סגור
קניון שבעת הכוכבים הרצליה
קניון שבעת הכוכבים הרצליה (צילום: עמית שעל)

מכירות האופנה צנחו באוקטובר ב־40%: "יש תנועה, אין קונים"

נתוני חברת ריס שבוחנת חנויות אופנה בקניונים ממחישים את עומק הפגיעה בענף. בימי חול חלק מהחנויות נסגרות כבר ב־17:00. "בשישי הקניון היה עמוס, אנשים ישבו בבתי קפה וקנו ירקות מהעוטף, אבל לא בגדים", אומר מנכ"ל קניון במרכז

חודש אוקטובר הסתיים עם ירידה של כ־40% במכירות הכוללות של חנויות האופנה במרכזי המסחר — הן הסגורים והן הפתוחים. על פי נתוני ריס, שמעבדת נתוני קופות של 2,800 חנויות זהות בקניונים, המכירות של חנויות האופנה הזהות (חנויות שפעלו גם בשנה שעברה) צנחו באוקטובר ב־41%, ואילו בפאוור סנטרים (מרכזי הקניות הפתוחים) ירדו פדיונות חנויות האופנה ב־37%. מכירות החנויות הלא זהות ירדו בשיעור חד יותר — כ־50% בכלל מרכזי הקניות.
לפי הנתונים, בענף האופנה לא חלה התאוששות עם הכניסה לשגרת לחימה: בשבועיים האחרונים של אוקטובר, מכירות האופנה בקניונים ירדו ב־38% ובמרכזי המסחר הפתוחים ב־35%, בהשוואה למחצית אוקטובר של 2022. בשבוע שעבר פירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי מחצית מהעסקים בארץ דיווחו על פגיעה של מעל 50% בהכנסות, בהשוואה לזמני שגרה. בצפון ובדרום הפגיעה חמורה יותר ושם על פי דיווחי העסקים על פגיעה של 66% בהכנסות בדרום ו־64% בהכנסות בצפון הארץ.
"אופנה קונים לפי רגש"
חודש אוקטובר התחיל טוב עבור ענף האופנה, כשבשבוע הראשון של החודש חל חג סוכות. עם פרוץ המלחמה, ב־7 באוקטובר, החנויות נסגרו ולאחר כמה ימים החלו להיפתח מחדש, אך עדיין לא בכל שעות הפעילות כפי שהיו לפני הלחימה. חלק מהחנויות נסגרות כבר בשעה 17 אחר הצהריים. "אני לא מכריח את השוכרים להשאיר את החנויות פתוחות, כי אני רואה את הפדיונות ואין תנועה בשעות הערב", אומר מנכ"ל של אחד הקניונים.
ביום שישי האחרון וגם הקודם לו, הקניונים נהנו דווקא מתנועה גדולה של מבקרים, אך התנועה לא לוותה בקניות. "הרשתות מנסות לדבר אל לב הצרכן הישראלי ולקרוא לו לקנות כחול לבן כדי להציל את הכלכלה הישראלית", סיפר מנכ"ל של אחד הקניונים. "ביום שישי הקניון היה עמוס, אבל הלקוחות באו לסופרמרקט, לפארם, לשבת בבתי הקפה, וגם לקנות בשוק העוטף שעשינו בקניון. אלא שבדרך הם בקושי קנו אופנה ובגדים".
שוכר של רשת אופנה בינונית מספר כי חנויות האופנה שמוכרות מותגים בינלאומיים נפגעו ובעיקר מותגי יוקרה. "אנחנו רחוקים מלפוצץ את חנויות האופנה. אנשים קונים לפי רגש, ועכשיו אין להם חשק לאופנה, מה גם שאין בכלל אירועים בימים האלה, אז לא קונים כלום".
לדבריו, הנתונים הפכפכים ויכולים גם להשתנות כמה פעמים באותו היום. "הכל תלוי במה שקורה באותו יום. היה לי יום שהמכירות בו היו טובות מאוד, וראיתי עלייה של 40%, אבל אז בשעה 16:00 התחיל מטח של רקטות, וסיימתי את היום הזה עם ירידה של 40% במכירות. כשנהרגים חיילים, המצב רוח צונח ואנשים לא יוצאים מהבית. גם בסופי שבוע כשהתנועה טובה אנשים באים, אבל לא קונים. יום שישי האחרון כן היה יום טוב בדומה לשישי רגיל, אבל הוא לא חיפה על הירידה במכירות. אצלי היא נעה בין 25%–40%".
יום שישי הכחול
המצב הביטחוני והלאומי תופס את ענף הקמעונאות בדילמה מסוימת — כיצד לנהוג עם חגי הקניות אונליין שמאפיינים את חודש נובמבר, בארץ ובעולם. השנה, ההערכות הן כי חגי הקניות באונליין יהיו סולידים יחסית. בקרב רשתות המסחר החלה יוזמה של הפיכת ה"בלאק פריידי" המסורתי שחל ב־24 בנובמבר ל"בלו פריידי" — יום שישי הכחול. זאת, בעקבות יוזמה של מנהלת השיווק של רשת צומת ספרים ענבר פרנס שעיצבה לוגו חדש ליום הקניות המפורסם. בעלי צומת ספרים, אבי שומר, קרא לרשתות נוספות ולקניונים להצטרף ליוזמה שמעודדת את הציבור לרכוש מרשתות ישראליות מקומיות, ולא מאתרים בינלאומיים.
חגי הקניות באינטרנט שחלים בנובמבר כוללים, מלבד הבלאק פריידי גם יום הרווקים הסיני ואת שופינג איי.אל של גוגל, שבחרה לקיים את חג הקניות שחל בעוד יומיים. השנה הערכות הן כי צרכנים רבים לא ירכשו מסין, בשל העובדה שהיא לא מביעה תמיכה בישראל.
מי שמיהרה כבר להודיע על מבצע לכבוד השופינג איי.אל היא חברת קרולינה למקה שמציעה את כל משקפי השמש ב־100 שקל בלבד. בענף המשקפיים אומרים כי מאז תחילת הלחימה אין כמעט מכירות של משקפי שמש, וגם בתחום משקפי הראייה חלה ירידה גדולה במכירות.