סגור
יו"ר רשות החשמל אמיר שביט תחנת הכוח אורות רבין בחדרה
יו"ר רשות החשמל אמיר שביט תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילומים: עמית שעל, אלכס קולומויסקי)

בלעדי
ההחלטה של רשות החשמל עלולה לעקר את התחרות בשוק החשמל מתוכן

כדי להתגבר על מחסור בחשמל "מוזל", ספקים שאינם יצרנים הוסיפו יצרן לחוזים עם הלקוחות, אלא שלפי רשות החשמל המהלך עלול לגרום לפגיעה בשירות • הניסיון לתקן זאת עלול לרוקן מתוכן את רפורמת החשמל 

כ־100 אלף משקי בית ביקשו בחודשים האחרונים להתחבר לאחד מספקי החשמל הפרטיים בתמורה להנחה בחשבון החשמל לעומת התעריף של חברת החשמל. המעבר מתאפשר, בין היתר, בזכות רפורמה שקידם שר האנרגיה אלי כהן ונכנסה לתוקף ביולי, המאפשרת לכל משקי הבית להתחבר לאחד מספקי החשמל הפרטיים, גם לאלו שלא מחזיקים במונה חכם.
אלא שמכתב שהוציאה רשות החשמל לאחרונה עלול להוביל לכך שספקיות החשמל הפרטיות לא יוכלו לגייס לקוחות חדשים, פשוט כי לא יהיה להן מספיק חשמל זול זמין למכור. לפי ההנחיה החדשה, ההתקשרות עם הצרכן תכלול את הספק בעל הרישיון בלבד בלבד, ללא ספקים או יצרנים נוספים. יחד עם האיסור של רשות החשמל על מסחר בין ספקי החשמל השונים, התוצאה עלולה לשתק ולרוקן מתוכן את רפורמת החשמל הפרטי.
ספקי החשמל הפרטיים מחולקים לשניים: אלה המחזיקים באמצעי ייצור, כמו למשל תחנות הכוח הגדולות המחזיקות ברישיון ספק, ואלה שלא. ספקי החשמל עם אמצעי ייצור הם לרוב יצרניות החשמל הגדולות, המחזיקות בתחנות כוח שמכרו עד כה חשמל ישירות לצרכנים גדולים כמו קניונים או בתי חולים. לספקים אלו אין מערכי חיוב גדולים ושירות לקוחות, ולכן הם לא יכולים למכור חשמל לכל משקי הבית.
מנגד, ספקיות החשמל המציעות לחבר משקי פרטיים נחשבות לחברות ללא אמצעי ייצור – שכן לסלקום, למשל, אין תחנת כוח משל עצמה. עם זאת, לספקיות אלו יש את מערך החיוב ושירות הלקוחות הרחב, ולכן הן יכולות באמצעותו להביא מענה למשקי בית רבים.
ספקי החשמל ללא אמצעי ייצור יכולים לרכוש חשמל מחברת ניהול המערכת נגה במחיר שאינו אטרקטיבי או מיצרני חשמל קטנים ברשת החלוקה (כלומר רשת החשמל שבתוך הערים או במתח גבוה ולא במתח עליון), כמו למשל פאנלים סולאריים.

1 צפייה בגלריה
אינפו ככה נראית תחרות
אינפו ככה נראית תחרות
ככה נראית תחרות

הרכישה ממנהל המערכת לא כדאית להספקים הפרטיים, שכן המחירים שלו נחשבים לגבוהים ולא מאפשרים לספקים להציע הנחות ללקוחות ובכך לעודד את התחרות.
האפשרות השנייה, רכישה של חשמל תחנות כוח קטנות או פאנלים סולארייים, מאפשרת רכישת כמות מועטה של חשמל, ולא מן הנמנע שהספקיות לא יעמדו בביקושים שקיבלו.
למול קושי זה, ספקיות החשמל מצאו פתרון יצירתי: להחתים את הלקוחות המתחברים אליהם על חוזה לרכישת חשמל יחד עם אחת מיצרניות החשמל הפרטיות הגדולות, כלומר חתימת חוזה עם ספק ללא אמצעי ייצור ואחד עם אמצעי ייצור. המונה של הלקוח, מבחינת חברת ניהול מערכת החשמל נגה, יהיה שייך ליצרנית החשמל הגדולה (הספק עם אמצעי הייצור), אך שירות הלקוחות והחיוב יהיה מול הספק ללא אמצעי הייצור. כ־90% ממשקי הבית שהתחברו לספקי החשמל הפרטיים, התחברו בדרך זו.
אלא שברשות החשמל חוששים מהבלבול שהדבר יכול להוביל בקרב הלקוחות. במכתב ששלחו מאגף הפיקוח ברשות החשמל נטען כי: "לאחרונה התברר לרשות כי מספר בעלי רישיונות הספקה ללא אמצעי ייצור פועלים מול לקוחותיהם באופן שאינו מאפשר ללקוחות להבין מיהו בעל הרישיון אשר אחראי לתת להם שירות ואשר אליו ניתן לפנות בעת הצורך".
במכתב הוסיפו: "מצב שבו לא ברור ללקוח מיהו הגורם אשר קיבל את רישיון ההספקה מרשות החשמל ואשר מחויב לעמוד בתנאים הקבועים בו אינו עולה בקנה אחד עם הוראות הרישיון ועם הרציונלים שבסיס חוק משק החשמל והתקנות והכללים שנקבעו מכוחו, וממילא אינו תקין". לכן, כעת רשות החשמל דורשת ש"הסכם ההתקשרות יהיה בין בעל הרישיון לבין הצרכן" ושהחוזים הקיימים יעודכנו.
ספקיות החשמל הפרטיות מתנגדות להנחיה החדשה. במכתב שנשלח לרשות החשמל מטעם 6 ספקיות חשמל - סלקום אנרג'י, HOT אנרג'י, פרטנר POWER, אמישראגז, בזק־ג'ן ופז־גז - טענו כי הטענות של הרשות וקיומן "עלול הדבר לסכל את רפורמת החשמל שיזם שר האנרגיה לצורך הרחבת התחרות למגזר הביתי".
הפתרון יכול להיות פשוט — להתיר לספקיות החשמל לסחור ביניהן, בניגוד לתקנות, כיום האוסרות זאת. בצורה זו, לקוח הקצה לא ירגיש בהבדל, אך לספקיות יהיה יותר חשמל להציע ללקוחות. את המכתב חתמו הספקיות בכך "שיתוף פעולה כאמור יכול להתבצע על בסיס האסדרה הקיימת, בהסכם בין היצרן הפרטי לקמעונאי, או באמצעות תיקון האסדרה באופן שיאפשר גמישות מלאה בסחר בחשמל".
ברשות החשמל בחרו שלא להתייחס לדברים.