שקד מכנסת את השרים לקידום תחנת כוח חדשה
שקד מכנסת את השרים לקידום תחנת כוח חדשה
שרת הפנים תקיים דיון בוועדת שרים במטרה להגיע להסכמות על מיקום התחנות שיופעלו על גז, לפני שהנושא הנפיץ יעלה לאישור הממשלה
כשנתיים לאחר שהחלו ההליכים בוועדה לתשתיות לאומית (הות"ל) לאישור הקמת עוד תחנות כוח פוסיליות שיפעלו על גז בישראל, שרת הפנים איילת שקד פועלת לקדם את ההכרעה בנושא.
ל"כלכליסט" נודע כי בעוד פחות משבועיים תתכנס ועדת השרים לענייני פנים ושירותים, בראשותה של שקד, כשהמטרה היא לקיים דיון מקדים בטרם עולה הסוגייה הרגישה לדיון בממשלה.
ועדת השרים כוללת גם את שרת האנרגיה קארין אלהרר, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, שר ההתיישבות ורה"מ נפתלי בנט, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, השר לשירותי דת מתן כהנא ושרת התחבורה מרב מיכאלי. מטרת הדיון לבחון את עמדת השרים ולנסות ולהגיע להסכמות שיאפשרו בשלב ראשון לבחור בין שלוש מתוך ארבע האפשרויות שעומדות על הפרק לתחנות כוח: קסם בצומת קסם, ריינדיר בשרון, OPC2 בחדרה ודוראד באשקלון.
נושא הקמת תחנות כוח חדשות הפועלות על גז נחשב שנוי במחלוקת ומערב לחצים רבים, בין היתר מצד ראשי רשויות מקומיות שלא רוצים לראות הרחבה או הקמה של תחנת כוח ליד היישובים שלהם.
בסוף דצמבר 2021 החליטה הות"ל לאשר תוכניות להקמת שתי תחנות חדשות: תחנת קסם בצומת קסם והתוכנית להרחבת תחנת הכוח OPC בחדרה. בעבר אישר הות"ל גם את התוכנית להקמת תחנת כוח חדשה בשרון, ריינדיר. כמו כן נקבע כי תאושר התוכנית להרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון, אולם רק בכפוף לתנאי שאחת מהתחנות האחרות תבוטל. כלומר הוועדה דירגה בין התחנות ותיעדפה אותן.
משרד האנרגיה העדיף בעבר להרחיב תחנת כוח קיימת ולא להקים תחנה חדשה, משיקולים של יעילות והגנה על הסביבה ושרת האנרגיה אלהרר תומכת במדיניות זו. על פי העיקרון הזה, אפשר היה להרחיב את תחנת דוראד באשקלון וכן לאשר, למשל, את הקמת תחנת OPC2 בחדרה במקום תחנות חדשות.
מול העמדה הזו, יש טענות כבדות משקל בדבר העדיפות שיש להקמת תחנת כוח במרכז הארץ ולא באשקלון או בחדרה, חרף ההתנגדויות התושבים. זוהי למשל העמדה של משרד האוצר, שלא שותף לוועדת השרים. עיקר המחסור היום בחשמל הוא במרכז הארץ, ואליו מתבצעת הולכה יקרה של חשמל שמיוצר בצפון ובדרום. תשתית ההולכה בדרום פקוקה כבר היום, וכדי להעביר עוד חשמל מהדרום למרכז נדרשת בנייה מהירה של תשתית הולכה, שעלותה מאות מיליוני שקלים ואף עשויה להגיע למיליארדי שקלים. בנוסף מושמע בהקשר זה טיעון הצדק החלוקתי, לפיו אין זה הוגן שתושבי הפריפריה ימשיכו לשאת בנטל ייצור החשמל עבור תושבי המרכז, כשהמחיר של הרחבת התשתית יבוטא בעליית תעריפי חשמל של כל הצרכנים כולם. לפי הטיעון הזה, יש לדאוג לכך שהחשמל של תושבי המרכז ייוצר במרכז ולא באשקלון.
שלל התנגדויות כמעט לכל אחת מהתחנות הקיימות
עוד נקודה רלוונטית מתקשרת לצורך לקדם אנרגיות מתחדשות (מאור השמש) במקום ייצור חשמל מגז. הטענה בהקשר זה היא כי אי אפשר למקם את הפאנלים הסולאריים שתופסים הרבה שטח במרכז הארץ.
בנוסף לכל השיקולים הללו, יש שלל התנגדויות כמעט לכל אחת מהתחנות הקיימות. כך למשל שלשום הוגשה עתירה לבג"ץ מצד עיריית חדרה, אשר טוענת שיש להתערב בהחלטת הוועדה הארצית ולבטל את ההמלצה של ועדת המשנה לאשר את הרחבת התחנה בעיר. עתירה נוספת נגד הות"ל צפויה להיות מוגשת בימים הקרובים.