סגור
נמל חיפה
נמל חיפה (צילום: אלעד גרשגורן)

הסכם חדש בין נמל חיפה לחברת הספנות הגדולה בעולם: יחבר בין המזרח הרחוק לאירופה

לפי ההסכם, חברת הספנות הגדולה בעולם תשנע דרך נמל חיפה בשלוש השנים הקרובות כ-890 אלף מכולות, בעלות מוערכת של כ-750 מיליון שקל לכל התקופה. ההסכם עם MSC נחתם ברקע דיווחים על נטישה של אוניות צים את נמל חיפה לטובת המתחרה החדש – נמל המפרץ שבשליטת SIPG הסינית

נמל חיפה הממשלתי, שצפוי לעבור בקרוב לשליטת קבוצת אדאני-גדות בעקבות הליך ההפרטה, סגר חוזה אסטרטגי תלת-שנתי עם ענקית הספנות MSC בשווי של 250 מיליון שקל לשנה. MSC היא חברת הספנות הגדולה בעולם, ושותפה של קבוצת אדאני בנמל מונדרה, הנמל הגדול בהודו. MSC גם שולטת בנמל הדרום באשדוד דרך חברת TIL שבבעלותה.
לפי ההסכם החדש, MSC תשנע דרך נמל חיפה בשלוש השנים הקרובות כ-890 אלף מכולות בעלות מוערכת של כ-750 מיליון שקל לכל התקופה. בשנת 2021 פעילות המכולות של MCS היוותה כ-28% מסך המכולות שעברו בנמל חיפה, כ-420 אלף מכולות. בשנה הנוכחית צמחה פעילות המכולות של MSC בנמל חיפה לכ-36% מסך המכולות שעברו בנמל השנה, כ-540 אלף מכולות. כמו כן ההסכם צפוי להפוך את נמל חיפה ל"האב" מקומי של MSC, שיהווה מוקד שיחבר בין פעילות החברה במזרח הרחוק לבין פעילות החברה באירופה ובים התיכון. הכוונה היא לפריקה של מכולות מאונייה אחת לטובת העמסתן על אונייה אחרת באופן שיאפשר למטען לעבור ממקום למקום על גבי מספר אוניות שונות. במסגרת ההסכם כ-350 אלף מכולות כאלה יעברו בנמל חיפה בשנה.
ההסכם עם MSC נחתם ברקע דיווחים על נטישה של אוניות צים את נמל חיפה לטובת המתחרה החדש של הנמל הוותיק, נמל המפרץ שבשליטת SIPG הסינית. שניים מתוך חמישה קווי ספנות שצים מפעילה בנמל חיפה צפויים לעבור בשבוע הבא לנמל המפרץ, מה שמהווה מכה כלכלית לנמל חיפה, שחברת צים אחראית על 20% מפעילות המכולות בו.
ההסכם החדש של MSC ונטישת צים את הנמל מצביעות על התחזקות התחרות בתחום הנמלים בעקבות הרפורמה שיושמה בשנים האחרונות, ובמסגרתה הוקמו שני נמלים חדשים יחד עם הפרטת נמל חיפה הממשלתי. בנוסף לכך מהלכים אלו מצביעים על ציר אפשרי של שיתוף פעולה שנרקם בין נמל חיפה המופרט לבין נמל הדרום הפרטי, שיתוף פעולה שמקורו בשילוב ידיים בין חברת הספנות הגדולה בעולם לבין האיש השלישי הכי עשיר בעולם.
לפני כשלושה חודשים זכתה הקבוצה המשותפת של אדאני-גדות במכרז להפעלת נמל חיפה. ההצעה שלה לרכישת הנמל עמדה על 4.1 מיליארד שקל, כאשר 200 מיליון מתוך זה הם "הנחה" שניתנה לקבוצה.
לפני קצת פחות מחודשיים העניק האוצר לקבוצה הרוכשת דחייה במימוש העסקה, וזאת במטרה לאפשר לה לגייס את ההון הנחוץ (3.9 מיליארד שקל), וכעת היא תוכל לבצע את העסקה עד 27 בנובמבר. בקבוצה טענו כי הסיבה לבקשת ההארכה היא טכנית בלבד, וזאת מפני ש-90 יום אינם זמן מספיק ארוך לטובת גיוס סכום כה גבוה של כסף – ועוד בתקופה של חופשות וחגים בישראל ובעולם. בהודעת האוצר על מתן הארכה נכתב: "החלטת הוועדה באה בהתחשב בתקופת החגים והחופשות המרוכזות, המתחילה בסוף ספטמבר 2022 ונמשכת עד אמצע אוקטובר 2022. כמו כן היתה התחשבות בפעולות שנקטה הקבוצה - המורכבת מחברת גדות מסופים לכימיקלים וחברת Adani Ports, שנבחרה כמציע המועדף - להתקדמות בהליך המכירה".