בלעדי"התנהלות נמל אשדוד גוררת הפסד שנתי של מיליארד שקל למשק"
בלעדי
"התנהלות נמל אשדוד גוררת הפסד שנתי של מיליארד שקל למשק"
ברשות החברות מנסים לעצור את העברת רציף 25, שאינו בשימוש כיום, לידי נמל אשדוד. ברשות טוענים שהנמל אינו יעיל ויש למצוא מפעיל אחר שיגביר את התחרות. ברשות פנו לרשות התחרות כדי שתתערב נגד המהלך שמוביל משרד התחבורה
"נמל אשדוד גורם להפסד משקי של מעל מיליארד שקל בשנה בשל חוסר יעילותו" – כך טוענת רשות החברות הממשלתיות בפנייה אל רשות התחרות. הדברים נכתבו על רקע התנגדות רשות החברות להעברת רציף 25 אל נמל אשדוד, כחלק מאסדרת שוק הנמלים.
רציף 25, הממוקם בחלקו הצפוני של נמל אשדוד, בשטח של כ־60 דונם ואורך של כ־350 מטר, הוא שטח שאינו בשימוש כיום, ועומד במרכז מחלוקת בין הגופים הממשלתיים. בעוד משרדי התחבורה והאוצר מוכנים להעביר את רציף 25 לידי נמל אשדוד, ברשות החברות סבורים שהוא "נכס אסטרטגי שיכול להיות מופעל באופן עצמאי ולסייע באופן ניכר להרחבת התחרות הנמלית" ולכן ראוי להשקיע בו ולהשמיש אותו במקום להעביר אותו לחברת נמל אשדוד שם הוא ישמש כשטח אחסון. רשות החברות אף שלחה מכתב לחברת נמלי ישראל בבקשה לעכב כל צעד שעלול להוביל לכך שרציף 25 יעבור לחברת נמל אשדוד.
ברשות התחרות הגיבו למכתב בטענה כי "מדובר בסוגיה משמעותית המעלה שאלות תחרותיות" וכי הרשות תבחן את העובדות הרלוונטיות. באוצר, לעומת זאת, מתנגדים למהלך של רשות החברות מתוך תפיסה כי מדובר בצעד שיעכב את אסדרת התחרות בנמלים וכי ה"וויתור" על רציף 25 יאפשר את קידום התחרות מכיוונים אחרים. העמדה שמציגה כעת רשות החברות מיוחסת לכניסתו של רועי כחלון לתפקיד מנהל רשות החברות, שמנסה לקדם את התייעלות הנמל הממשלתי.
ביום רביעי בלילה נשלח מכתב מטעם רו"ח הילה גלוזמן, סגנית בכירה למנהל רשות החברות, אל רוני בן פורת מנהלת משותפת במחלקת השווקים ברשות התחרות. כותרתו היא "היעדר תחרות נמלית במרחב אשדוד והצורך לביצוע פעולות חיוניות להגברת התחרות". בגוף המכתב מצוין כי מבדיקה שנערכה בשבועות האחרונים על ידי הרשות עלה כי "למרות הגברת התחרות בענף הנמלי בישראל על ידי כניסת שחקנים חדשים והפרטה מלאה של שני נמלים ממשלתיים בחיפה ובאילת, רמת התחרות הקיימת היום אינה מספקת וטעונה שיפור, בייחוד במגזר המטען הכללי".
בהקשר זה נכתב כי מגזר המטען הכללי נשלט על ידי השחקנים הפועלים במפרץ חיפה המחזיקים בכ־70% מנתח השוק, וזאת למרות שפיזור האוכלוסייה מבחינה גאוגרפית הוא הפוך כאשר 30% מהאוכלוסייה נמצאת בצפון הארץ. במכתב מצוין כי ההשלכה של זה היא הגדלת ההובלה היבשתית של מטענים בארץ בכבישים הראשיים, באופן שמוביל לעלות ישירה של 250 מיליון שקל בשנה ולעלות עקיפה נוספת.
לפי רשות החברות, יש שתי סיבות להיעדר התחרות במגזר המטען הכללי. הראשונה היא שבמרחב אשדוד יש רק שני גופים המעניקים שירותי נמל (נמל אשדוד ונמל הדרום) כאשר נמל הדרום מוגבל בפעילותו לתחום המכולות בלבד, ולעומת זאת במרחב חיפה יש תחרות רבה יותר בתחום. הסיבה השנייה היא חוסר היעילות של נמל אשדוד הממשלתי. לפי הרשות, איכות השירות בנמל אינה מספקת. "במקרים רבים היתה עלייה בשעות ההמתנה הממוצעות לאוניה מ־2019 ואילך על אף ירידה בכמות המכולות הכוללת באותה תקופה". בנוסף, ברשות החברות טוענים כי חברת נמל אשדוד מחזיקה בשטח נמלי הגדול ביותר, כ־2,000 דונם, לעומת כ־700 דונם של הנמלים החדשים ו־300 דונם של נמל מספנות ישראל. אלא שהתפוקה ליחידת מקרקעין של נמל אשדוד היא הנמוכה מבין כלל הנמלים בארץ ולהערכת הרשות השפעות מצטברות אלו מביאות ל"הפסד משקי של מעל מיליארד שקל בשנה".
ברשות החברות מציעים להגדיל את האפשרות של נמל הדרום לפעול בתחומים נוספים כדי להגביר את ההיצע, לבצע פעולות שיחייבו את חברת נמל אשדוד להגביר את הפעילות בתחומים בהם החברה לא פועלת באופן מספיק תחרותי או לחילופין להשתמש ברציף 25 שעומד כיום ריק לטובת "הגברת ההיצע" כאשר הכוונה ככל הנראה היא להכניס מפעיל פרטי נוסף.
בהמשך לכך, ברשות מתנגדים לאפשרות שרציף 25 יעבור לנמל אשדוד כחלק מאסדרת שוק הנמלים, מהלך שנבחן בימים אלו על ידי משרד התחבורה, משרד האוצר וחברת נמלי ישראל.
בחברת נמלי ישראל שמחזיקה בכלל שטחי הנמלים (חברות הנמל הן מפעילות ולא מוגדרות כבעלים של השטח) התכוונו לצאת בימים הקרובים להליך RFI (בקשה לקבלת מידע) שיבחן כיצד להשתמש ברציף, וברשות החברות חוששים כי צעד זה יוביל בסופו של דבר למסירת הרציף לחברת נמל אשדוד, צעד שלטענתה "יביא לפגיעה חמורה באפשרות להגברת התחרות במרחב אשדוד".
ברשות החברות ביקשו מרשות התחרות שתביע עמדתה בעניין. לפני שלוש שנים וחצי רשות התחרות התנגדה למהלך אחר של שרת התחבורה מירי רגב הקשור לרציף 25, כאשר השרה ביקשה בקדנציה הקודמת שלה להפוך אותו לשטח אחסון גז טבעי.
מנמלי ישראל נמסר: "התחרות בין הנמלים קריטית למשק ולציבור. אנו פועלים בשיתוף פעולה עם משרדי התחבורה והאוצר, רשות החברות ורשות התחרות, כדי לקדם בטווח הזמן המיידי שורת פעולות אפקטיביות שיסייעו לקידום המטרה".
מנמל אשדוד נמסר: "איננו מכירים את המכתב לרשות התחרות ודוחים בתוקף את האמור בו. הנתונים המצוטטים אינם נכונים זאת על אף שנתוני האמת חשופים לכל גורמי המקצוע. מדובר במכתב שכל ייעודו לפגוע בהליך אסדרה אותו מובילה שרת התחבורה ומנכ"ל משרדה, לאורך זמן רב ובשיתוף כלל משרדי הממשלה".