיים: פרטנר תפרוס התשלומים לבזק על פני 9.5 שנים

החברות עדכנו את ההסכם במסגרתו  שוכרת פרטנר את השימוש בסיבים אופטיים על בסיס תשתית בזק; עוד נקבע כי פרטנר תוכל להשכיר את הקווים לצדדים שלישיים

בזק ופרטנר הודיעו על עדכון הסכם ה-IRU ביניהן, במסגרתו שוכרת פרטנר את השימוש בסיבים אופטיים על בסיס תשתית בזק. בעקבות העדכון תוכל פרטנר, שבניהולו של אבי גבאי, לפרוס את התשלום בפעימות הבאות בהסכם ל-9.5 שנים (במקום 4.5). פרטנר תוכל גם להשכיר את הקווים לצדדים שלישיים. בחברות מציינים כי הסיבה לעדכון ההסכם הוא גיוס לקוחות מוקדם מהצפוי, בצורה שהובילה להשפעה על תזרים המזומנים של פרטנר.
במסגרת השוק הסיטונאי מחויבת בזק (בזק קווי, בניהולו של ניר דוד) לאפשר שימוש ברשתות התקשורת שלה לכל החברות האחרות במחיר שנקבע על ידי משרד התקשורת, כשהחברות יכולות להתחבר ולהתנתק מתי שירצו. הסכם ה-IRU הוא למעשה התחייבות של שני הצדדים: פרטנר מקבלת מחיר טוב יותר מהשוק הסיטונאי, בתמורה להתחייבות לשלם עבור מספר קבוע של קווים למשך 15 שנה.
בדצמבר 2022 חתמו החברות על הסכם ה-IRU, שהיווה שינוי משמעותי בשוק תשתיות התקשורת בארץ. ההסכם כלל חמש פעימות שכל אחת כוללת 24 אלף קווים חדשים שתוכל פרטנר להפעיל. אלא שכיום, פחות משנתיים לחתימת ההסכם, לפרטנר יש כ-112 אלף מנויים על גבי תשתית סיבים של חברות אחרות (בזק ו-IBC), כשהרוב המכריע שלהם הוא בתשתית בזק. ההתקדמות המהירה בפרישת הסיבים האופטיים הביאה לכך שהחברה רכשה עוד פעימות בשלב מוקדם יחסית, דבר שהגדיל את התשלום שלה לבזק מוקדם המתוכנן. עדכון ההסכם יאפשר כאמור לפרוס את התשלומים לאורך זמן רב יותר.
פריסת התשלום כוללת גם ריבית בגובה הריבית על האג"ח של בזק.
לאחרונה חתמה פרטנר על הסכם עם yes, מותג הטלוויזיה של קבוצת בזק, לפיו זו תפתח אפליקציה לפרטנר שתחליף את האפליקציה הנוכחית. במסגרת ההסכם, שעוד כפוף לאישור רשות התחרות, התוכן שיקבלו לקוחות פרטנר TV יישען על התוכן של Sting+, שירות הטלוויזיה המוזל של yes. האפליקציה החדשה תהיה ממותגת תחת פרטנר TV, כמו גם שירות הלקוחות שיינתן על ידי פרטנר, כך שהלקוח לא אמור להרגיש בהבדל מבחינת השירות.
עבור yes ההסכם יניב מקור הכנסה נוסף, כשהתשלום יהיה מבוסס על כמות הלקוחות של פרטנר בשירותי הטלוויזיה (ישנו גם תשלום מינימום של כמה מיליוני שקלים). פרטנר מצידה תוכל להציע ללקוחות יותר תכנים במקביל לירידה בהוצאות על התוכן ובבחירת התכנים. נכון לסוף הרבעון השני של השנה לפרטנר יש כ-205 אלף מנויים בטלוויזיה בלבד. שוק הטלוויזיה נחשב ללא רווחי עבור חברות התקשורת, והוא מעין "מוצר משלים" לשירותים הרווחיים יותר – כמו למשל תשתית אינטרנט מבוססת סיבים אופטיים.
את הרבעון השני של השנה סיימה פרטנר עם הכנסות (בניכוי קש"ג - דמי קישוריות/קשרי גומלין) של 752 מיליון שקל, עלייה של כ-1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. קש"ג הוא תעריף בגובה כמה אגורות לדקה שמעבירות חברות התקשורת ביניהן עבור שיחות נכנסות. בחישוב כולל התשלום יחסית מתאזן בין החברות כך שדמי הקישוריות לא משפיעים על שורת הרווח של חברות התקשורת, אך מגדילים את ההכנסות. בפרטנר ממשיכים להתמקד בחבילות ושירותי פרימיום כמו סיב אופטי ודור 5, והרווח הנקי של הקבוצה עלה ברבעון האחרון ל-57 מיליון שקל, עלייה של 6% לעומת הרבעון המקביל.