סגור

יבואנים: "ייתכן שעליית המחירים היא רק צעד אחד לפני מחסור של ממש"

עלויות השינוע העולמיות זינקו דרמטית בשנה האחרונה ועלולות להשפיע על המחיר הסופי לצרכן, במיוחד של מוצרים "זולים" שעלות השינוע שלהם מהווה שיעור גדול יותר מהמחיר לצרכן

עלויות השינוע העולמיות זינקו דרמטית בשנה האחרונה ועלולות להשפיע על המחיר הסופי לצרכן, במיוחד של מוצרים "זולים" שעלות השינוע שלהם מהווה שיעור גדול יותר מהמחיר לצרכן.
לדוגמה, עלייה של 100 שקל במחיר המשלוח תהיה משמעותית יותר למכשיר שמחירו 150 שקל מאשר למכשיר שמחירו 3,000 שקל.


99% אחוז מהיבוא והיצוא הישראלי (בטונות) מגיע דרך נמלי הים, ובעיקר דרך הנמלים הממשלתיים אשדוד וחיפה. עלויות השינוע הימיות של מכולות עלו בשנה האחרונה באופן דרמטי: באוקטובר 2020 המחיר הממוצע של יבוא מכולה ממזרח אסיה לים התיכון היה כ־2,300 דולר, ובאוקטובר 2021 המחיר טיפס ל־13,000 דולר, עלייה של יותר מ־450%. לדברי יבואנים, ייתכן שעליית המחירים היא רק צעד אחד לפני מחסור של ממש. "בשלב זה התחרות כבר אינה רק על מחירים אלא על עצם ההבטחה שהסחורה תגיע", אמרו ל"כלכליסט".

1 צפייה בגלריה
מרכז ה סחר ה מקוון של דואר ישראל ב מודיעין מרכז מיון מקוון
מרכז ה סחר ה מקוון של דואר ישראל ב מודיעין מרכז מיון מקוון
חבילות במרכז הסחר המקוון של דואר ישראל
(צילום: אוראל כהן)

לפי איגוד יבואני התבואות, מחירי השינוע של תבואה ומזון יבש לארץ עלו ביותר מ־60% בשנה האחרונה. הסיבה להתייקרות היא בצורת קשה בברזיל (שנחשבת אחד מאסמי התבואות של העולם) שהובילה לעליית מחיר טון תירס מ־180 ל־320 דולר. באיגוד טוענים כי לכך יש להוסיף את עליית מחירי השינוע הימי ואת "חוסר יעילות נמלי ישראל בפריקת אוניות".
בשנה האחרונה עלו גם מחירי התובלה היבשתית כשהסיבה העיקרית לכך היא מחסור בנהגי משאיות ומחיר הנפט שזינק ב־33%. במהלך שנת 2021 נרשם מחסור של כ־3,000 נהגי משאיות בישראל. לדברי גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, "המחסור מוביל לכך שמשכורות הנהגים עולות מפני שכל משאית שעומדת ללא נהג עולה לחברה 2,800–3,500 שקל ליום".
ייקור עלויות התובלה הימיות, יחד עם החשש שהסחורה כלל לא תגיע, גרמו ליבואנים רבים לחפש אלטרנטיבות. אחת מאותן אלטרנטיבות היא התובלה האווירית. לפי נתוני ארגון הספנות הבריטי Baltic Exchange, מחירי התובלה האווירית הבינלאומיים עלו פי 2 עד פי 3.5 מפרוץ משבר הקורונה בפברואר 2020. לדוגמה, מחיר הטסת מטען מהונג קונג לארה"ב עלה מ־3.2 דולר ל־10 דולר לק"ג. המחיר מהונג קונג לאירופה עלה מ־2.5 דולר ל־6.6 דולר לק"ג.
בהמשך ישיר לכך, חברות הלוגיסטיקה האווירית טוענים כי אינן ערוכות לעלייה בביקוש והדבר יוביל להגדלת עלויות האחסון בעשרות עד מאות שקלים לחבילה, ועלויות אלו צפויות להיות מגולגלות על הצרכן.