סגור
פועלים פלסטינים
פועלים פלסטינים. ההצעה לא תצמצם את המוטיבציה שלהם להגיע לישראל (צילום: שאול גולן)

ביטול הטבות מס לפועלים יגדיל את הכנסות הרשות הפלסטינית

ההצעה להגדיל את המס על עובדים זרים ופלסטינים היא חלק מניסיונות האוצר להגדיל את הכנסות המדינה. המהלך יוביל להעברת סכומים גדולים יותר מישראל לרשות הפלסטינית 

ביטול הטבות מס לא רק לתיירים. הניסיון לאושש את קופת המדינה באמצעות מיסוי נוגע גם לעובדים זרים ופועלים פלסטינים – עם ביטול כלל נקודות הזיכוי שלהם, כפי שמוצע בפרק המיסוי של חוק ההסדרים לשנת 2025. מהלך כזה צפוי להוסיף לקופת המדינה 410 מיליון שקל ב־2025 ו־610 מיליון שקל בשנים הבאות – אך הוא מגיע בתזמון מורכב למשק, המתקשה גם ככה להביא לארץ פועלים זרים מיומנים. המשק מתמודד היום עם מחסור של עשרות אלפי פועלים עקב היעדרם של פועלים פלסטינים, שכניסתם לישראל מוגבלת מאז 7 באוקטובר, ועקב עזיבתם של עובדים אחרים על רקע המלחמה.
בטיוטת הצעת החוק נכתב כי הממשלה מבקשת להימנע מהתבססות על עובדים פלסטינים, ו"כדי לחזק תכלית זו" מוצע להגדיל עליהם את נטל המס. אף שנוסח הטיוטה עולה בקנה אחד עם מדיניות שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ששואף למנוע מפלסטינים לעבוד בישראל ובאופן כללי להקריס את כלכלת הרשות הפלסטינית (רש"פ), לכלכליסט נודע כי סעיף זה נולד מפני שישראל מחויבת להשוות את תנאי המס בין העובדים הזרים לפלסטינים. באופן אירוני, ההצעה דווקא תוביל להגדלת הכנסות הרש"פ מפני שחלק ניכר מהמס שנגבה מועבר אליה כחלק מכספי הסילוקין (החזרי מס על עבודת פועלים ותנועת סחורות שישראל מעבירה מדי חודש לרשות הפלסטינית). ההצעה לא צפויה לצמצם משמעותית את המוטיבציה של פועלים פלסטינים להגיע לישראל על רקע נתוני האבטלה הגבוהים ברשות ופערי השכר הגבוהים מאוד בין ישראל לרשות (שכרו של עובד בניין בישראל ערב המלחמה עמד על כ־300 שקל ליום, בעוד השכר החציוני של פועלים בגדה עומד על כ־115 שקל ליום).
עד 7 באוקטובר עבדו בישראל כ־120 אלף פלסטינים, בעיקר בענפי הבניין והחקלאות. לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, כ־83 אלף פלסטינים הועסקו בתחום הבניין (מהם 12 אלף תושבי עזה), וכ־12 אלף הועסקו בענפי החקלאות, נכון ל־1 באוקטובר 2023. בדו"ח בנק ישראל ל־2023, שפורסם במרץ 2024, צוין כי הפסקת עבודתם של הפלסטינים הובילה ל"פגיעה חמורה במיוחד בענף החקלאות, שרוב המועסקים בו הם זרים ופלסטינים, ובענף הבינוי, שבו הפלסטינים היו כשליש מכל המועסקים ורוב המועסקים ב'עבודות רטובות'". נכון להיום, עובדים בישראל כ־8,000 פועלים פלסטינים וכ־12 אלף נוספים בהתנחלויות ביהודה ושומרון.