סגור
תחנת רכבת חוף הכרמל רכבת ישראל 2021
תחנת רכבת חוף הכרמל (צילום: גיל נחושתן)

עליית הריבית הובילה את הרכבת להפסד שנתי של 133 מיליון שקל

ברכבת תולים את ההפסד הכבד בירידת ערך נכסים בסכום של 101 מיליון שקל והפסד בגובה 82 מיליון שקל של מגזר המטענים. עוד דיווחה הרכבת על עלייה בהכנסות ובהוצאות כתוצאה מעלייה של 56% במספר הנוסעים

רכבת ישראל פרסמה הערב (ב') את הדוחות הכספיים שלה לשנת 2022. הרכבת רשמה הפסד שנתי של 133 מיליון שקל, שנבע מירידת ערך נכסים בסכום של 101 מיליון שקל והפסד בגובה 82 מיליון שקל של מגזר המטענים.
יש לציין שרכבת ישראל היא חברה ממשלתית שמטרתה להעניק שירות לציבור ולא להשיא רווח לבעלי המניות, וזו מסובסדת על ידי המדינה. בנובמבר האחרון חתמה הרכבת על הסכם תפעולי חדש שמסדיר את היקף הסובסידיה שמעבירה אליה המדינה - 16 מיליארד שקל ב-2026-2022.
הכנסות הרכבת לשנת 2022 עמדו על 2.84 מיליארד שקל, וזאת לעומת הכנסות של 2.55 מיליארד שקל בשנת 2021 - עלייה של 11%. ההוצאות התפעוליות של הרכבת עמדו על 2.67 מיליארד שקל בשנת 2022, וזאת לעומת הוצאות תפעוליות של 2.42 מיליארד שקל בשנת 2021 - עלייה של 10%.
ההכנסות וההוצאות עלו בהתאמה בעקבות עלייה במספר הנוסעים שהרכבת מסיעה, מגמה שנמשכת מאז שנת 2020 בה פרץ משבר הקורונה. במהלך שנת 2022 בוצעו 54.7 מיליון נסיעות, בהשוואה ל-35 מיליון נסיעות בשנת 2021 - עלייה של 56%. ממוצע הנסיעות היומי בשנת 2022 עמד על 219 אלף נסיעות ביממה, בהשוואה ל-141 אלף נסיעות ביממה בשנת 2021.
ההפסד התפעולי של הרכבת עמד על 123 מיליון שקל בשנת 2022, וזאת לעומת הפסד תפעולי של 19.5 מיליון שקל בשנת 2021 - עלייה של יותר מפי 5. ברכבת תולים את ההבדל החד הזה בהוצאות בגובה 101 מיליון שקל שנוספו לסעיף ההוצאות האחרות בדוח, שנוצרו בעקבות חישוב מחודש של שווי הנכסים של הרכבת בעקבות עליית הריבית. ההפסד הנקי של הרכבת לשנת 2022 עמד על 133 מיליון שקל, וזאת לעומת הפסד נקי של 4.8 מיליון שקל בשנת 2021 - עלייה של קרוב לפי 27. ברכבת מדגישים כי את שנת 2022 סיימה החברה ברווח תפעולי תזרימי (EBITDA) של כ-14 מיליון שקלים, בהשוואה להפסד תפעולי תזרימי של 6 מיליון שקלים בשנת 2021.
לעומת סקטור הנוסעים שהוא רווחי תפעולית עבור הרכבת, סקטור המטענים הוא הפסדי ונמצא בדעיכה. בשנת 2022 הובילה רכבת ישראל 6.6 מיליון טון מטענים, בהשוואה ל-7.5 מיליון טון בשנת 2021. הפסד מגזר המטענים בשנת 2022 עמד על כ-82 מיליוני שקלים, בהשוואה להפסד של 80 מיליוני שקלים בשנת 2021.
לפי הרכבת, ההפסד במגזר המטענים מיוחס להקטנת כמות רכבות המטען המופעלות ולהפסקת תנועה יזומה לצורך עבודות תשתית ופיתוח. מהרכבת נמסר גם כי "הובלה באמצעות הרכבת יקרה יותר בהשוואה למשאיות, ולכן נדרשת סובסידיה ממשלתית המשקפת את האינטרס הלאומי שהינו הפחתת הגודש בכבישים, הזיהום ותאונות הדרכים. בשל כך, נעשית ההובלה כיום בעלויות שאינן משקפות את עלויות ההובלה".