שיפור במבחני הקריאה בכל המגזרים, אך הפערים בין תלמידים יהודים לערבים נותרו עצומים
שיפור במבחני הקריאה בכל המגזרים, אך הפערים בין תלמידים יהודים לערבים נותרו עצומים
לפי נתוני משרד החינוך, נכון לינואר 59% מהתלמידים דוברי העברית בכיתות ד' עומדים בדרישות תוכנית הלימודים, לעומת 12% מהתלמידים הערבים - פי 5. ממוצע הציונים של החינוך החרדי נמוך ב-19 נקודות משל יתר בתי הספר דוברי העברית. ביחס לשנה שעברה, חל שיפור של 16 נקודות בבתי הספר דוברי העברית, 14 נקודות בחינוך החרדי ו-34 נקודות בחינוך הערבי
פערי ענק במבחני השליטה בשפת אם של משרד החינוך בין יהודים וערבים - כך עולה מתוצאות המבחנים בשפת אם שנערכו בינואר אותם מפרסמת היום (ב') הרשות הארצית למדידה והערכה במשרד החינוך (ראמ"ה).
לפי נתוני ראמ"ה, 76% מהתלמידים דוברי הערבית בכיתה ח' אינם שולטים כנדרש בהבנת הנקרא בשפת אם, לעומת 50% מדוברי העברית. המשמעות היא שרק 24% מהתלמידים דוברי הערבית בכיתות ח' סווגו לרמה הגבוהה בהבנת הנקרא, לעומת 50% מדוברי העברית. בכיתות ד', המצב גרוע אף יותר - 59% מהתלמידים דוברי העברית עומדים בדרישות תוכניות הלימודים, לעומת 12% מהתלמידים הערבים - פי 5. 66% מהערבים סווגו ברמה נמוכה. המבחנים נערכו בקרב 210.6 אלף תלמידים בכ-3,300 בתי ספר בישראל.
ממצאים מדאיגים נמצאו גם לגבי החינוך החרדי - ממוצע הציונים של החינוך החרדי נמוך ב-19 נקודות משל יתר בתי הספר דוברי העברית. יתרה מכך, רק 43% מבתי הספר היסודיים החרדיים השתתפו במבחנים, כך שסביר שהממוצע הנמוך בפני עצמו מוטה כלפי מעלה. בתוך החינוך החרדי, ממוצע הציונים של בתי הספר הממלכתי-חרדי גבוה משל רשת החינוך של ש"ס, מעין החינוך התורני בני יוסף, והממוצע של הרשת גבוה משל תלמודי תורה עצמאיים.
משרד החינוך בחר בהודעה שלו להבליט את ההישגים. שיעור התלמידים שסווגו לרמת הביצוע הגבוהה במבחן עלה מ-43% ב-2022 ל-59% בקרב דוברי העברית, מ-32% ל-40% בקרב תלמידים בחינוך החרדי ומ-3% ל-12% בקרב דוברי הערבית. ב-1 מכל 3 בתי ספר דוברי עברית (37%) וב-2 מכל 3 בתי ספר דוברי ערבית (67%) חל שיפור גדול בממוצע ההישגים ביחס לשנה שעברה. בסך הכל, חל שיפור של 16 נקודות בבתי הספר דוברי העברית, 14 נקודות בחינוך החרדי ו-34 נקודות בחינוך הערבי.
כיוון שהמשרד שינה את שיטת המבחנים בשנה שעברה, לא ניתן להשוות למצב שלפני הקורונה. יצוין שהמבחנים נערכו בינואר, כך שהם מבטאים בעיקר את הישגי הקדנציה הקודמת שבה היתה יפעת שאשא ביטון שרת החינוך.
במאי התפרסמו תוצאות מבחן פירלס (PIRLS) שנערך ב-2022, המצביעות על ירידה של 20 נקודות אצל תלמידי כיתות ד' בישראל. ישראל ירה למקום השלישי מהסוף מבין המדינות המפותחות המשתתפות במבחן - מהירידות החדות ביותר בקרב המדינות המפותחות.
שר החינוך יואב קיש מסר: "אלו חדשות טובות עבור מערכת החינוך. אנחנו משתפרים וממשיכים קדימה. בשנה הקרובה נרחיב את מערך ההערכה והמדידה גם למתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה, באופן שיאפשר לנו להבין את מצבנו ולקבל החלטות מדויקות וטובות יותר בשנה הבאה". מנכ"ל הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך, ד"ר גל אלון, מסר: "שמחנו לראות שיעור זניח (3%) של בתי ספר בהם נרשמה ירידה גדולה בהישגים".