סקר כלכליסט: 94% מהחרדים מתנגדים לגיוס בחורי ישיבות
סקר כלכליסט: 94% מהחרדים מתנגדים לגיוס בחורי ישיבות
למרות המלחמה, 80% מהחרדים לא שינו את עמדתם נגד הגיוס או שהיא אף הקצינה. הנימוק הבולט: "הצבא משפיע לרעה"; 98.5% מתנגדים לכל גיוס בכפייה; ובחברה הכללית קוראים להם משתמטים? 95% לא מסכימים לכינוי. סקר מכון "מדגם" לכלכליסט חושף את הניתוק המוחלט של החברה החרדית בישראל
הסקר שמלמד על הניתוק המוחלט של החברה החרדית מהמתרחש בישראל בעת המלחמה: רוב מוחלט של החרדים מתנגד לגיוס תלמידי ישיבות. למרות המלחמה, אין כמעט שום שינוי ביחס החרדים לגיוס, ואם יש שינוי הוא רק אצל החרדים המודרניים שחשופים יותר לציבור הכללי. אין כל נכונות של החרדים לקבל גיוס בכפייה כפי שנעשה לגבי כלל הציבור. אלה התוצאות הברורות והעגומות שעולות מסקר שערך מכון המחקר "מדגם" בראשות מנו גבע בשבוע שעבר עבור "כלכליסט" בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה החרדית הבוגרת.
בתשובה לשאלה "האם היית מוכן להתגייס לצה"ל או שאחד מילדיך יתגייס?" 94% מהמשיבים החרדים אינם מוכנים לגיוס של תלמידי ישיבות. 44% מסבירים זאת בכך שהצבא משפיע לרעה ו־27% בכך שתפקידו של הגבר החרדי ללמוד בישיבה. 23% מוכנים לגיוס של מי שאינו לומד (אבל לא תלמידי ישיבות). רק 6% מהחרדים בעד שירות של כל הגברים החרדים, כמו שקורה בכל יתר חלקי החברה היהודית.
אין בעניין הזה חילוקי דעות משמעותיים בין זרמי החברה החרדית (חרדים, ליטאים, ספרדים). שוני מסוים יש רק בקרב מי שהגדירו את עצמם חרדים מודרניים והם מהווים 9% בלבד מהמדגם. 33% מתוכם בעד גיוס של מי שעזב את הישיבה ו־9% בעד חובת גיוס כללית לחרדים. כך, התפיסה הכללית של המיין סטרים החרדי היא שהצבא אינו מקום לגבר החרדי, לגבר החרדי יש תפקיד אחר וכלל לא יעלה על הדעת שילך לצבא.
"כלכליסט" בדק באמצעות הסקר גם את השאלה "האם עמדתך בנושא חובת גיוס תלמידי הישיבות השתנתה או לא השתנתה מאז תחילת המלחמה?", כלומר האם המלחמה יצרה שינוי בדעת הקהל החרדית לטובת גיוס, כפי שטענו שוב ושוב אנשי ציבור ואנשי תקשורת רבים. התוצאה היתה מאוד מאכזבת.
80% אמרו שעמדתם נגד גיוס חרדים לא השתנתה (74%) או הקצינה (6%). רק 13% אמרו שהם תומכים יותר בגיוס של גברים חרדים. אבל כשבודקים לפי זרמים רואים שהעמדה השתנתה בעד גיוס בקרב שליש מהחרדים המודרניים ורק אצל כ־10% משאר הזרמים.
אולי ההיבט המדכא ביותר, הקבוצה הקיצונית ביותר נגד הגיוס הם צעירים בגילאי גיוס ש־91% מהם אמרו שעמדתם נגד גיוס לא השתנתה או הקצינה. כלומר המלחמה כמעט לא הותירה רישום על הנכונות של המיין סטרים החרדי להתגייס וביחוד לא בקרב המועמדים לגיוס. הציבור היחיד שהושפע הם החרדים המודרניים שחשופים הרבה יותר לחברה הכללית, ערכיה והרגשות הרווחים בה.
אם יש קונצנזוס עוד יותר רחב מכך שאסור לגייס תלמידי ישיבות הרי זו ההסכמה שאסור לגייס חרדים בכפייה, למרות שכך נוהגים לגבי כל ציבור אחר. את הנושא הזה בדק "כלכליסט" באמצעות שתי שאלות. אחת: "צה"ל סבור שבעקבות המלחמה יש צורך דחוף במיוחד בגיוס צעירים חרדים. עמדת ההנהגה החרדית היא שלימודיהם בישיבה חיוניים יותר. מה דעתך בנושא?" השנייה: "באילו אמצעים לדעתך צריך לאכוף גיוס של צעירים חרדים לצבא?"
98.5% מהמשיבים לשאלה שבדקה את היחס לטענה שצה"ל צריך את החרדים ענו ש"צה"ל צריך להפסיק לנסות לגייס חרדים" (50.5%) או לגייס רק מקרב מי שעזבו את הישיבות וללא כפיה (48%). רק 1.5% תומכים בגיוס משמעותי מקרב החברה החרדית. הבדל מסוים התגלה בין מצביעי ש"ס ש־61% מהם מוכנים לגיוס לא בכפייה של עוזבי ישיבה למצביעי יהדות התורה שאצלם רק 42% מוכנים לכך.
תשובות עם מסר דומה מאוד התקבלו לשאלה ב"איזה אמצעים צריך לאכוף גיוס של צעירים חרדים?" 94% מהמשיבים לשאלה ענו ש"אין לאכוף גיוס של גברים חרדים". היתר מתחלקים בין 4% שתומכים ב"סנקציות כלכליות מוגבלות על הישיבות בלבד", כלומר חוק גיוס שקר כלשהו. רק 2% תומכים בסנקציות אישיות, כלכליות או פליליות על מי שלא מתגייס, מה שנתפס בחברה המשרתת כחוק גיוס אמיתי. בשאלה הזו אין הבדלים משמעותיים בין מצביעי ש"ס ליהדות התורה. כ־95% מהמשיבים לשאלה משתי המפלגות מתנגדים לכל גיוס בכפייה.
את העובדה שמדובר בשני עולמות שונים לגמרי מבטאות התשובות לשאלה "כלכליסט": "הציבור הלא חרדי מכנה את תלמידי הישיבות שאינם מתגייסים 'משתמטים'. האם אתה מסכים או לא מסכים עם כינוי זה?" 95% מהמשיבים לשאלה אינם מסכימים לכינוי ורק 5% תומכים בו. גם בקרב החרדים המודרניים רק 9% סבורים שבחורי הישיבות שאינם מתגייסים הם משתמטים.
עוד שאלה שמבטאת בדיוק את הפער הזה בין העולמות והתרבויות היתה: "בג"ץ פסק שיש לגייס את תלמידי הישיבות. מהי לדעתך הסיבה העיקרית לכך שזה לא קורה?" רק 6.5% ענו שהדבר קורה "מסיבות של הישרדות הקואליציה". 83.5% ענו שזה בגלל ש"הצבא לא צריך אותם ולא ערוך לגייס אותם" ו־10% ש"זה בגלל שהממשלה מכירה בחשיבות לימוד התורה".
הסקר נערך בשבוע שעבר, בין התאריכים 27–31 באוקטובר, על ידי מכון המחקר "מדגם" בראשות מנו גבע, ושילב דגימה טלפונית ואינטרנטית. התשאול בטלפון נערך באמצעות המוקד הטלפוני של חברת "מדגם" והתשאול באינטרנט באמצעות הפאנל האינטרנטי של חברת iPanel. בסקר השתתפו 502 מרואיינים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה החרדית הבוגרת (+18) בישראל. טעות הדגימה המרבית: 4.4%. כל הנתונים שהובאו מתייחסים למי שהשיבו על השאלה ולא התחשבו במי שענו שאינם יודעים.
ראשי המפלגות החרדיות עוררו שורת סערות כשהתבטאו באטימות גדולה לרגשות הציבור המשרת. תוצאות הסקר מבטאות היטב את אותה אטימות. יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר בראיון לביטאון מפלגתו "הדרך" ש"אני מקווה מאוד שכבר בשבועות הקרובים נוכל להסדיר זאת, שבני הישיבות יוכלו לשבת וללמוד ללא הפרעה, ללא שיהיו כל מיני בעיות של צווים וכו', ובני התורה יוכלו לקבל שוב את התקצוב שצריך, את הסבסוד במעונות ושאר הדברים". שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף אמר בראיון ל"מקור ראשון" שאחרי שיעבור החוק תלמידי הישיבות לא יהיו משתמטים. על השאלה איך אפשר להעביר חוק השתמטות במהלך מלחמה אמר: "אני לא יודע, שמשרד ההסברה יסביר את זה".
כדי להבין את תוצאות הסקר כדאי להביא ציטוטים מדיון של רבנים בכירים בישיבות בנושא ההשקפה החרדית בעניין הגיוס שנערך בשכונה החרדית הר נוף בירושלים ופורסם היום באתר "ככר השבת". מדובר באירוע שמיועד להסביר לתלמידי הישיבות עצמם את ההשקפה החרדית הנכונה.
המנהל הרוחני של ישיבת בית מתתיהו הרב שלמה ברויאר אמר ש"אנחנו הלוחמים האמיתיים, ועלינו מוטלת המלחמה. עלינו, על הגב שלנו, על הגב המסכן שלנו - כל המלחמה תלויה. ומי שלא מאמין בזה, אז הוא כופר בעיקרי הדת. ההצלחה במלחמות תלויה בתורה - זה מפורש. המלחמה לא נמצאת שם. המלחמה נמצאת כאן, בבית המדרש. פה המלחמה. כשאנחנו לומדים - אז שם הם הורגים מחבלים. כשאנחנו מתרפים מהלימוד - אז שם לצערנו נהרגים יהודים. זה מטיל אחריות נוראה. הם הפרזיטים. הלוחמים האמיתיים זה אנחנו". עם זאת אמר ש"אין מה להסביר לאו דווקא לחילונים, אלא גם לדתיים ואפילו חרדים שלא מעולם הישיבות. הם לא מבינים, הם לא מסוגלים להבין". מה שנכון.
המנהל הרוחני של ישיבת היכל יצחק, הרב יונתן אבר, אמר ש"אם אני אסגור את הגמרא ואני אלך לסיירת מטכ"ל - וזה מאוד חשוב ואני צריך להחזיק טובה לכל אלה שנלחמים שם - אני אהיה בוגד, כי אני יכול לפעול בצורה הרבה יותר עמוקה בבריאה, בעולם הנעלם הזה שאנחנו לא רואים את התוצאות, אם אני אקום ואני לא אעשה את התפקיד שלי, לפי האמונה שלי - אני בוגד".